Браншът се опълчи на идеята за транспортна камара

Браншът се опълчи на идеята за транспортна камара

Националното сдружение на българските превозвачи се обяви против идеята на ГЕРБ транспортна камара да поеме обучението на професионалните шофьори, издаването на удостоверения и разрешителните за превози извън страната.

“Идеята на едни приближени към сегашната власт браншовици да обсебят и браншовото движение звучи малко грубо“, заяви пред “Фокус“ Красимир Лалов, заместник-председател на сдружението.

“Това ще ни върне към една фаза в късния социализъм, където имаше член 1 в Конституцията, където има ръководна роля партията. Не може при толкова развит автомобилен транспорт и различни мнения за неговото развитие, различна визия, ние механично да обединим всичко в един тюрлюгювеч и по този начин да кажем, че сме си свършили работата”, каза Лалов.

По думите му има неща, които транспортният бранш може да контролира и да се самоконтролира, но има неща, които в цял свят са тотална отговорност на държавата. “И не може нещата да им се прехвърлят току-така и толкова лесно. Да не забравяме най-вече, че от 12 години се готви закон за бранша. Няколко поредни народни събрания бягат като дявол от тамян от тази тема. Нека някой друг се замисли – дали е необходим закон за бранша и чак тогава да видим какво да му прехвърлим, как да му го прехвърлим, дали всичко може да му се прехвърли, коя част и т.н. Но след като по закон няма бранш, тогава кой на кого какво ще прехвърля?“

Според Лалов 40% от превозвачите са в сивия сектор. “От останалите 50 – 55 % (защото никой не знае колко са превозвачите в България, тъй както никой не знае колко са автобусите в България, колко са товарните камиони... никой нищо не знае) – за жалост има регистрирани и на частни лица 3000 автобуса и около 20 000 прицепа.. Така че, ако сложим една относителна цифра, в браншови организации са обединени само десет процента”, каза Лалов.

Една от идеите за реформа в бранша, представена миналата седмица, бе да се прелизензират всички превозвачи при нови по-строги условия. “Ние имаме една пазарна политика и аз не знам какво прелицензиране се готви. След като ние сме членове на Европейския съюз и там ясно е записано как стават нещата при прелицензиране, какво се изисква и т.н. И продължавам да се радвам, че сме членове на Европейския съюз, за да има все пак някакви правила”, каза Лалов.

Той заяви, че Националното сдружение на българските превозвачи е поискало от транспортния министър Ивайло Московски “създаване на техническа полиция с цялата ѝ отговорност, права и задължения и изработване на консенсусна транспортна политика“.

По думите му техническа полиция има в целия Европейски съюз. “Тя е към транспортно министерство и отговаря за техническите и експлоатационни качества на всички моторни превозни средства, в т.ч. и на личните леки коли, както и за правилното провеждане на техническите прегледи. Държавата в тези страни не е абдикирала от своите задължения и съвсем съвестно си ги изпълнява. В момента това е част от задълженията на Държавната автомобилна инспекция, нещо, което – както разбирате, че не им е същината на работата, като са с намален брой и липса на достатъчно добри професионалисти, защото в тази област се изисква и инженерна подготовка за някои от проверките, положението е до тук”, каза Лалов.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Да подаде ли оставка здравният министър, както искат ресторантьорите?