"Българските държавни железници" (БДЖ) ще си получат орязаните 40 млн. лв. от годишната субсидия и така превозвачът няма са спира повече пътнически влакове и ще възстанови в разписанието вече махнатите влакове, макар и в непълен обем. Това стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски пред журналисти в парламента в петък.
Решението за изплащането на тези 40 млн. лв. ще бъде взето от правителството на 21 януари, допълни министърът.
Така ще се предотврати спирането на близо 90 влака от февруари, след като 38 вече бяха извадени от разписанието на 12 януари. Това обаче предизвика протестите на хората в най-засегнатите населени места като Габрово и Карлово, а за 17 януари бе насрочен национален протест в Горна Оряховица и на железничарите.
Орязването на влаковете и съкращаването на 1500 служители на БДЖ бяха част от мерките на сегашното ръководство на компанията за оздравяване на дружеството, чиито дългове са 565 млн. лв. и кредиторите от години настояват за реформа в железниците. Затова и правителството бе решило да намали с 40 млн. лв. годишната субсидия от 180 млн. лв., получавана от жп превозвача за компенсиране на нерентабилни пътнически превози в слабо населени места. Орязаните пари трябваше да отидат за покриване на падежи по заеми на БДЖ.
След като обаче граждани и кметове изразиха недоволството си от това, че силно се разрежда железопътният им транспорт и то в условията на престоящи местни избори , темата бе разисквана и на заседание на парламентарната транспортна комисия, а премиерът Бойко Борисов заяви, че няма да позволи нито едно населено място да остане без транспорт.
В петък Московски каза, че влаковете вече няма да бъдат спирани и с финансовия министър Владислав Горанов се били разбрали да се изготви постановление на министерския съвет за отпускането на въпросните 40 млн. лв. още идната сряда.
"При положение че, откакто разговарях с господин Горанов, на база на това, че тези 40 милиона стоят блокирани и не могат да се ползват заради все още недошлата нотификация от Брюксел, неодобрената държавна помощ, а те за да я одобрят има ред изисквания, което ще отнеме време. Намерихме за по-разумно те да бъдат прехвърлени към общата сума на субсидията, ще направят едно постановление на МС и по този начин обявените за спиране следващи влакове - ще отменим това решение и ще ревизираме спрените досега", каза транспортният министър.
"Може би няма да можем да възстановим в пълен обем тези 38 влака, които са спрени, но така или иначе по оперативен порядък ще си ревизираме това становище и ще успокоим населението", допълни той.
"Радвам се, че успяхме да осигурим липсващите средства за БДЖ. Положението в държавата е наистина тежко, но железницата е основен транспорт за хиляди хора и спирането на отделни влакове, създаваше големи неудобства“, коментира по-късно в прессъобщение Московски.
По думите му отпускането на парите не означавало, че реформата в държавната железница ще спре.
"Наложително е да вземем някои непопулярни решения за БДЖ, за да можем в дългосрочен план да осигурим неговото функциониране“, допълва транспортният министър.
До средата февруари ще бъде изготвена стратегия за стабилизиране на дружеството с финансов план в перспектива от минимум 7 години. Такова искане е поставено и от Европейската комисия, за да има гаранция и визия за оздравяване на дружеството. Предвижда се стратегията да бъде внесена за гласуване в Народното събрание, за да може да се гарантира нейната устойчивост, независимо от евентуални политически промени.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Christina Stoyanova 16:24 | 16.01.2015 Ами ако ми спрат влака,държавата спокойно може да пусне автобус субсидирана от нея за да се ходи до града.Ама ти сигурно и така не си съгласна.Друго си е влака да изхарчи 500 лв да дойде да те вземе,а автобуса 50 лв.Няма никаква разлика!
