
Националното сдружение на българските превозвачи се обяви против идеята на ГЕРБ транспортна камара да поеме обучението на професионалните шофьори, издаването на удостоверения и разрешителните за превози извън страната.
“Идеята на едни приближени към сегашната власт браншовици да обсебят и браншовото движение звучи малко грубо“, заяви пред “Фокус“ Красимир Лалов, заместник-председател на сдружението.
“Това ще ни върне към една фаза в късния социализъм, където имаше член 1 в Конституцията, където има ръководна роля партията. Не може при толкова развит автомобилен транспорт и различни мнения за неговото развитие, различна визия, ние механично да обединим всичко в един тюрлюгювеч и по този начин да кажем, че сме си свършили работата”, каза Лалов.
По думите му има неща, които транспортният бранш може да контролира и да се самоконтролира, но има неща, които в цял свят са тотална отговорност на държавата. “И не може нещата да им се прехвърлят току-така и толкова лесно. Да не забравяме най-вече, че от 12 години се готви закон за бранша. Няколко поредни народни събрания бягат като дявол от тамян от тази тема. Нека някой друг се замисли – дали е необходим закон за бранша и чак тогава да видим какво да му прехвърлим, как да му го прехвърлим, дали всичко може да му се прехвърли, коя част и т.н. Но след като по закон няма бранш, тогава кой на кого какво ще прехвърля?“
Според Лалов 40% от превозвачите са в сивия сектор. “От останалите 50 – 55 % (защото никой не знае колко са превозвачите в България, тъй както никой не знае колко са автобусите в България, колко са товарните камиони... никой нищо не знае) – за жалост има регистрирани и на частни лица 3000 автобуса и около 20 000 прицепа.. Така че, ако сложим една относителна цифра, в браншови организации са обединени само десет процента”, каза Лалов.
Една от идеите за реформа в бранша, представена миналата седмица, бе да се прелизензират всички превозвачи при нови по-строги условия. “Ние имаме една пазарна политика и аз не знам какво прелицензиране се готви. След като ние сме членове на Европейския съюз и там ясно е записано как стават нещата при прелицензиране, какво се изисква и т.н. И продължавам да се радвам, че сме членове на Европейския съюз, за да има все пак някакви правила”, каза Лалов.
Той заяви, че Националното сдружение на българските превозвачи е поискало от транспортния министър Ивайло Московски “създаване на техническа полиция с цялата ѝ отговорност, права и задължения и изработване на консенсусна транспортна политика“.
По думите му техническа полиция има в целия Европейски съюз. “Тя е към транспортно министерство и отговаря за техническите и експлоатационни качества на всички моторни превозни средства, в т.ч. и на личните леки коли, както и за правилното провеждане на техническите прегледи. Държавата в тези страни не е абдикирала от своите задължения и съвсем съвестно си ги изпълнява. В момента това е част от задълженията на Държавната автомобилна инспекция, нещо, което – както разбирате, че не им е същината на работата, като са с намален брой и липса на достатъчно добри професионалисти, защото в тази област се изисква и инженерна подготовка за някои от проверките, положението е до тук”, каза Лалов.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент