Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българите са силно уязвими към дезинформация

По-голяма е корупцията в обществата с високо недоверие към журналистите

3 коментара
Българите са силно уязвими към дезинформация

България е сред страните в Европа, които са най-уязвими към дезинформация. Страната е на 29-а позиция сред 35 изследвани държави в Индекса за медийната грамотност на "Отворено общество".

Показателят оценява потенциалната устойчивост към разпространението на фалшиви новини в 35 европейски държави, като се използват индикатори за медийна свобода, образование и доверие между хората.

Страните в Северозападна Европа имат най-добрите предпоставки да издържат на ефектите на дезинформацията, а тези от Югоизточна Европа са най-уязвими към тях, докато държавите от Централна и Източна Европа влошават в най-голяма степен представянето си в индекса, съобщават от института.

Финландия, Дания, Холандия, Швеция и Естония са начело на класирането в Индекс за медийна грамотност за 2019 г. Финладия, която е на 1-во място сред 35 страни, има значителна преднина пред останалите държави със 78 точки по скала от 0 до 100. На последните пет места в класацията са повечето балканските страни:, Северна Македония (35 място), Турция (34 място), Албания (33 място), Босна и Херцеговина (32 място) и Черна гора (31 място).

Тенденциите между 2017 г. и 2019 г., показват че страните от ЦИЕ вървят назад в класацията, като Чехия, Словакия и Полша отбелязват най-голямо влошаване. Те са следвани от Латвия, Литва, Хърватия, Унгария и Румъния, както и от съседните Австрия, Сърбия и Малта.

Според изследването, може би съществува близка връзка между нивата на корупция и доверие в учените и журналистите, от една страна и резултатите в Индекса за медийна грамотност на дадена държави – от друга. Корупцията изглежда има директна връзка с нивата на медийна грамотност, като страните, които се считат за чисти от корупция имат високи оценки в Индекса за медийна грамотност. Недоверието в учените и журналистите е свързано с медийната грамотност, като страните с висока степен на недоверие имат по-ниски резултати в Индекса за медийна грамотност.

Според автора на изследването Марин Лесенски, подходът "обратно към основните неща" е може би най-препоръчителен за справянето с негативните ефекти на дезинформацията и фалшивите новини – от възстановяване на общественото доверие и справяне с корупцията до гарантиране на медийната свобода и използването на образователни подходи, като това са най-подходящите стратегии за "ваксинация" срещу фалшивите новини.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Nikola Nikolov
    #3
    Отговор на коментар #2

    Приятелю , изразил си абсолютно точна фактография. Наистина - в плановете на зловредните комуноиди и техните палаши от престъпната “ДС”, като най-важна цел , осигуряваща условия за реализиране на последвалия голям Грабеж , бяха медиите. Много преди да източат и ограбят банките , и сложат ръка на доходоносните предприятия , другарките и другарите , първо завладяха всички медии !! Така е - от преврата през 89-та , та до днес , когато дори националната , “обществена” телевизия , която народът издържа

  2. edin.drug
    #2

    Каква "глобално-либерална" и каква "социалистическа" пропаганда, бе Горски? Кой държи медиите в България и кого обслужват те? #КОЙ е собственикът на преобладаващата част от медиите и тяхното разпространение? В България няма закон, който да задължава медиите да публикуват своите спонсори. И това неведение съзнателно се поддържа от управляващата червено-кафява клика. Медиите бяха първото нещо, което "службите" овладяха след падането на комунизма. Единствените медии, които не обслужват управляващите

  3. Горскио
    #1

    За Отворено общество всяка достоверна информация, непреминала през глобалистките медии е дезинформация. Т.е. Българите не вярват на пропагандата на глобалистките медии. Хвала на нашего брата. Който си спомня 45-те години на социалистическата пропаганда няма лесно да се хване на лъжите глобално-либералната (сиреч пак социалистическа).

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.