Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Автобусните превозвачи ще трябва да вадят нови лицензи

8 коментара
Автобусните превозвачи ще трябва да вадят нови лицензи

Браншовите организации в автобусния транспорт предлагат със заповед на транспортния министър да се анулират всички лицензи за превоз на пътници и фирмите да си изкарат нови разрешителни, но при по-строги условия. Това стана ясно след поредната кръгла маса за проблемите в транспортния бранш, провокирана от тежката автобусна катастрофа на магистрала 'Тракия“ на 15 юни, отнела живота на 8 души.

Автобусът, който се обърна и запали на магистралата, е над 20-годишен и едно от първите предложения за повишаване на сигурността на пътя бе ограничаване във възрастта на автобусите. По този въпрос обаче държавата и бизнесът не са постигнали съгласие, стана ясно след срещата.

“Ограничението в годините на автобусите и превозните средства ще се дискутира в работната група, която ще назначим сега. Ще има ограничение след анализ за какви дестинации над колко километра. Тенденцията ще бъде такава – на натоварените линии ще има ограничение. Дали ще бъдат посочени конкретни години или технически параметри, които от само себе си ще доведат до ограничаване на годините или километража т.е. пробега – не мога в момента да коментирам, но ще бъде направен този анализ", каза след срещата транспортният министър Ивайло Московски.

"На дълги и тежки дестинации няма да допуснем да пътуват автобуси, които не са технически осигурени. Респективно може би ще се допусне някакъв по-малък толеранс вече за по-малките маршрути, по-малките дестинации, защото в крайна сметка между две села, където е 15 километра разстоянието, бихме могли, разбира се, без да правим компромис с техническото състояние, да допуснем автобуси, да кажем – 15-20 годишни“, каза още той и добави, че едно от техническите изисквания, което автоматично би довело до смъкване на годините на автобусите, е за по-висок екологичен клас.

Предложението за избирателно ограничение на възрастта – по-нови и скъпи автобуси за дългите разстояния и по-стари за късите, ще даде предимство на големите превозвачи с по-големи финансови възможности за сметка на малките фирми. В същото време тази мярка не гарантира сигурност на пътя, защото няма значение дали 20-годишният автобус ще се обърне на магистралата или на пътя между две села, когато в него се возят 50 души.

"Едновременното анулиране на всички лицензи за превоз на пътници ще ни изкара от омагьосания кръг, в който на един превозвач му се отнема разрешителното заради нарушения, той обжалва акта, продължава да вози и т.н.", каза Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи и допълни, че предложението е дошло от бизнеса, не от държавата.

Двете страни са постигнали съгласие, че трябва да се затегнат изискванията към шофьорите на пътнически автобуси, обясни още министър Московски. Имало такива, които след като си вземат книжката две години не се качват на автомобил, взимат няколко допълнителни часа обучение за шофьор и почват да возят по 50 души, добави той..

Най-вероятно професионалните шофьори ще имат нещо като досие, което ще отразява реалната им практика.

Друга мярка, която се обмисля, е да се завишат изискванията към сервизните бази на транспортните фирми, както и да се затегне редът за закупуване на автобуси, тъй като сега всяко частно лице може да го направи без проблем.

Транспортният министър съобщи още, че е поискал от финансовото министерство част от глобите, налагани от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация“ (ИААА) да се връщат обратно в агенцията и да се раздават като бонуси за инспекторите. Заплащането им е ниско, а задълженията им изключително отговорни.

Московски каза още, че инспекторите на ИААА за три дни са проверили 1885 автобуса, съставили са 255 акта, а 26 автобуса са спрени временно от движение. Най-честите нарушения са спукани спирачни дискове, износени гуми, липса на огледала за обратно виждане, не са преминали годишен технически преглед, документални пропуски и други.

Вътрешният министър Цветан Цветанов, който също участва в срещата каза, че превозваческите фирми ще могат да правят справки с КАТ за нарушенията на водачите, които наемат.

По думите му не е нормално в България да има 28 асоциации на превозвачите. По този начин при подобни дебати е много по-трудно да се постигне консенсус, каза той. "В България има 3000 автобусни превозвачи и всяко едно физическо лице може в момента да си купи автобус и да започне да го управлява", посочи още вътрешният министър .

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Само така
    #8
  2. Дедо Тошо
    #7
  3. N
    #6
  4. baldzhiev
    #5
  5. chicago
    #4
  6. 42
    #3
  7. Smartguy
    #2
  8. анкета
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.