Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Арх. Любо Георгиев: Общината може да възстанови Драгалевския лифт, ако "Витоша ски" откажат

3 коментара
Арх. Любо Георгиев от "Екипът на София". Сн. Фейсбук/Васил Терзиев

Общината би могла да възстанови Драгалевския лифт за своя сметка и след това да поиска от собственика на съоръжението "Витоша ски" да върне инвестицията. София има пари за това, нужна е политическа воля. Тази стъпка е възможна в случай, че собственикът на съоръженията получи положителна екооценка за проекта си за възстановяване на лифта и въпреки това не пожелае да го построи.

Мнението е на арх. Любо Георгиев от организацията "Екипът на София". До февруари той беше съветник на кмета на София Васил Терзиев. Любо Георгиев и "Екипът на София" застанаха зад кметската кандидатура на Терзиев. След изборите беше обявено, че Любо Георгиев ще стане зам.-кмет, отговарящ за градското планиране и развитие. Вместо това няколко месеца беше съветник на Васил Терзиев, а през февруари обяви, че напуска, тъй като не вижда възможност за реализиране на идеите и приоритетите, обсъждани и рекламирани преди изборите.

Преди напускането си арх. Любо Георгиев започва работа по план за развитието на Витоша. С него разговаряхме за проблемите на планината и как могат да бъдат решени те, след като се оказа, че и последният лифт от града към високите части на планината - Симеоновският, отива в историята. А с това София остава без екологичен въжен транспорт към планината.

Според Любо Георгиев е нужна много "документална" работа за набелязването и решаването на проблемите на Витоша. Десетки години тя е забатачена, изоставена и това не трябва да продължава.

Както Mediapool писа от общината не отговориха на въпросите за това какви са плановете за Витоша. Общински съветници от "Продължаваме промяната-Демократична България" обясниха, че се работи по визия за Витоша и се очаква да има яснота през есента.

Няма информация

Според Любо Георгиев първо трябва да се направи "карта" на всички обекти на Витоша - сгради, тръбопроводи, електропроводи и други. "В момента няма информация на едно място за всички обекти. Отсега се знае, че някои сгради и съоръжения на едни карти ги има, на други - не, в реалността пък е съвсем различно. Толкова време не е правено нищо по Витоша, че има нужда от актуализация на информацията", казва архитектът.

Според него е нужно да се опишат правният и устройствен статут на всеки обект. Да се види кои от съоръженията и постройките са законни, кои незаконни, кои са с изтекли разрешителни. Да е ясно експлоатират ли се тези обекти, какво е техническото им състояние.

"На Витоша има има изоставени хижи, има хотели, които работят супер. Твърде обобщаващо е да кажем "Витоша е западнала" или "Витоша се развива супер", казва Любо Георгиев.

Допълва, че няма актуални данни колко хора се качват в планината, каква е динамиката в почивни и работни дни, през различните сезони. Не е ясно колко отиват на Витоша пеша, колко с градски транспорт, колко с коли. Не се знае какъв е ефектът от човешкото присъствие.

"Витоша е природният парк в България с най-голям антропогенен натиск. Еколозите трябва да оценят как се отразява това на екосистемите, какво е състоянието на природата. Може да се окаже, че въпреки човешкото въздействие няма нужда от рестрикции. Може да се окаже обратното", казва той.

Много отговорни

От години е ясно, че размиването на отговорности е една от причините за колективната безотговорност по отношение на Витоша. Отношение към тази планина имат поне две министерства - на земеделието и на околната среда, три общини - Столичната, Перник и Самоков. Отделно има голям частен собственик на инфраструктурата в лицето на "Витоша ски", както и малки собственици на различни обекти - хижари, ски училища.

"Трябва да знаеш за какво и с кого говориш. Това в момента го няма", смята Любо Георгиев.

След информацията - план

"Няколко месеца са нужни, за да се събере цялата нужна информация, която да се използва, за да се направи план за действие. Той трябва да включва абсолютно неатрактивни неща като устройствен план. Това е основата, защото кв. "Манастирски ливади" изглежда така, защото устройственият план е скапан, а не защото хората искат така да строят", коментира арх. Георгиев.

Казва, че задължителен елемент от този план е решение на въпроса с достъпа на коли до планината. "В момента е незаконно да спреш колите в парка. Паркът се регулира по Закона за горите и той не позволява спирането на колите, но не позволява и създаването на нови паркинги, например. Така трябва да боравим със съществуващите паркинги, но никой не знае какъв е капацитетът им".

