Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Идеи за Витоша: Повече автобуси, ограничения за коли и общинско-частен лифт

8 коментара
Общината ще трябва да измисля как да подобри достъпа до Витоша, след като и последният лифт към планината окончателно спря. Сн. БГНЕС, архив

След като София остана без нито един лифт към Витоша, жителите на столицата получиха неочакван шанс да се върнат век назад и да усетят автентичния планинарски дух на основоположниците на туристическото движение. Тази перспектива едва ли въодушевява градските власти, които са наясно, че трябва да намерят някакво работещо решение, още повече, че са обещали да направят това.

Идеите, които в момента обмислят общински съветници от групата на "Продължаваме промяната-Демократична България"/"Спаси София" в Столичния общински съвет, предвиждат повече автобуси по линиите към Витоша, евентуално допълнително ограничаване на достъпа до планината за коли, но и нов лифт, в който общината да има собственост и контрол.

Най-краткосрочната мярта за подобряването на достъпа е пускането на повече автобуси по линиите към планината. Идеята е всички да имат велобагажници, защото иначе личните автомобили остават единствен начин за велосипедисти да стигнат до по-високите части. Това обясниха пред Mediapool общинските съветници Цветелина Симеонова-Заркин и Димитър Петров, които работят по план за подобряване на достъпа до планината и цялостното ѝ развитие.

Визията би трябвало да е готова през есента. В момента се правят анализи и проучвания за проблемите и евентуалните решения. А когато документът бъде готов, ще мине и широко обществено обсъждане, казват общинарите.

Първи стъпки

След окончателното спирането и на третия лифт от София към Витоша, автобусите остават единственият публичен транспорт. В момента линиите са две - 66 (от зоопарка през "Драгалевци" до хотел Морени) и 63 (от бул. "Цар Борис Трети" рез кв. "Бояна" до Златните мостове). Те се движат през 60-40 минути в делнични дни и на 20-30 минути през уикендите.

"Говорили сме със зам.-кмета по транспорта Илиян Павлов за увеличаване на автобусите и за това всички да имат велобагажници", каза Димитър Петров пред Mediapool.

Общината ще поиска и пътищата на Витоша да станат изцяло общински, тъй като в момента собствеността е разпокъсана. Общинският съвет вече гласува решение местната власт да поиска собствеността от регионалното министерство. Реално обаче движение по темата се очаква при евентуално редовно правителство, обясни Цветелина Симеонова-Заркин. Тя добави, че решаването на проблема със собствеността ще даде възможност общината да прави основни ремонти, а не само да кърпи дупки и да чисти пътищата през зимата.

Сред краткосрочните мерки е и проверка на пречиствателната станция, която трябва да обработва отпадните води от хижите в планината. Тя е построена през 2017 г., но заради технически проблем никога не е работила. Ще бъде проверено каква е причината и ще бъде предложено да се осигурят пари за отстраняването на проблема.

Ограничаване на колите и такса за вход

В по-средносрочен план и със сигурност не в близките месеци общината ще обмисли как допълнително да ограничи колите на Витоша и да въведе контролно-пропускателни пунктове. Възможно е да се предложи и такса за влизане с автомобил.

В момента през почивните дни качването на Витоша с кола е забранено във времето от 11 до 14 часа. Идеята на общинските съветници е да се направи анализ за това колко места за паркиране има в планината. На базата на този анализ да се определи максимален брой коли, които да се допускат по едно и също време на територията на парка. Нови паркинги няма да се правят, обясниха Цветелина Симеонова-Заркин и Димитър Петров.

Целта е да се реши проблемът със задръстванията и паркирането, които редовно тормозят софиянци в почивните дни. Освен това така ще се ограничи и човешкото въздействие в природния парк, който е защитен по закон.

Общинско-частен лифт

Според двамата общински съветници е необходим анализ колко лифта към Витоша са необходими. Когато градските власти разберат от кои лифтове има нужда, ще се определи и какъв би трябвало да е капацитетът им.

Идеята е при евентуално възстановяване или изграждане на нов лифт, общината да участва в партньорство с частен инвеститор. Целта е местната власт да има някакъв контрол върху евентуалните нови съоръжения в планината и цените за ползването им. Планът е евентуалната въжена линия или линии да са част от системата на градския транспорт, а услугата да е социална. Билетите до станциите в средната част на планината да са по-евтини, за да може и достъпът да е по-лесен.

Цветелина Симеонова-Заркин припомни, че докато Симеоновският лифт работеше, цените за него съвсем не бяха по джоба на всеки.

