Билетът в София все пак стана лев от юли

Билетът в София все пак стана лев от юли

Цената на билета за еднократно пътуване за градския транспорт в София става лев от 1 юли. Поскъпването на превоза бе одобрено от общинските съветници в четвъртък. Подкрепата за това предложение дойде от ГЕРБ, "Атака" и НДСВ. Лев ще струва и билетът, продаван от водачите на колите по линиите, а не както се предвиждаше – 1.10 лв. Пенсионерите, учениците и студентите ще продължат да се возят при досегашните условия.

Кметът на столицата Бойко Борисов защити повишението. Преди гласуването той заяви, че цената от 0.70 лева е поддържана като "жест към софиянци". Само преди два месеца Борисов заяви, че няма да предлага увеличение на цените преди да се вдигне качеството на услугата.

Кметът не присъства в залата на градския парламент, докато съветниците дискутираха цените. Нито един общински съветник от ГЕРБ не взе думата, за да защити своя вот за билета от 1 лев. Единствено зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов обясни, че това се налага заради скока на цената на суровия петрол и нуждата от между "300 и 500 милиона лева" инвестиции в сектора.

Столичният общински съвет прие още въвеждането на талони за пет пътувания срещу 4.25 лева и за 10 пътувания срещу 7.50 лева.

Еднодневната карта за всички линии от 1 юли ще стане 4 лева, петдневната - 15 лева, а месечната - 50 лева. Картите за студенти, ученици, пенсионери, за учениците от домовете за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителски грижи, не променят цените си от 1 юли. Запазват стойността си и абонаментните карти за инвалиди и за възрастни граждани над 68-годишна възраст.

Изчисленията показват, че реалната цена на единичния билет е 0.43 стотинки. Тя нараства до 0.95 лева след добавяне на всички видове транспортни преференции, които Столична община раздава. "По данни на Столична община.цената на единичното пътуване с карта за 1 месец излиза 37 стотинки, с карта за 3 месеца, тя става 31 стотинки. Това е под себестойността на единичното пътуване. Администрацията реши да стовари цялата тежест върху единичния билет без никаква стратегия за развитие на транспорта", коментира съветникът от ДСБ Вили Лилков.

Във формулата за изчисление на цените влиза и инфлацията. От БСП вече обвиниха администрацията на Борисов, че залагат инфлация от 12.4 процента вместо 8.5, колкото е тя през 2007 година. Зам.-кметът Стоилов не отговори по същество на нито една от отправените критики от опозициятаза сгрешени сметки и липса на идея какво ще става с обществения транспорт и ги обяви за неоснователни.

Нова правна каша?

Градският парламент реши в четвъртък да стартира и процедурата по преструктуриране на общинските транспортни дружества. За сливането на Столична компания за градски транспорт (СКГТ) и "Паркинги и гаражи" в Агенция за градска мобилност гласуваха 35 общински съветници. Промените предвиждат още обединяването на всички останали дружества в консорциум. От ДСБ предупредиха, че ГЕРБ се вкарват в "огромна правна каша", прокарвайки решение с толкова малка подкрепа.

Според Търговския закон, за да започне преструктуриране на акционерно дружество, трябва съгласието на притежателите на най-малко 3/4 от неговия капитал. В случая със СОС това са 46 общински съветници. Според юристите от групата на ГЕРБ обаче при гласуване в градския парламент се прилага Законът за местното самоуправление и местната администрация. В този случай са необходими само 31 гласа.

Заради грешна правна преценка от страна на юристите на ГЕРБ, беше отменен новият размер на автоналозите и столичния бюджет олекна.

При обсъждането на този казус в залата не присъстваха нито кметът Бойко Борисов, нито зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов. БСП също напуснаха залата обидени от неглижирането на заседанията на СОС от страна на администрацията. Очакванията са областният управител Тодор Модев (БСП) да върне решението за преструктуриране на обществения транспорт.

Социалистите вече предупредиха, че с промените се цели скритата приватизация на сектора. СКГТ събира всички приходи от продажбата на билети и след това заплаща на частните и общинските оператори.

Към тази дейност интерес има консорциум, в който водеща роля играе "Соравия", която иска да продава билетите и да осъществява контрола в транспорта срещу комисионна от 10 процента. Вече почти година в Столична община тече конкурс за отдаване на тази дейност в частни ръце. Той предизвика голям скандал сред издателския бизнес заради подозрения, че става дума и за контрол на търговията около спирките, включително продажбата на вестници (Радослав Тошев е син на главния редактор на "Труд" Тошо Тошев).

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?