Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Автомагистралата Ниш-София: концесия или кредит

0 коментара

Кой и как ще строи автомагистралата между Ниш и София?

Този въпрос се оказа в центъра на вниманието на обществеността в югоизточна Сърбия. Не само защото този участък, като част от важния паневропейски пътнотранспортен коридор номер10, има значение, надхвърлящо балканските рамки, но е сигурно, че би трябвало да се изгради възможно най-бързо, тъй като е и най-краткият път между Западна Европа и Близкия изток.

Противопоставянето на мнения за строежа предизвика обяснението на югославския министър на външните работи Горан Свиланович по време на неотдавнашното му посещение в Ниш. Той каза, че се дава предимство на варианта автомагистралата на изток да се изгражда чрез концесия за 30 до 50 години. Особено внимание предизвика доводът, че обемът на транспорт сега по това направление (а не се и предвижда да бъде много по-различен в скоро време) е такъв, че не може от него да се очаква печалба, с която да се изплати кредит, без който Югославия не може да финансира сама строителството.

По предварителни изчисления изграждането на автомагистралата Ниш-София (дълга по-малко от 150 км) би струвало между 360 и 500 милиона долара и, което е по-важно, за югославската част са необходими четири пети от сумата. Първо, защото е по-дълга (около100 км общо), второ - защото минава през терени, които не са подходящи за строежа. Като най-голям почин е предложено изместването на този международен път от Сичевачката клисура, която е защитен природен резерват.

За това има две възможности - прокарване на тунели или прекарване на пътя през планински склонове. А от другата страна - от границата до София, до голяма степен вече има по-широк път с три ленти.

Затова като по-изпълнимо решение се разглеждат условията за обявяване на международен търг, на който на заинтересованите световни компании да им бъде предложена концесия да използват частта от пътя на сръбска територия от 30 до 50 години.

Чуха се и мнения, че автомагистралата би могла да се изгради и с кредит. Като най-важен аргумент се посочва сериозната заинтересованост на българската столица, която единствено чрез автомагистралата запазва позицията си на един от най-важните балкански кръстопътища. София остава малко настрани от пътищата, които минават през България от Румъния към Солун, на запад към Скопие, до Дуръс и Албания.

Освен това, по време на големите ремонтни работи на летището в София на практика бе установено, че най-добрата алтернатива при лошо време е летището в Ниш. Посочва се, че и заради това на българската столица, наред с безспорния факт, че в тази посока Европа ѝ е най-близо, ѝ е необходима магистралата към Ниш. Това са само някои от причините, заради които се преценява, че и България би могла да участва, ако бъде избран вариантът "източната автомагистрала" през Сърбия да се изгради с кредити.

За Ниш и за по-голямата част от югоизточна Сърбия изграждането на автомагистралата към София е приоритетно планирано начинание и най-важното е, с концесия или с кредити, строежът да не се отлага прекалено, оцени накратко Топлица Джорджевич, председател на изпълнителния съвет на община Ниш.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.