Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България вече има водородна станция, но няма такива коли за зареждане

Още 92 млн. лв. евросредства ще бъдат инвестиране в станции за алтернативни горива

8 коментара
Над 21 млн. лв. са инвестирани в полевата станция "Интегрирани енергийни системи" Сн.Министерство на транспорта и съобщенията

България вече има водородна зарядна станция за електромобили, но такива коли все още няма официално регистрирани у нас.

Съоръжението се намира на терен в столичния квартал "Дружба", който е на Института по електрохимия и енергийни системи "Евгени Будевски" към Българската академия на науките (БАН).

Водородната зарядна станция е първата част в реализацията на проект за полева лаборатория "Интегрирани енергийни системи" на Центъра за компетентност "Хитмобил". Той се финансира по оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" с над 21 млн. лв.

"Това е първата в страната и региона полева лаборатория за тестване и развитие на системи за чиста енергия", каза член-кореспондент проф. Евелина Славчева, председател на Общото събрание на БАН. Тя отбеляза, че целта на центъра е да помогне с научно-приложни изследвания и иновации и с подкрепата на държавата, общината и бизнеса ускорено да се внедряват системи за възобновяема енергия. Това ще допринесе за сигурна енергия и чиста околна среда, посочи проф. Славчева.

"Перлата на тази лаборатория е водородният цикъл", каза тя. С нея ще може да се покажат както ползите и предимствата на водорода, така и недостатъците.

Водородната станция за електромобили

Първата водородната зарядна станция поставя началото на водородната електрическа мобилност в страната. Засега единственият автомобил с водород е закупен по проекта. Други такива към момента все още не са регистрирани у нас. Причината е, че цената на водороден автомобил надхвърля два пъти на добре познатите ни дизелови и бензинови коли.

В реализацията на проекта са се включили фирмите "Делектра", "Аквахим" и "Монбат".

Водородната зарядна станция е изработена от австрийската фирма EDC-ANLAGENTECHNIK. С нея може да се зареждат автомобили при двете стандартни налягания за компресиран водород - 350 и 700 бара.

Водородът постъпва в зарядната станция през два входа. Единият е свързан към електролизьор с капацитет 8.5 килограма на денонощие. Той произвежда на място водород с възобновяема енергия от фотоволтаичния парк в полевата лаборатория.

Произведеният по този начин водород е с много висока чистота, достатъчна за директно използване в транспортни средства.

Чрез втория вход водородът може да постъпва от бутилкови групи, доставени от други източници. Това позволява при необходимост да се постигне по-голям капацитет на зареждане на станцията.

В съдовете за високо налягане на станцията могат да се съхраняват до 70 килограма компресиран водород, с който може да се осигури до 7000 километра пробег.

Възможностите ѝ за компресиране на водорода са от порядъка на 40 - 50 килограма на денонощие. Това количество е достатъчно за ежедневно зареждане на 10 - 15 автомобила или на два автобуса.

С пускането на първата водородна зарядна станция приключва и първата фаза от реализацията на проекта. Сега се подготвя неговото продължение, каза проф. Славчева.

Първо в София, после и в останалите градове

Водородните технологии вече навлизат в реалния живот и се надявам скоро да бъдат изградени зарядни станции за обслужване на водородни автомобили на територията на България, каза заместник-министърът на транспорта и съобщенията Димитър Недялков.

Министерството на транспорта и съобщенията подкрепя развитието на водородните технологии и навлизането им в транспортния сектор. Потенциал за това има в градския и тежкотоварния транспорт, както и в железницата, посочи Димитър Недялков.

Работи се по разгръщането на зарядна инфраструктура и до края на тази година ще бъде обявена процедура за 92 млн. лева за изграждане на верига за алтернативни горива по пътищата и в пристанищата за обществен транспорт, отбеляза заместник-транспортният министър. Финансирането е по програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.

