Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бъдещият субсидиран жп превозвач ще се избере с търг

Обжалвания блокират покупката на новите влакове

0 коментара
Бъдещият субсидиран жп превозвач ще се избере с търг

Бъдещият обществен железопътен превозвач на България, който ще бъде субсидиран от държавата, ще бъде избран с обществена поръчка. Условията по процедурата ще бъдат обявени до 31 март 2024 г. Това става ясно от съобщение на Министерството на транспорта до Агенцията за обществените поръчки във връзка с извършването на обществени превозни услуги в областта на железопътния транспорт.

Така България ще спази поетия ангажимент пред Европейската комисия, чрез Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), от 1 януари 2025 г. да бъде дадена възможност и на други жп компании, освен БДЖ, да получат държавна субсидия, за да возят пътници. Настоящият договор между "БДЖ Пътнически превози" и държавата за превоз на пътници изтича в края на 2024 г. За тази година субсидията, която получава държавният превозвач е около 200 млн. лв.

Очакванията са интересът към търга да е голям, защото бъдещият оператор ще получи правото да експлоатира и новия подвижен състав, като държавата ще плати и дори поддръжката му за 15 години, който транспортното министерство ще купи с парите по НПВУ.

Един или няколко оператора

Към момента все още няма яснота дали субсидията ще е за пътнически превози по цялата жп мрежа и поръчката да се вземе от един жп оператор, или мрежата ще е разделена на отделни лотове и ще се обслужва от няколко жп оператора.

Неофициално се коментира, че освен "БДЖ Пътнически превози", планове да се включат в търга имат още и няколко частни железопътни превозвачи.

Към момента единствено "ПИМК Рейл Експрес" има лиценз на пътнически превози. Компанията планира да пусне още догодина пътническа линия по направлението София - Пловдив - Бургас.

Единият от собствениците на компанията Пенко Несторов коментира пред Mediapool, че ще участват в търга за обществен превозвач, единствено ако той е разделен на лотове. Причината е, че компанията сега прави първите си стъпки в пътническите превози и няма капацитет да покрие цялата страна.

Другите имена, около които се спекулира, че ще участват в търга, са свързани с железопътните превозвачи "Булмаркет" и "ТВД Товарни превози" на бизнесмена Христо Ковачки. Към момента те имат лиценз само за товарни превози, но няма пречка да получат и за пътнически до обявяването на обществената поръчка, коментираха жп експерти пред Mediapool. Те също едва ли ще имат интерес да вземат обслужването на цялата жп мрежа.

В обществената поръчка е възможно да се включат и чужди компании. Има вероятност за обединения между български и чужди фирми, коментираха от бранша.

Колко и кои компании ще се включат в търга ще зависи от условията по процедурата.
Обществената поръчка и нейната специфика, обхват, в това число разделяне на обособени позиции и нейната прогнозна стойност ще бъдат определени след изготвянето на пазарна оценка за железопътния сектор, се казва в публикуваната документация.

Пазарният анализ ще е определящ за обхвата на задължението за извършване на обществена услуга съгласно новия договор за железопътен превоз.

Пазарната оценка се прави от ДЗЗД "Железопътен транспорт" срещу 83 933 лв. без ДДС. В обединението влизат "Глобал метрикс" ЕООД и адвокатско дружество "Попов, Арнаудов и партньори". Договорът с тях беше подписан от Министерството на транспорта и съобщенията на 29 август 2023 г. Обединението има ангажимент да предаде проучването най-късно до края на годината. Съгласно НПВУ пазарна оценка трябваше да е готова до края на юни 2023 г. Анализът е едно от условията по третото плащане по НПВУ. 

От интервю на транспортния министър Георги Гвоздейков за Mediapool стана ясно, че той е привърженик да има един обществен оператор и това по възможност да бъде досегашният – държавното дружество "БДЖ Пътнически превози". Причината е, че бъдещият оператор ще получи правото да стопанисва закупените от държавата нови влакове за около 2 млрд. лева по НПВУ.

Ще купим ли нови влакове?

По Националния план за възстановяване и устойчивост е заложено България да купи общо 62 влака и 18 маневрени локомотива на батерии при условие, че има прозрачна процедура за избор на техния бъдещ оператор.

В началото на септември Министерството на транспорта обяви повторно четири обществени поръчки за общо 2.8 милиарда лева.

На 30 октомври трябваше да се отворят офертите за покупката на 35 мотрисни влака за над 1.1 млрд. лв. и на 7 двуетажни мотрисни влака за 410.5 млн. лв. И двете поръчки обаче се оказаха блокирани заради жалби.

Поръчката за покупката на 35 мотрисни влака е обжалвана от "Шкода Транспортейшън". Чешката компания е поискала от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) налагането на временна мярка за спиране на процедурата, което е удовлетворено от антимонополния орган. КЗК все още не се е произнесла по жалбата на компанията. "Шкода Транспортейшън" твърди, че има редица нарушения в определянето на техническите спецификации на влаковете, което ограничава конкуренцията. Като такива са посочени изискванията минимум 200 седящи места без сгъваемите седалки, наличието на най-малко 4 седалки за трудноподвижни лица, минимален брой места за велосипедисти, за детски колички и брой тоалетни, минимално разстояние между седалките и т.н. Според "Шкода" по този начин се ограничава участието на производители и доставчици на електрически мотрисни влакове.

Поръчката за покупката на 7 двуетажни мотрисни влака за 410.5 млн. лв. без ДДС се обжалва от "Щадлер Полска". Компанията също е поискала налагането на временна мярка - спиране на процедурата, но КЗК го е отхвърлила. Полската компания е недоволна, че транспортното министерство не е отговорило изчерпателно на нейни въпроси и по този начин възпрепятства участието им в процедурата.

България изостава с покупката на влаковете. По НПВУ до края на юни 2023 г. трябваше да имаме договори с избраните изпълнители, а към момента все още не може да се отворят офертите им. Това е едно от условията по третото плащане, до което България все още не е стигнала.

В началото на октомври България изпрати искане до ЕК по второто плащане без изпълнени 4 мерки. Две от тях бяха в сектор транспорт. Едната е свързана със завършването на обществена поръчка за покупката на бордово оборудване за влаковете. Съгласно плана тя трябваше да е приключила в края на 2022 г., но това все още не е факт. Причината е обжалване на процедурата за избор на изпълнител. Другата е свързана с изграждането на интермодалния терминал в Русе, от който правителството въобще се отказа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.