А Вие какво предлагате?Да стоим смирени като овце и да чакаме милостиня от тази олигархия,която е решила да превърне и последния вагон от БДЖ и релсите на всички линии в скрап?БДЖ не трябва да се приватизира,а да бъде държавна собственост, за да издържа и линии,които са губещи, защото свързват села и малки градове,в които живеят малко хора, поради демографския срив.Кой обезлюди тези села в много райони на селата?Защо има село само с един жител и училище само с един ученик?Има ли виновни и защо никой …
не потърси отговорност от тези,които превърнаха цялата държава в една голяма лудница?Нормално ли е, да бъдат ликвидирани много жп спирки и оставени на произвола на съдбата,за да бъдат разграбени от цигани?Къде са парите за издръжка на БДЖ?Какво ще стане,ако бъде реализирана идеята на ръководството на БДЖ, да ликвидира толкова много линии в цялата държава?Няма ли да се ускори обезлюдяването на селата,особено в планинските райони,за да може "по-спокойно" и далеч от погледа на хората да се унищожават вековни дъбови,букови и борови гори - белите дробове на страната,което ще доведе до пресъхване на горските извори,реките,все по-чести суши и екологична катастрофа?Разбира се,това ни най-малко не тревожи олигарсите и обръчите от фирми на Доган,които унищожиха стотици хиляди декари гори,заради евтината дървесина, която те изнасят в Турция и Гърция?Кажете,как ще ги спрем,когато и ножа и хляба е в техните ръце и те колят и бесят и правят каквото си искат,защото нямаме средство,инструмент,своя обща организация,а сме принудени да избираме винаги едни и същи лица,посочени от същите тези олигарси и частни монополисти,защото в тях са нашите пари,с които могат да и купят депутати,дори с гласове от Турция?Защо думичката "обединяване" изчезна от нашия речник и много бързо забравихме урока на хан Кубрат и примера на нашите деди и прадеди по време на Балканската война?Кой е лудият,който яде баницата,който му я дава или ние,които ги гледаме уплашени,безпомощни,натикани в тинята, без да можем да вдигнем глава и да си поискаме заграбеното,защото те имат много лакеи и слуги, чрез които ни запушват устата веднага,щом ги попитаме,какъв е произхода на техните богатства??
Защо изнесоха от страната, отдадоха на концесия и разпродадоха на чужди фирми за жълти стотинки стотици предприятия, като БТК, ЕРП, летищата в Бургас и Варна, киноцентъра „Бояна-филм”, БГА „Балкан”, МОК „Медет”, Оловно-цинковия комбинат и златото на България и прекратиха над 1,5 милиона съдебни дела, в това число и делото за КТБ и не осъдиха нито един голям бандит? Кой регистрира незаконната етническа партия ДПС, оглавявана от агенти на ДС, начело с агент „Сава” – Доган, за да бъде разединена нацията …
чрез насаждане омраза между различните етноси? Кой изсели над 2,5 милиона граждани – много повече, отколкото по време на турското робство, в това число 50000 бели робини, 4000 лекари, 600 учени и най-умните млади хора, осакати стотици хиляди човешки съдби, раздели млади семейства и майки от децата си, поради което драстично намаляха пътуващите по БДЖ? Кой използва 1,4 милиарда лева от Здравната каса за други цели? Няма ли да затънем в дългове, ако всяка година вземаме 8 милиарда лева външен заем и плащаме един милиард лева лихви? Кой превърна държавата в разграден двор? Милеят ли за нас олигарсите, щом ни оставиха да живеем в стабилна бедност, на границата на издръжливостта, в тинята и на произвола на съдбата, сами да се борим с градушките, сушата и наводненията, като роби върху собствената си земя, без субсидии от държавата-мащеха, превърнати в електорат от поданици, лишени от всякакви права? Едва, когато младото поколение, родено през последните 2-3 десетилетия, в това число и студентите – цветът и бъдещето на нацията, научат цялата истина за най-чудовищния в нашата история обир на държавата, можем да променим правилата, Изборния кодекс и Конституцията по такъв начин, че сами да номинираме своите депутати, министри, магистрати, ръководствата на Съда и Прокуратурата в най-висшите органи и в окръжните градове, началниците на РПУ и областните управители, кметове и общински съветници, след обстойно обсъждане на общи събрания и в медиите и да отзоваваме некомпетентните, корумпираните и измамниците. По този начин, винаги ще си избираме цвета на нацията – най-умните, талантливите, честните, неуязвимите, знаещите и можещите личности,.които знаят, че ликвидирането на реалната икономика е голямо престъпление, за което не може да има давност и прошка.Само обединени, можем да насрочим избори за Велико народно събрание, да приемем нова Конституция, чрез която да бъде извършена кадрова и структурна промяна в Съдебната система – Прокуратурата да премине към изпълнителната власт, за да премахнем безконтролната власт на магистратите, да сменим корумпираните с достойни личности, способни да извършат ревизия на грабежа и да намерят откраднатите пари. Само обединени можем да защитим журналистите, които ни казват истината, да създадем стройна система за ефективен граждански контрол и да изправим пред един граждански съд крадците и техните закрилници от Темида, за да нямат право полуобразовани „калинки” с купени дипломи да стават професори, без да защитят дисертация за висок докторат, а агенти на бившата ДС да оглавяват университети и научни институти. Нека възкресим духовността на нацията и върнем вярата на хората, че само обединени сме по-силни от тези, които издигнаха в култ духа на Салиери – символът на посредствеността и некадърността и да насочим главния удар на свободното слово срещу крадците, които ни взеха парите а на нас оставиха идеите и мечтите. За да възтържествува истината и справедливостта и да я има и утре България – за нашите деца и внуци!