Според двамата общински съветници на пръв поглед няма законови пречки и в момента лифтовете на Витоша да бъдат подменени с нови съоръжения. Те отхвърлиха твърденията на "Витоша ски" и "ТехноАлпин", че Законът за горите и планът за управление на парк "Витоша" пречат за модернизирането на инфраструктурата.

Все пак Заркин и Петров пропомниха, че настоящият план за управление на парк "Витоша", в който са разписани забранените и разрешени дейности в планината, изтече преди 10 години. Срокът на новия план за управление, който така и не е приет към момента, изтича в края на тази година.

Крайна мярка

Според двамата общинари възможността лифтовете на Витоша да бъдат обявени за опасни строежи и да бъде наредено премахването им е крайна мярка за решаване на проблемите. Още при предходния кмет Йорданка Фандъкова тази идея беше обсъждана, макар и не сериозно.

Ако това се случи, "Витоша ски" на практика ще загуби собствеността си в планината, тъй като притежава само съоръженията, но не и земята под тях. С премахването на лифтовете, общината би си разчистила пътя за изграждане на нови въжени линии по съществуващите трасета.

Това е крайна мярка, към която може да пристъпим, ако сме сигурни, че няма друг ход, твърдят двамата съветници. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. полк. Дрангов
    #8

    Що се косите бе!..."внучето" ще ви направи Вело алеи до Черни връх!

  2. Liberal
    #7

    С други думи, след 3.5 декади български развит капитализъм, се връщаме 100 години назад и ще се мисли как да построим лифтове в планината за да я направим отново достъпна. При старата власт построиха 3 лифта за 45 години, а при новата разрушиха 3 лифат за 35 години и сега ще "мислят" "нови подходи, решения, възможности..." - все термини от соца, но уви без никакъв резултат, освен облагодетелстването на 2-3 човека. Явно това е спецификата на българския капитализъм. Между другото,

  3. sоmеonе
    #6

    Общинско-частен лифт? Какъв е тоя комунизъм, другари?! А, значи общестовто пак ще изгражда за своя сметка и после печалбите ще се подарят в джоба на някой ликвидатор ала Цеко крадеца, дето 2 лева не е извадил за поддръжка или изграждане на нов лифт?! Колко лифта му подари навремето толупа от Банкя, тоя помияр всичките ги ликвидира! И за всичките обяснението беше "липса на части"! Тоя се конкурира със свиндерчока де(пе)сар - до каквото се е докоснал с туловището си, се е спихнало и е в отвъдното!

  4. sоmеonе
    #5

    Никой от комунистическата строителна мафия не иска лифтове към Витоша! Те искат да застроят цялата яка, подкарали са княжевската борова гора и на никой не му дреме и не говори за това. Дори журналистите на тази медия. Лифтовете им пречеха да работи перачницата за строителство на още термитници по 5К евра квадрата! Като бетонират всичко и не остане грам природа в подножието на Витоша обаче, на мястото на лифтовете, кой глупендер ще им купува боклуците?!

  5. ПyтлЭр Xyйло
    #4
    Отговор на коментар #3

    Лифтовете са строени от швейцарци и французи и в цял свят са най-екологичен и щадящ природата транспорт. Не и в Задунайски Милиционеристан, дето старшина цЭко и подобни нему каквото пипнат, превръщат го - не в злато, да не си помислите, а онез кафявите туйнака, с воня на "падмасковнъйе вЭчера". Кой не може/не умее да поддържа бизнес, да си ходи на село да гледа домати и зеле!

  6. Kruger
    #3
    Отговор на коментар #1

    Е, до сега кой да направи нещо срещу цековщината, сама тя ли?:) Не може да се строи нищо ново на Витоша по сегашния план. Това е природен парк. Може да се ремонтира и подмени съществуващия лифт, но това може да го направи само собственика. По-малко трудно и по-малко бавно ще е да се промени плана с разрешение за нов лифт, отколкото да се доказва в съд конфискация на опасни частни съоръжения, при положение, че няма за кого да са опасни. Още екоавтобуси е решение за момента, той лифта така или иначе не работи от миналата година.

  7. Deus Vult
    #2
    Отговор на коментар #1

    Нищо не може да се направи, защото е много трудно! Питайте уважаеми Крюгер, той ще ви обясни подробно.

  8. Bluf
    #1

    Значи аз съм много против Цеко както и Фанди която не можа или не искаше да реши този проблем (както и на Мария Луиза плажа между другото). Но това което ме озадачава е как всички ни убеждаваха че не можело да се строят нови лифтове а само да се ремонтират старите сега изведнъж старите лифтове били опасни строежи и ти да видиш можело. Пита се досега къде спахте и не принудихте Цеко да го направи или ако не иска да му ги вземете?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.