Водородът - горивото на бъдещето

Директорът на Изпълнителната агенция "Програма за образование" проф. Георги Вайсилов обърна внимание, че е важно следващата фаза на проекта да бъде изпълнена заедно с бизнеса, за да се види реалната полза от инвестицията.

Общата сума за проектите за центрове за върхови постижения и за компетентност е около 400 млн. лв. по новата програма за научни изследвания, иновации и дигитализации за интелигента трансформация. Те трябва да бъдат инвестирани до края на 2030 г.

Институтът по електрохимия и енергийни системи е водещият институт в центъра за компетентност "Хитмобил", отбеляза председателят на БАН акад. Юлиан Ревалски. Според него България може да бъде водеща във върховите иновативни технологии в света.

Откриването на първата водородна станция в България и региона е огромен успех, защото за последните 5 години в Европейския парламент една от основните теми е именно горивото на бъдещето - водородът, каза Цветелина Пенкова, евродепутат от БСП. Тя посочи, че предстоят изключително много инвестиции и разработки в тази посока. "Една от ключовите и водещите политики на европейските институции е насочена натам и съм горда, че вече има такъв реализиран проект в България, защото считам, че нашата държава и нашите учени имат потенциал", коментира Пенкова.

Министерството на иновациите и растежа е водещо в политиката за използването на водорода. Вече има разработен стратегически документ - водородната стратегия, където са заложени редица мерки и стъпки за развитието на водорода през следващите години. "Ние се движим напълно в крак със света. В другите държави, макар и по-развити икономически, в момента това тепърва започва", каза служебният заместник-министър на иновациите и растежа проф. д-р Георги Ангелов.

Министерството на иновациите ръководи главната дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност", където са двете програми - за конкурентоспособност и за иновации. Той посочи, че във всички области в България вече има изградени изследователски и обучителни структури по стратегията за интелигентна специализация.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мунчо Велики
    #8

    Та казвате, напънали се от БАН и вместо сами да го разработят (за което им плащаме заплатите), купили НАГОТОВО от австрийската фирма EDC-Anlagentechnik, "апарат на Хофман", като този, дето го имахме в училище, в лабораторията по химия, и дето го учихме в 7-ми клас. Само дето австрийският е малко по-голям. Разбира се, покупката е с пари на българските данъкоплатци. И затова трябва да им ръкопляскаме ?!?!? Не че от това "гениално научно постижение" няма да се пръкнат няколко нови академици, чиито заплати пак ние трябва да плащаме.

  2. Мунчо Велики
    #7

    Най-после обаче mediapool написа, как ще се съхранява водородът в автомобила, а именно - под налягане от 350 или 700 бара. Какво става при теч на този водород? (което може много лесно да се случи при някоя катастрофа) Ще кажа само: - Цепелин "Хинденбург" или защо Нацистка Германия се отказва от производството на цепелини? +++ https://youtu.be/CgWHbpMVQ1U?t=169

  3. MP_reader
    #6
    Отговор на коментар #3

    Сатурн трудно може да се причисли към природата, освен ако не си малко зелено човече с антенки на главата.

  4. Deus Vult
    #5
    Отговор на коментар #4

    Тъпо.

  5. Диалог на управляващите с народа: -Направихме ви детски градини, училища! -Какви училища, какви детски градини, то деца няма. -И деца ще ви направим...

  6. Deus Vult
    #3
    Отговор на коментар #1

    Водород СЕ НАМИРА в свободно състояние в природата. Атмосферата на Юпитер се състои от 86% водород, атмосферата на Сатурн- 96% водород.

  7. Deus Vult
    #2

    Не, водородните технологии вече са навлизащи в живота, преди ПСВ. Ама после нещо поизлезли. Защо ли? В този смисъл, поредното ново, което е добре забравено старо.

  8. MP_reader
    #1

    "Чиста енергия"... Водород не се намира в свободно състояние в природата. Той не е източник на енергия с случая, а акумулатор на енергия придобита по друг начин - може и да е "чиста", може да е от въглища, и т.н.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.