БДЖ най-сетне се замисля за пътниците си

Извън плана за чисто нови влакове от 2024 г., ще се купят по-млади немски вагони и ще се ремонтират стари локомотиви

Сн. БГНЕС

"За пътника няма значение дали се вози на мотриса или във вагон. Важно е да е чисто, бързо и удобно". До този прост и логичен извод най-сетне са стигнали в "Български държавни железници" (БДЖ), които от години се борят с финансовите си проблеми и страдат от тежката конкуренция на автомобилните превози.

Ръководството на холдинга в четвъртък събра специалистите в бранша на обществено обсъждане как да изглежда поръчката за новите влакове на превозвача, която се планира да бъде обявена до края на 2019 г. и срещу 100 млн. евро да се осигурят 4 хиляди седящи места в чисто нови вагони през 2024 г.. След дискусията председателят на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" Григори Григоров обясни пред журналисти, че извън тези планове превозвачът вече готви покупка на използвани досега от "Дойче бан" вагони, поддържани по всички правила и далеч по-млади от сегашните на БДЖ. Планира се до месец и обществена поръчка за ремонт на 30 от сегашните локомотиви "Шкода", които са преклонната възраст от 40-45 години.

По-млади вагони за 3-4 млн. евро

Григоров обясни, че БДЖ смята да внесе неизползвани от немския жп оператор "Дойче бан" 15-годишни пътнически вагони – купейни и безкупейни, "които са повече от два пъти и половина по-млади от нашите, поддържани са по всички стандарти, съвместими с нашите системи". "Ако получим 30-40 вагона, това ще ни реши проблема с недостига на место. Това ще струва 3-4 млн. евро, с които разполагаме", каза той. Има обаче процедурни усложнения за сделката, тъй като "Дойче бан" едва ще участва в обществена поръчка, за да осигури тази доставка, посочи Григоров. Затова се търси юридическата форма за вноса на тези вагони и  вероятно той ще стане през Международния съюз на железниците, допълни представителят на БДЖ.

"Веднага след като се намери юридическо решение на доставката, можем да ги платим и на следващата седмица да ги имаме и да ги включим в съставите на БДЖ", заяви Григоров и изрази надежда тези вагони да пристигнат възможно най-бързо у нас.

Реновация на 30 престарели локомотива

Той каза още, че компанията работи и за основния ремонт на 30 машини от наличните 70-80 локомотива "Шкода", чиято средна възраст 40-45 години. Всички те принципно се поддържат и ремонтират изцяло вътре в компанията, но са достигнали необходимост от капитален ремонт, който БДЖ не е в състояние да осъществи, поради липса на технически капацитет.

"Тези шкоди са с максимална проектна скорост от 130 км/ч, произведени са 1970-те години, технологията за управление и енергийно осигуряване са остарели и не виждаме смисъл да ги възстановяваме, защото е скъпо, неперспективно и не е ясно как ще ги поддържаме без резервни части. Затова водим разговори с производителя да ни предложи ново решение, с което тези локомотиви да бъдат модернизирани за поне още 10-15 години, да се увеличи скоростта им до 160 км/ч и да бъдат предложени модерни енергийни решения за управлението им", каза Григоров.

В БДЖ са изчислили, че модернизацията на един такъв локомотив ще струва между 700 хил. и 1 млн. евро, докато един нов струва над 5 млн. евро. "Предвидените 30 локомотива за капитален ремонт бихме искали да бъдат модернизирани максимум за две години. Правим технически консултации с "Шкода" за залагането на критериите в почти готовата обществена поръчка, която предстои да бъде обявена през юли", обясни шефът на борда на БДЖ.

Относно обявената вече поръчката за ремонт на 46 мотрисни влакове "Дезиро" на "Сименс" срещу 160 млн. лв. без ДДС, той каза, че в момента потенциалните изпълнители правят оглед на машините, за да си изготвят офертите. Те трябва да бъдат подадени до 23 юли и ще бъдат отворени на следващия ден. Интерес проявиха румънският клон на френския гигант "Алстом" (Alstom) и унгарското поделение на швейцарската "Щадлер" (Stadler). Тази поръчка трябва да приключи до 2022 г. и да обезпечи движението на крайградските жп линии за следващите 12-13 г.

Новите влакове поемат курсовете от София до Варна и Бургас

След общественото обсъждане как да изглежда обществената поръчка за чисто новите влакове Григоров каза, че се предвижда до края на лятото ще са ясни основните ѝ параметри, след което ще се сформира работна група за изработване на детайлите по нея, за да може да се обявят конкретните параметри преди края на 2019 г. 

"Става въпрос за 100 млн. евро за около 4 хиляди седящи места, които ще бъдат конфигурирани в различни варианти и средната цена на седалка е 25 хил. евро. Сумата не трябва да бъде платена нито за една година, нито за пет. А нататък ще търсим варианти с производителите и доставчиците как това да бъде конфигурирано по максимално изгоден за БДЖ начин", каза Григоров.