Как подтикваме "Витоша ски" да действат

"В плана трябва да се каже как подтикваме, ако не и принуждаваме "Витоша ски" да действат", казва Любо Георгиев. Припомня, че общината задължи дружеството да подмени спрения преди години Драгалевски лифт. Собственикът обжалва заповедта, но загуби делото. Сега от "Витоша ски" казват, че вече две години чакат да получат екооценка на проекта си за подмяна на лифта от регионалната екоинспекция.

Според Любо Георгиев, ако екоинспекцията даде зелена светлина за проекта, то собственикът "Витоша ски" вече няма да има извинение да не инвестира в Драгалевския лифт. "Трябва или да построи лифта, или общината да се намеси, да го изпълни вместо него и после да му връчи сметката. Това обаче изисква сериозна управленска воля. Никоя община не е правила такова нещо. София има парите да го направи, въпросът е дали иска да се конфронтира по този начин. А може и да не си вземе парите след това", коментира Любо Георгиев.

Допълва, че със съдебното решение за Драгалевския лифт е станало ясно, че няма проблем със законите или плана за управление на Витоша, за да се подменят съоръженията в планината (както твърдят от “Витоша ски” от години - б.а.). "Вече имаме прецедент и пътеката за намеса е отворена. Но не трябва да разчитаме на прецеденти, защото това не е устойчиво, а и съдебните решения отнемат време."

Според него по въпроса с възстановяването на Княжевския лифт "Витоша ски" имат валидни аргументи. Както Mediapool писа от дружеството смятат, че трябва да се направи ново съоръжение с различно трасе, тъй като към момента началната станция е заобиколена от къщи и няма нужната инфраструктура като паркинг или достъп. Освен това анализ, поръчан от Столичната община, показвал, че нито станциите, нито стъпките, нито стълбовете от някогашия Княжевски лифт могат да се използват. Трябвало да се направи изцяло ново съоръжение, а това изисквало промяна на съществуващите закони в страната.

"И тук е отговорността на институциите да помогнат. Соченето с пръст кой е виновен е като караница в трети клас за това кой да седне на най-хубавото място в автобуса."

Според Любо Георгиев събирането на пълната и качествена информация за Витоша, анализирането ѝ и разработването на плана за действие би отнело около година.

Какво да се прави междувременно

"Междувременно, докато тече този процес, трябва да има диалог с всички въвлечени заинтересовани страни. Преди това не е имало никаква конструктивна комуникация с никого - с "Витоша ски", с хижари", коментира Любо Георгиев.

Допълва, че е нужно да се въведе и ред в планината. Особено за колите. Да се налагат санкции, но не кампанийно и след като пътищата са задръстени в разгара на сезона, а постоянно.

Освен това трябва да се доведе до край идеята пътищата на Витоша да станат изцяло общински. Ако не като собственост, то поне като отговорност. "В момента е миш-маш. Части от пътищата са на общината, други на държавата и то на различни държавни звена. В същото време общината ги поддържа и от години дава пари за не своя собственост."

Безспорно и градският транспорт трябва да стане по-удобен и редовен. Любо Георгиев смята, че около основни спирки на автобусите към Витоша трябва да бъдат направени паркинги, за да може хората да стигат до там с колите си и след това да се прехвърлят на обществения транспорт.

"Преди три години правихме анализ, който показва, че до спирки на директните линии от София към планините около града, директен достъп - 5 мин. пеша, имат около 400 000 души. Това е супер, но въпросът е колко често идва този автобус. Ако се минава веднъж на 30 минути и спира в 5 следобед, това не работи."

Качването с кола да е лукс

Любо Георгиев също смята, че докато се разработва генералната концепция за Витоша, трябва да се преброят и разчертаят местата за паркиране в парка. Да е ясно колко коли могат да се качат в планината, без да се стига до хаос и задръствания.

А след като общественият транспорт към планината стане по-удобен и редовен, трябва да има и скъпа такса за влизане в парка с кола. "Например 50 - 100 лева. Трябва да се направи икономически модел, за да се определи точната сума. Но качването с кола на Витоша трябва да е лукс. А парите от таксата да се използват за поддръжка на инфраструктурата."

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Абат Фария
    #3

    mediaPOO, днес е излязло интересно изследване на Медиана! Дали ще го публикувате? Нали уж сте журнaлисти.

  2. Антон
    #2
    Отговор на коментар #1

    20 години ГЕРБ върлуват в София. Буци стана кмет през 2005 год. а през 2007 год. не даде лифтовете на концесия, а ги продаде на Цеко....

  3. ирис
    #1

    от написаното става ясно,че мутренското управленеие на София не се инересувало изобщо от Национален парк Витоша.Да не забравяме,че буци даде на концесия лифтовете към планината,прибра едни пари и приключи

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.