Български производители обвиниха големите вериги в монопол

Български производители обвиниха големите вериги в монопол

С картелните си споразумения големите търговски вериги в България налагат монопол и търговски политики, чиято цел е извличане на максимални облаги за тях и притискане на българските производители. Това заяви социологът Кънчо Стойчев в качеството му на член на управителния съвет на Съюз “Произведено в България”.

В собствените си държави и в повечето чужди големите вериги договарят отстъпки, които не прилагат спрямо българското производство, а обратно товарят го до 30% отгоре, каза Стойчев. Според него държавата не била намерила механизми да защити малкия и средния бизнес у нас и тотално отстъпила по отношение на регулацията и контрола.

Неприемането на промените в Закона за защита на конкуренцията, който трябваше да сложи в ред проблема с монополите в България, доказва това, смятат от Съюз “Произведено в България”. Според организацията свитото потребление и високата безработица в страната са резултат от липсата на адекватна политика, която да създава правила и да стимулира родното производство.

За сметка на правилата на честната търговия в България е създаден “данъчен рай” за чуждите търговци и “ад” за българския работодател, се казва в изявление на съюза.

В него е посочено, че проблемът със злоупотребата с пазарна сила от страна на търговските вериги е поставен в “Зелената книга” на Европейската комисия, която ще излезе с конкретни мерки за решаването му през тази година.

Съюз “Произведено в България” подготвя Кодекс за търговско поведение, който ще бъде предложен на търговските вериги, а държавата ще бъде поканена за арбитър в преговорите. Кодексът ще представлява рамка на взаимоотношенията “търговци - производители”, която да е взаимноизгодна и да накара търговците сами да се откажат от част от порочните си практики, каза Пламен Грозданов, председател на съюза. Според него, ако се намери макар и частично решение на този проблем, положението на българските производители значително ще се подобри.

През февруари 2011 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) откри картел между шест големи търговски вериги. Разследването, което започна през май 2009 г., обхвана “Метро Кеш енд Кери България”, “Билла България”, “Кауфланд България енд Ко”, “ХИТ хипермаркет”, “Максима България” и “Пикадили”. Според КЗК шестте вериги са договаряли промоциите си и отношенията с доставчиците. Компаниите възразиха на направените констатации на антимонополния орган.

На 9 април тази година КЗК заплаши търговските вериги, че може да възобнови производството за картел срещу най-големите в бранша. КЗК изиска информация от шестте търговски вериги за това как са изпълнили предложените от тях и одобрени от комисията “предложения за поемане на задължения”. Те бяха свързани с премахване на проблемни клаузи от договорите и общите условия на търговските вериги и техните доставчици.

През 2012 г. големите вериги обещаха да премахнат практики, които водят до възможност за ограничаване или нарушаване на конкуренцията на пазара за доставка на стоки. Поетият те ангажимент беше без срок за изпълнение. Това е причината КЗК да направи последващ контрол и изиска информация за тяхното изпълнение.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес