Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Витоша без лифтове – хроника на една агония

9 коментара
Симеоновският лифт към Алеко отива в историята. Сн. Mediapool

Този текст е част от бюлетина Денят с Mediapool. Абонирайте се, за да получавате всеки работен ден коментар на най-важното директно на електронната си поща.

Четете бюлетина Денят с Mediapool

Фирмата "Витоша ски" АД, която бе осъдена да възстанови Драгалевския лифт, но няма да го възстанови, сега спира окончателно и Симеоновския. Кабинковата въжена линия от Симеоново до Алеко бе затворена миналата година за ремонт, но както се оказа, тя едва ли някога ще бъде пусната отново. Така София остава без нито един лифт от града до високите части на планината, след като доста по-назад във времето се прости с Княжевския лифт.

Това е водещата новина на Mediapool от петък, която бързо набра четения и се споделя активно в социалните медии. Хората са недоволни, вбесени, отчаяни. И това е разбираемо, защото на практика става дума за един възпален проблем, който години наред не се лекува и накрая става нелечим.

От дружеството "ТехноАлпин" (собственик на "Витоша ски", което притежава съоръженията на Витоша), декларираха отново пред Mediapool, че са готови да инвестират сериозни суми, за да се развива целогодишен туризъм и спорт в планината над София. И отново изтъкнаха, че основните пречки това да се случи, са законите в България и планът за управление на парк "Витоша".

Природозащитници обаче твърдят, че това не е така и съоръженията на Витоша могат да се променят и ремонтират и при сега действащите нормативни документи. На същото мнение са и съветници от групата на "Продължаваме промяната-Демократична България"/"Спаси София", които се опитват да разработят визия за Витоша (повече за това четете тук).

Предизборни сблъсъци

Градусът на емоциите и остротата на реакциите за спирането на последния лифт на Витоша се подсилват от факта, че сме в предизборна кампания. А конкретно в София тя е натоварена с допълнителен конфронтационен заряд, свързан с реорганизацията на движението около НДК.

От Великден, когато кметът Васил Терзиев даде ход на исканите от "Спаси София" спорни нововъведения, градската десница е разтърсена от своеобразна гражданска война. От една страна са велосипедистите и застъпниците за по-екологичен транспорт, а от друга страна са хората, които живеят в центъра и остават без паркоместа. Сблъсъкът ловко бе яхнат от ГЕРБ, след като бивши привърженици на едни и същи каузи, които преди време заедно са скандирали по протестите "Долу Цеко от Алеко", сега са от двете страни на барикадата.

Противниците на промените в движението срещнаха подкрепа от таксиметровите шофьори, които пък протестираха срещу намалените стоянки в София. Един от тях ми обясни в прав текст, че няма защо да се опитваме да сме като в Европа, а да си имаме наши, български правила. Запитах го тези с велосипедите, които карат из София, нямат ли право да се придвижват по-безопасно и бързо – същото, което искат и останалите участници в движението. И таксиметровият шофьор ми отговори с контравъпрос: Кажете сега честно, като гледате как разрешиха да се построи един цял нов град в подножието на Витоша и къщите палати пълзят все по-нагоре и по-нагоре, как ги виждате тези хора да катерят с велосипеди до вкъщи?

Това наблюдение ми се стори важно. Не само защото, както всички се шегуват, таксиметровите шофьори имат решения на всички проблеми. А и защото в дискусиите около спрените лифтове на Витоша се прокраднаха предположения, че това положение е в изгода на хора, които планират да строят там. Най-вероятно това не е вярно.

В очакване на решения търпението се изчерпва

Но какво ни показва животът?

Лифтът от Княжево до Копитото не работи от 1992 г. Началната станция в момента се намира в застроен с къщи район. За да се възстанови Княжевският лифт (заявка на бившия кмет Йорданка Фандъкова), ще е нужна подходяща инфраструктура като път и паркинг за началната станция. Заради застрояването обаче това няма как да се направи.

Хората има защо да са гневни и разочаровани. Къпалнята "Мария Луиза" тъне в разруха, докато мандат след мандат Фандъкова обещаваше решения на казуса с Вълка, ортак на Столична община от времето на кмета Бойко Борисов.

Днес обаче мнозина сочат с пръст новия кмет Васил Терзиев и екипа му като отговорни за това, че София вече няма нито един лифт на Витоша. Разбира се, няма как дошлият преди половин година Терзиев да е виновен за целия батак от Софиянски насам. Но от него се очакват решенията, които обещаваше – компетентни, решителни, аргументирани и в обществен интерес. Засега такива няма. А търпението на хората се изчерпва.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мазен Кумунис
    #9

    Тома Белев § Ко от зелените терористи беше най-големия враг на лифтовете. Недоумявам защо ДеБ-илите го взеха в партията си. :(

  2. sоmеonе
    #8

    Да бе, забележително, долната станция на княжевски лифт била в район с къщи... къщите все още са само под станцията, а вляво от трасето на лифта мутрите на някогашни поляни си построиха блокове, даже комуниста Спинишев преди да забегне в Брюксел там живя, но за това нито дума нали? Кой им даде да строят блоковете на Магнолия в планината?! Има ли журналисти?!
    Нито дума, че долна станция на Симеоновски лифт е в гето с блокове,на които вероятно пречеше, че кабинките излизаха от станцията през коридор

  3. полк. Дрангов
    #7

    Не се косите! " внучето" ще ви направи Вело алеи до Черни връх!

  4. Мазен Кумунис
    #6

    Анатема за зелените ТЕРОРИСТИ! :(

  5. Deus Vult
    #5
    Отговор на коментар #4

    Кой, другаря Пу ли? Ами както и да го кръстиш, все тая. А за агонията на Русия си напълно прав. Вече повече от век се гърчи. Тъжна работа.

  6. Хроника на агонията на една държава, една територия, една столица, под ръководството на еко рекетьора* Тома Белев. *Така го нарече Евдокия Манева, за която никой не е казал нищо лошо :P

  7. asigma
    #3

    “Лифтът от Княжево до Копитото не работи от 1992 г. Началната станция в момента се намира в застроен с къщи район.” (Д) Началната станция в момента се намира в застроен с къщи район…(1992-2024)

  8. Guest787
    #2

    И частникът става лош "стопанин", когато бизнесът (лифтовете на Витоша) няма как да стане печеливш!

  9. sоmеonе
    #1

    Решенията на комунистическия български съд не важат за фирмите на бившите комунисти, сега преоблекли се в демократи, плюещи ежедневно с тролчетата си тука гнилия капитализъм... Велоалеи в центъра може да спира гнилия съд мигновено, но фирмички на бивши комунисти да възстановят онова, което чрез безстопанственост целенасочено затриваха 18 години не може да накара. Нито може да ги осъди за безстопанственост. Взели нещо на безценица, те го експлоатират до откат, печелбарят, надувайки до последно цената

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.