Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Жп превозвачи скочиха срещу променени такси. Министърът: Пестите 4.4 млн. лв.

0 коментара
Жп превозвачите плащат редица такси за ползване на релсовия път

Железопътни превозвачи скочиха срещу решение на компанията, управляваща релсовата инфраструктура, да повиши специфични такси за вкарване на извънредни влакове в общото движение, независимо че за 2024 г. в решение на правителството с общо 35 процента са намалени основните жп такси – за достъп и ползване на мрежата, за преминаване на товарите като километри и като тонаж, за разпределение на тягова енергия и други. Обявиха, че са обжалвали поскъпването, ще сезират парламента и Еврокомисията, а като крайна мярка се готвят за протест, макар да не стана ясно каква ще е неговата форма.

Транспортният министър Георги Гвоздейков им отвърна, че от намалените други такси ще спестят през 2024 г. над 4.4 млн. лв. и че докато въпросните такси не са променяни от 15 години, жп превозвачите са увеличи цените на своите услуги с над 220 процента. Той също така даде знак, че правителството няма да отстъпи за повишението на тарифите, както това е сторил служебния кабинет на Гълъб Донев.

Браншът няма да го понесе

На пресконференция в четвъртък председателят на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт Пенко Несторов, който е представител на един от най-големите превозвачи у нас на автомобилни и жп товари ПИМК, сдобила се с лиценз и за пътнически жп превози, заяви, че таксите са увеличени 2.7-2.8 пъти в зависимост от видовете влакове и условията за превоз, но пропусна да обяви, че става въпрос за определени такси, както и да коментира намалението на останалите тарифи.

Това е фрапиращо, това браншът не може да го поднесе, заяви той. По думите му повишението на таксата е решено в нарушение на редица закона, не е обсъждано с бранша и не е мотивирано, както и трябва да се направи анализ какво въздействие би оказало такова увеличение на тарифата от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Позицията на НКЖИ обаче е, че жп превозвачите са много наясно с тарифите и от години компанията се опитва да ги повиши, защото става въпрос за вмъкване на влакове с последния момент в общата схема на движението през деня, но среща систематичната съпротива на браншовиците и съгласието на министерството на транспорта да не се пипа стойността ѝ.

Незадължителни такси, непроменяни от 15 години

Оспорваното от превозвачите увеличение на цени от НКЖИ всъщност касае нейни допълнителни услуги, които превозвачите не са длъжни да ползват, обясняват още от оператора на жп инфраструктурата. те са въведени през 2008 г. и досега не са променяни нито веднъж.

"Съгласно нормативните документи се изготвя годишен график за движението на влаковете. В него, по заявка от превозвачите, се изготвят всички разписания на влаковете, за което те не заплащат никакви цени", заявяват от НКЖИ. Платени са само услугите за гъвкаво разпределяне на капацитета на мрежата, за да могат превозвачите да реагират възможно най-бързо при заявка на допълнителни товари, влакове и направления за превози. Така може да се отговори най-бързо на променящите се пазарни условия и нуждите на товародателити, е позицията на НКЖИ.

Всъщност всеки жп превозвач, ако иска да вмъкне влакове извън безплатно одобреното му предварително годишно разписание, плаща три вида такси – стандартна, нормална е експресна. Първата се подава 48 часа преди желания начален час на тръгване на влак и цената ѝ се променя от 0.50 лв/км на 1.61 лв. Втората се заявява най-късно до 10 часа на деня преди този, в който трябва да потегли влакът и цената ѝ се вдига от 0.75 лв. на 2.42 лв./км. Третата е за постъпила заявка след 10 часа на предходния ден на тръгването на композицията и от сегашния 1 лев за километър се променя на 3.22 лв./км.

При експресната заявка необходимостта на превозвачите от осъществяване на допълнително възникнал непланиран превоз се удовлетворява за 2 часа, като нямаме информация такава възможност да е налична в другите страни, заявяват от НКЖИ.

Операторът на жп инфраструктурата коментира, че сегашното повишение на заявките за извънредните влакове е продиктувано от натрупаната инфлация за 15-те години от въвеждането им и негативното ѝ отражение върху финансовите резултатите на компанията.

По нейни сметки обаче дори и това увеличение няма да компенсира приходите им заради намалението с общо 35 на сто на останалите такси, които формират съществена част от постъпленията от ползването на релсовия път.

Според жп превозвачите обаче таксите у нас са много по-високи от европейски държави. Петко Несторов посочи, че всички жп компании в Германия плащат 3.14 евро на километър, ние плащаме 7,85 евро на километър.

Жалби до КЗК, ЕК и готовност за потест

До вчера този същият влак би струвал 4.79 евро на километър, посочи той и изчисли, че в рамките на един ден това е два пъти повече. Кое налага тази драстична промяна - ние не знаем, коментира Несторов.

НКЖИ могат да се хвалят, че намаляват инфраструктурната такса, но сборът от такси, които плаща 60% от товарния трафик от България, ще бъде негативен за нас, заяви Даниел Неделков, управител на "Булмаркет Рейл Карго". Според него намаляването на инфраструктурната такса е изключително опасно, защото това са приходите, които трябва да бъдат влагани в поддръжка на релсовия път и съоръжения следващата година.

Възможно е да сезираме и Комисията за защита на конкуренцията. От НКЖИ вдигат една от таксите с 222% към днешна дата, а с тази добавка от 1 януари 2024 г. общият ръст става около 400%, допълни директорът на "Българска железопътна компания" Тодор Тодоров.

Пенко Несторов каза, че срещу вдигането на тарифите има внесени девет жалби в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", ще се търси контакт с комисията по транспорт в парламента, както и с еврокомисаря по транспорт, а крайната мярка е протест. По думите му браншът няколко пъти е поискал среща с новия министър на транспорта Георги Гвоздейков, за да го запознае с проблемите в бранша, но засега не е имало отговор.

Гвоздейков: Не отказвам диалог и жп бизнесът няма да е на загуби

Това провокира Гвоздейков да даде извънредна пресконферениция и да обяви, че не е отказвал среща с нито един бранш.

Железопътните превозвачи търсят единствено сензация, заяви той. Според него те са направили внушения, че ведомството не им обръща внимание и обяви, че по темата с бизнеса е разговаряно на 10 октомври, когато е имало среща с ресорния зам.-министър за жп транспорта. За днес пък била насрочена среща между среща по темата между Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт и НКЖИ. Браншът обаче не отишъл на нея.

Гвоздейков също така изчисли, че жп превозвачите ще спестят над 4.4 млн. лв. през 2024 г. заради намалените други такси. Той също акцентира, че за 15-те години от действие на таксите за извънредните влакове те не са променяни, докато цената на товарните жп превози се е увеличила с 223%.

Той каза още, че решението на НКЖИ за актуализация на цените е било взето още през 2022 г., но е било отлагано от служебното правителство.

"От началото на следващата година инфраструктурната такса за ползване на жп мрежата ще бъде намалена с 32%, а таксата за неизползван капацитет ще се намали с 16%. Като отчетем всички тези промени, разчетите показват, че кумулативно бизнесът ще спести средства, а няма да е на загуба", заяви министърът на транспорта.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.