Бавното обновяване на българския автопарк

Ръст от 25 на сто на купените нови автомобили през 2017 г.

Бавното обновяване на българския автопарк

Българският автомобилен парк бавно се обновява, а надеждите са за запазване на тенденцията за увеличаване на българите, които могат да си позволят нов автомобил пред втора употреба. Това стана ясно при представянето на финалистите за автомобил на 2018 на българския пазар в шестте категории от организатора на проявата "Прес-авто клуб България".

Ръст от 25 на сто на продадените нови автомобили през изминалата година спрямо 2016 г., отчитат от Асоциацията на автомобилните производители. Това ни поставя на втора позиция в ЕС по ръст на купените нови коли.


Ако през 2016 г. на всяка нова продадена кола се падаха 11 сделки с автомобили втора употреба, то през 2017 това съотношение вече е 1:8, сочат данните на КАТ и Асоциацията на европейските производители на автомобили.

Това показва, че бавно и полека обновяването на автопарка започва, но това ще е дълъг процес, посочват от "Прес-авто клуб България".

От 3.5 милиона превозни средства най-големият дял се пада на автомобилите над 20 години – 1.34 милиона. Още 1.4 милиона са над 15-годишна възраст.

Добра новина е, че и у нас вече е видима промяната в нагласата към екологичните автомобили. Например ръстът при реализираните нови с чисто електрическо задвижване е 1260%, отчитат от "Прес-авто клуб България". Причината за внушителното число е ниската база от която се тръгва – от няколко до достигането на над хиляда бройки, благодарение на мерките на правителството, което финансира купуването на екоколи от министерства и общини.

Plug-in хибридите също нарастват впечатляващо с 375% отново по същите причини. Повече от два пъти скачат и хибридите, които достигат вече почти 1200 броя за година.

Всичко това се случва въпреки на липсата на стимули от страна на държавата да си купиш екоавтомобил. В София екоколите са освободени от местен данък за превозното средство и имат право на безплатно паркиране в синята и зелената зона, а някои зарядни станции са безплатни.

За разлика от нас в редица европейски страни има програми за подпомагане на обновяването на автомобилния парк. Освен изграждането на инфраструктура за зареждане, се предлага директно субсидиране, ако смените старата си кола с нова екологична - отпадане на данъци и такси, безплатно ползване на пътищата, безплатно паркиране, разрешено е движението в бус-лентите и др.

С такава политика например в Норвегия вече съотношението в автопарка е една трета изцяло електрически автомобили, една трета хибридни и само една трета с традиционните двигатели с вътрешно горене. Във Великобритания дизеловите автомобили са под половината от автопарка.

Не само развитите страни стимулират покупката на екологични автомобили. В съседна Румъния има две програми и по тях може да се вземат до 11 420 евро при смяна на над 8-годишен автомобил с електрически.

У нас има интерес към производството на електромобили, съобщи неотдавна икономическото министерство, но не е ясно дали и кога инвестицията ще бъде реализирана.

Най-вероятно се обсъжда затвореният от година завод за нови автомобили край Ловеч отново да започне работа, като произвежда електрически. Няма обаче яснота дали това ще се случи.

Финалистите в конкурса кола на годината 2018

Измежду 30 модела коли ще бъде избран автомобилът на 2018 г. Във всяко от шестте категории 38-те журналисти от "Прес-авто клуб" са избрали по пет модела от различни класове – леки, кросоувъри, екологични, многофункционални, премиум и градски.

Конкурсът преминава на два етапа. В първият са тествани 68 коли от 57 различни модели, номинирани за участие от 38-те журналисти, членове на Клуба, които работят в различни медии по тази тема. В продължение на 6 часа автомобилите са били подложени на сериозни натоварвания и детайлно проучване.

Така до финала достигат:

ЛЕК АВТОМОБИЛ

BMW 5-Series

Ford Fiesta

Honda Civic

Hyundai i30

Opel Insignia

КРОСОУВЪР

BMW X3

Dacia Duster

Hyundai Kona

Peugeot 5008

Skoda Karoq

МНОГОФУНКЦИОНАЛЕН АВТОМОБИЛ

Isuzu D-MAX

Mitsubishi L200

ЕКО АВТОМОБИЛ

BMW i3

Hyundai Ioniq PHEV

Mini Countryman S E

Renault Zoe Z.E. 40

Volkswagen e-Golf

ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛ

BMW 5-Series

BMW 6 Gran Turismo

Infiniti Q60

Mercedes-Benz E-Class Coupe

Range Rover Velar

ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ

Ford Fiesta

Hyundai Kona

Nissan Micra

Suzuki Swift

Volkswagen Polo

Победителите във всяка категория ще станат ясни в четвъртък след ново гласуване по определени критерии.

Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?