Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Без такса за преносимост на телефонните номера от догодина

11 коментара
Без такса за преносимост на телефонните номера от догодина

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) започва преговори с тримата мобилни оператори за отпадане на таксата, плащана от потребителите за запазване на GSM-номера им при пренасянето му в друга мрежа. Предвид преговорния процес и съпротивата на операторите, намеренията на регулатора са от март 2010 г. да отпадне сегашната такса от 5 лв., която се плаща при заявка за пренасяне на номер с друга мрежа, обясни пред журналисти в петък председателят на КРС Веселин Божков.

Освен това вече желаещите да сменят оператора, запазвайки номера си, няма да са длъжни да ходят и при сегашния си доставчик и при този, с който искат да го сменят. Ще е достатъчно да подадат заявление при новия оператор, да докажат, че нямат задължения към предишния. Ще се намали и срокът за техническото пренасяне на номера – от сегашните до 10 дни на до седем дни, обясни Божков. Ще се намали и таксата, която плащат помежду си операторите за пренесен номер на 16-18 лв.

Божков предупреди операторите “Мобилтел“, “ГлоБул“ и “Виваком“, че комисията ще ги санкционира, ако продължават да бавят въвеждането на 3-секунден сигнал, който да предупреждава търсещия съответен номер, че той вече е в друга мрежа.

При въвеждането на преносимостта на мобилните номера в началото на 2008 г., след огромни спорове между операторите, бе решено клиентите да се предупреждават за пренесен номер със съобщение от оператор, но масово потребителите се жалвали от объркването, до което ги води въпросното съобщение. Затова КРС разпоредила на операторите от 3 август 2009 г. да въведат общ звуков сигнал, но това изискване в момента се спазва само от “Виваком“, “ГлоБул“ го прилагат частично, а от “М-Тел“ отказват да се съобразят с него, обясни Божков.

Той заяви, че е изключително важно клиентите да са информирани по подходящ начин, че номерът, който търсят е пренесен в друга мрежа, тъй като тарифите са различни.

От въвеждането на преносимостта на номерата през миналата година досега това са направили 43 хил. потребители, от които 1 300 са фиксираните номера. Това представлява около 0.5 на сто от всички клиенти, каза Божков. В другите европейски страни при старта на тази процедура процентът на сменилите оператора си, запазвайки своя номер, в първата година е достигал до 2 на сто.

Божков припомни, че КРС има график за поевтиняване на цените за свързване в мрежите на различните оператори (т.нар. терминиране), според който след 1 юли 2010 г. цените на мобилните разговори ще паднат с около 20 на сто. Той отново коментира, че не цените на дребно са проблем, тъй като там разликите са минимални и са едни от най-ниските в Европа, а именно цените на свързване, които съответно са едни от най-високите в Европа.

Цената за терминиране, плащана от един оператор за входящо обаждане на негов абонат в мрежата на конкурент, фактически представлява почти 90 процента от крайната цена на потребителя. Затова и операторите предлагат изключително атрактивни тарифи за разговори в собствените си мобилни мрежи, но обажданията към другите оператори са изключително скъпи.

Според приетия в началото на 2009 г. и одобрен от Европейската комисия график за намаляване на цените за свързване в мобилните мрежи в средата на настоящата година тарифата падна от 25 ст. на 23 ст. за силен трафик (8%) и от 19 ст. на 17 ст. за слаб трафик (10,5%). За началото на 2010 г. е планирано ново намаление от 11% за силен и 12% за слаб трафик, съответно от 23 ст . на 20.5 ст. и от 17 ст. на 15 ст. Последното поевтиняване трябва да стане на 1 юли 2010 г., когато цените ще станат 13 ст. за свързване в натоварен трафик и 11 ст. - в ненатоварен, каза Божков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 07
    #12

    сравнение с норм. страни цените..

  2. AA
    #11

    dobre e, che ne im udriat i po 100 toiagi

  3. Gastaroll
    #10

    Най-добре е Комисията да ги задължи да изравнят цените по между си както е в САЩ. Там без значение на кой оператор се обаждаш цената е една и съща. Ама тука нали са мангали...

  4. препатил
    #9

    а в договора, който си сключил с оператора. Ако искаш да смениш оператора, ще трябва да "развалиш" договора и да платиш всички оставащи такси! Договорите обикновено са за две години, така че си правете сметката, кога може да се прехвърлите към друг оператор. :)3-секундният сигнал трябва да важи за първите 3 обаждания към набирания пренесен номер, а след това да се изключва автоматично за набиращия.

  5. ljubitel
    #8

    obache gadzheto na snimkata e mnogo hubavo :-)

  6. Ганий
    #7

    преносимост.

  7. гадний
    #6

    май сън не те е хващало?

  8. Д.Петров
    #4

    и на азер- байджанеца меликов

  9. Питaнчeв
    #3

    Че кои са другите фиксирани оператори, към които можеш да си прехвърлиш фиксирания (стационарен) телефонен пост, освен VivaCom?

  10. Гражданин
    #2

    Като ми звънят на мобилния от чужбина, аз плащам повече, от колкото този, който ми звъни.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.