Защо олигарсите крият от нас секретната част на плана „Ран Ът”, в която е програмирана мизерията, глада, голямата безработица и бързото обезлюдяване на селата, 169 от които изчезнаха от картата на България, в 500 живеят по десетина пенсионери, а след 50 години в тях въобще няма да има хора? Защо 25 години гласуваме за лица, които създадоха безстопанственост, анархия и хаос, превърнаха магистратите в недосегаеми и безконтролни и без да ни питат и да проведат референдум, насила ни откраднаха всичко …
– изнесените милиарди от страната, заедно с пенсионния фонд, за да поставят таван на мизерните ни пенсии, 10 милиарда долара спестявания, работните места, земята, всички надземни и подземни богатства, язовирите, източниците за питейна вода, хотелите, ресторантите, най-хубавите земи и гори чрез замяна срещу панелни жилища, военните имоти, почивните станции, черноморските и планинските курорти, напоителните системи, всички банки, търговията на едро с горивата, тока, парното, водата, лекарствата, препаратите, торовете, резервните части и стоките от първа необходимост, за да постъпва цялата печалба в техните частни банки, вместо в държавния бюджет и най-важното – свободата на словото? Нали, всичко това е държавна и общонародна собственост, а не е тяхна бащиния? Щом парите са в олигарсите, защо те не издържат БДЖ? Защо те не помислиха и за нас, когато си поделяха националната баница и много бързо забравиха, че ние сме суверенът, в името на който те се кълнат? Не е ли това кражба в олимпийски мащаби и онази организирана престъпност на най-високо ниво, с която трябва да се бори Съдебна система, полицията, специалните и разузнавателни служби, които ние издържаме, но те не защитиха нас, а закрилят крадците и узакониха безнаказания грабеж, поради което станахме най.бедна страна, с най-болна и най-бързо изчезваща нация?
Разпространете предложената идея, за да стигне тя до всяко честно българско сърце и в най-затънтеното кътче на Родината! Нали, само тогава бихме могли да попитаме олигарсите, „кой”, кога, защо и на какво основание реши, че всички богатства, създадени с нашите пари и труда на много поколения е негова бащиния? Кой повери съдбата на икономиката на некомпетентни лица, завършили висши партийни, комсомолски и милиционерски школи, а не технически университети? Кой превърна бившата Държавна сигурност в …
големи икономически и силови групировки с верига от фирми и банки, за да създаде огромен страх и стрес и сломи съпротивата на обществото при безнаказаното разграбване на държавата? Нали, тези фирми, застанаха на входа и на изхода на 2300 предприятия от машиностроенето и електрониката, за да ги съсипят чрез доставяните от тях скъпи горива и суровини и ниските цени на готовата продукция, която пак те изкупуваха, за да си ги подарят за един долар, както „Кремиковци”, превърнаха хиляди машини в скрап, изнесоха най-ценните суровини – черни и цветни метали и унищожиха всякакво производство в страната? Защо изхвърлиха на улицата над 2300 инженери и стотици хиляди високо квалифицирани работници от гражданската и военната промишленост? Нали по същата технология тези фирми доведоха до изкуствен фалит хиляди земеделски кооперации чрез скъпите горива, торове, препарати и резервни части и ниските изкупни цени на зърнените култури, месото живо тегло, млякото и вълната, превърнаха земята, отвоювана с кръвта на нашите деди и прадеди в пустееща, за да бъде изкупена за жълти стотинки от едрите арендатори и чужденци, което се потвърждава от обявите „Купувам земи и гори в цялата страна”.Чудно ли е тогава, защо днес внасяме всичко, включително месо, плодове и зеленчуци и изнасяме скрап, дървесина, бели роби и робини и деца-сирачета при живи родители за „резервни части”? Защо олигарсите смазаха малкия и средния бизнес чрез високите лихви на отпусканите кредити, а чрез делегираните бюджети и замяната на евтините лекарства с най-скъпи, бяха доведени до фалит и закрити много общински болници, училища, читалища, детски градини, театри, опери, филхармонии, кинопроизводството, Държавен резерв и дойде ред вече на БАН, Български пощи, всички пристанища, летища и БДЖ? Защо всички станахме длъжници на частните банки на олигарсите и много хора, затънали в дългове и, поради безизходицата, в която живеят, слагат край на живота си?