По думите му БДЖ има първоначални визия за процедурата. "Най-вероятно за дългите направления от София до Варна и Бургас, които генерират 40 процента от приходите на БДЖ, са по-подходящи вагони. Мотрисите са за средните дестинации до големите областни градове на три часа от София при максимално използване на скоростните възможности на жп инфраструктурата и с минимално спиране по гарите, за да са конкурентни на автобусния транспорт и да предоставят такива удобства на пътниците, че дори да ги предпочетат пред автомобилите си", каза председателят на съвета на директорите на железницата. 

Засега плановете са доставка на 10-15 нови мотриси за средни разстояния, а след това и на 30 до 50 нови, съвременни вагона.. За транснационалните маршрути се предвиждат състави от локомотив с отделни вагони или т.нар пуш-пул влакове (при които композицията може да се дърпа и бута от локомотива, без да се налагат маневри), но се анализира с колко този тип подвижен състав би оскъпил проекта. Доставката на първата част от новия подвижен състав се очаква в средата на 2023 г., а всички трябва да се въведат в експлоатация до 2030 г.

"Надявам се това обсъждане да не е привидно прозрачно, а наистина да се разработи добра обществена поръчка, защото целта ѝ не е просто нов подвижен състав, а услуга в полза на клиентите и запазване лидерската позиция на БДЖ при пътническите превози след освобождаването на  пазара на жп превозите", каза транспротният министър Росен Желязков, който макар се присъедини към дискусията, макар и със закъснение.

"Надявам се скоро да има положителна тенденция, а не само да се говори за проблемите в БДЖ", заключи той.

Бързина, чистота, интернет и храна

Многократно по време на обсъждането бе повторено, че най-важното за новите влакове е да предлагат комфорт на пътниците – скорост на придвижването, интернет, напитки, храна, чистота. Стана ясно, че плановете са да се търсят машини с проектна скорост на движение от 200 км/час и поддържана 160 км. От Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) представиха плановете си за ремонти и модернизация на релсовия път, които да позволят поддържането на подобна скорост от влаковете. До 2030 г. се предвижда да се ремонтира половината от жп инфраструктурата, каза шефът на оператора на релсовия път Красимир Папукчийски.

Приоритетно чисто новите влакове ще се пуснат по направленията от София до Варна и Бургас, които са най-доходоносни за превозвача и с осигурения комфорт се залага на повишаване на трафика по тези линии и допълнителни приходи.

От синдиката на локомотивните машинисти дадоха съвсем конкретни препоръки за вида на локомотивите, които да гарантират гъвкавост при използването им за различните видове вагони, енергийна ефективност и удобства за водачите им.

Нов състав = 82 млн. лв. годишна икономия

По време на дискусията проф. Валери Стоилов от катедра "Железопътен транспорт" в Техническия университет – София представи изчисления, според които преминаването на БДЖ към изцяло нов подвижен състав ще пести 82 млн. лв. годишно от експлоатационни разходи. В момента за поддръжка и ремонти на подвижния състав отиват 39 на сто от разходите на превозвача.

Веселин Кирев, координатор на гражданска инициатива "Железопътен и релсов транспорт", призова правителството да заложи европейско финансиране и за закупуването на подвижен състав, а не само за ремонт на жп инфраструктурата. Според него, преди да се обявят конкретните параметри на сега подготвяната поръчка за нови влакове, трябва да се направи анализ на пътникопотока по жп направленията и автобусните превози по същите маршрути, за да се прецени икономическият ефект от използването на новия подвижен състав. "Такъв засега няма" каза Кирев и препоръча бъдещият търг да предвижда възможност след подаване на офертите от потенциалните доставчици да се водят преговори за тяхното подобряване.

Защо не и жп офсет!?

От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) пък препоръчаха от бъдещите кандидати са се иска офсетна програма за индустриално сътрудничество както е при военните доставки. "Такъв офсет ще е от полза за икономиката, ще осигури нови работни места и трансфер на технологии към БДЖ", отбеляза представителят на бизнес организацията. Според него може да се постави условие част от компонентите за бъдещите влакове да се изработват или асемблират в България, както и да има изискване гаранционната и следгаранционната поддръжка на локомотиви, мотриси и вагони да се извършва задължително в България.

Това според АИКБ ще доведе до повишаване на експертизата на българските железничари и на техните заплати.

Непрестижната железничарска професия

Кадровото осигуряване на железниците бе поставено като проблем и от Красимир Папукчийски. Шефът на НКЖИ отбеляза, че има остра нужда от проектанти на жп инфраструктурата и от специалисти за поддръжката и експлоатацията на релсовия път, а професията на железничарите е непрестижна. "Това е тежка професия, при която трябва да се вземат важни решения на момента, а интересът към нея е малък", каза той и се оплака,че въпреки предоставяните от компанията му стипендии за обучение интересът е изключително слаб.

Председателят на Съюза на железничарите в България Петър Бунев отбеляза, че в поръчката задължително трябва да се постави изискване за обучение на кадрите на БДЖ за повишаване на тяхната квалификация.

От АИКБ също така смятат, че не трябва да се залагат дискриминационни условия към азиатските производители, а да се допуснат възможно най-широк кръг от доставчици на локомотиви, мотриси и вагони.

Като цяло се разбра, че вероятно поръчката за новия подвижен състав ще е на лотове – за различните видове необходими машини по направления.  

Още от Бизнес