SOS! Нека се обединим, за да спасим БДЖ! Прочети, размножи и предай!
Уважаеми железничари,
Олигархията, която назначава всички наши правителства, реши да погребе и БДЖ и да изхвърли на улицата 1500 железничари, за да превърне в скрап локомотивите, вагоните и релсите, защото не остана нищо повече за крадене, без да помисли за нас, гражданите. Можем ли да спасим БДЖ, ако не се обединим и създадем обща …
организация на младите хора, като гръбнак на гражданското общество, за да станем ние, суверенът, първа политическа сила? Кой би могъл да се противопостави на волята на шест милиона граждани, обединени от истината за произхода на богатства на олигарсите и жаждата за справедливост, решили да спасят БДЖ и отменят концесията на пристанището във Варна и летищата в София и Г. Оряховица и по един цивилизован начин – чрез общонационален протест, организиран от общ единен център, да си върнат държавата и отзоват корумпираните депутати, министри и магистрати или цялото правителство, когато чашата на нашето търпение прелее, от което олигарсите най-много се страхуват? Ще се осмелят ли да ни погледнат в очите и да ни отговорят, защо има 4 милиарда лева, за потулване аферата КТБ, но няма пари за БДЖ? С какви пари ДПС изкупи всички регионални вестници на БСП и създаде огромна медийна империя, а министър си построи 10 петзвездни хотела за две години само с една заплата? Защо парите за нашето здраве, за майките, за пенсии, за наука, безплатно висше образование и култура се използват за купуване на депутати, министри, магистрати и за оазиси, луксозни леки коли, царски дворци, сараи, хиляди джамии и верига от молове, хотели и аптеки? Не е ли логично, тази организация да се нарича Национално движение „ИСТИНА и СПРАВЕДЛИВОСТ”, с Национален съвет и местни структури в цялата страна, в челните редици на което да бъдат учените, лекарите, преподавателите от университетите, студентите, учителите, умните и талантливите личности? Нека създадем инициативни комитети в окръжните градове, за да съберем 7000 подписи за регистрирането на тази обща организация, а също така, да си изберем Координационни съвети и чрез тях – Национален съвет в столицата, като общ единен център.
типично решение Боко-стайл - да пробваме да приберем едни пари, а ако има протести, ще обърнем палачинката (може още и същия следобед, защото до довечера може да Му дойде и трети акъл) ... не съм против известни умерени социални функции на БДЖ, но начина за вземане на това решение е просто "хаос ad hoc"
Жалко,значи българския народ продължава да плаща безмислени пари! Днес в статия прочетох че общата субсидия на БДЖ и НКЖИ,е над 420-70 милиона(не си спомням точно накрая),беше изчислено че за 10 години държавата е субсидирала с около 5 милиарда лв.Дано всички сте съгласни да се возите на,мръсни,мизерни и стари влакове и вагони(ако въобще се возите)само и само социалната система БДЖ да работи.Защото тя е социална за работниците,не и за пътниците.А с тези пари можеше да се купят и направят много нови неща,а не само да се дават за заплати и ремонти на остарялата и скоро ненужна техника!