Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бизнесът остана скептичен към новите планове за инфраструктурата

12 коментара
Бизнесът остана скептичен към новите планове за инфраструктурата

Националната стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата в България 2006 – 2015 г. е инструментът, с който правителството ще модернизира страната, заяви премиерът Сергей Станишев при публичното представяне на документа в сряда. Това ще е документът, който трябва да синхронизира пръснатите в цялата страна проекти за строителство на различни обекти - пътища, пристанища, пречиствателни станции, язовири далекосъобщителни кабели и да ги обедини в една обща логика на развитие.

Според Станишев представените инфраструктурни обекти са подбрани на принципа на икономическата целесъобразност, значимостта им за местната икономика и възможностите за финансиране от различни източници.

Прогнозата е, че в краткосрочен план ще бъдат инвестирани около 9 млрд.лева в инфраструктурата.

Това е пътят и за по-доброто усвояване на средствата от европейските структурни фондове, поясни премиерът. Според него, първата година от присъединяването към Европейския съюз е била изключително слаба по отношение усвояване на европейските средства за всички новоприсъединили се страни. България също няма да направи изключение и очакванията са, че през следващата година ще усвои малко средства от предоставените ни като възможност фондове, допълни Станишев.

Българският бизнес, представен от големините браншови съюзи и работодателски организации, остана скептичен към твърдението на премиера и ресорните министри - на регионалното развитие Асен Гагаузов, на транспорта Петър Мутафчиев, на финансите Пламен Орешарски, на околната среда Джевдет Чакъров и на енергетиката Румен Овчаров, че новият документ ще реши проблема с лошите пътища, остарелите пристанища и съсипаната железница.

Според председателя на Българската стопанска камара Божидар Данев, правителството трябваше да представи не просто списък с обекти, които планира да строи, а да посочи и каква ще е печалбата от тази инвестиция, какви допълнителни транзитни потоци ще привлече.

Истината е, че т.нар. национална стратегия за развитието на инфраструктурата представлява просто списък с инфраструктурни проекти по отделните сектори, сред които са и до болка познати на българското общество като строителството на втория мост над река Дунав, летище София, магистралите “Хемус”, “Марица”, “Тракия”, пристанищата и пречиствателните станции и отделните енергийни обекти.

Никъде в документа обаче не може да се срещне икономическата обосновка на всеки обект и връзката му действащата в страната икономиката. Не е ясно например как строителството на втори мост над река Дунав при Видин-Калафат ще повлияе, и дали изобщо ще повлияе върху развитието на туристическия бранш у нас, или върху транзитния поток.

В стратегията не могат да се видят и приоритетите на правителството, дали ще инвестира краткосрочно средства в определени обекти, защото те ще донесат сериозни печалби на страната след като заработят, като например пътища и летища, или ще решат належащи социални проблеми на гражданите, като строителството на пречиствателни станции и сметища.

Не е ясно и коя част от икономиката на България ще обслужва бъдещата инфраструктура и дали има по-приоритетни браншове, като например туризма или тежката промишленост, чиито проблеми в областта на инфраструктурата ще се решават по-бързо.

Единственият нов момент в политиката на правителството по отношение на развитието на пътищата е да се уеднакви развитието и по осите Изток-Запад и Север – Юг. Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов уточни, че републиканската мрежа досега е развивана основно по направлението Изток-Запад, а състоянието на шосетата от дунавските региони към южната граница е трагично. Именно затова в стратегията се предлага нов етап – пети към програмата “Транзитни пътища”, чрез който да се обновят пътищата от големите градове по река Дунав към гръцката и турска граница. Общата дължина на пътните отсечки, които са включени в този проект, е 1500 км, а предварителната стойност, на която се оценяват е 507 млн.евро. Министър Гагаузов уточни, че ще се водят преговори с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) да осигури  75% от необходимата сума.

Председателят на БТПП Божидар Божинов изрази сериозно съмнение доколко приложим ще е новият документ. Той уточни, че не вярва в приемствеността на българските правителства и поиска от премиера Станишев и ресорните министри да посочат кои обекти ще изграждат конкретно до края на мандата си.

От браншовите организации поискаха от правителството да посочи и каква ще е ролята на частните капитали в инфраструктурните обекти. Те настояха за яснота каква част от финансовата тежест по изграждането им ще легне върху предприемачите, които работят в страната и по какъв начин те също ще могат да се включат в усвояването на европейските структурни фондове.

Председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин междувременно съобщи, че ако бъдат реализирани проектите в стратегията, България ще бъде в състояние да привлече между 10 и 12 милиона туристи, което означава 8-1 0 милиарда евро годишен оборот.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. aman
    #13

    Ами като тези прашни проекти не са вързани с това от което имаме нужда, щото такъв анализ просто няма. То и текстът си го казва много добре - "Това ще е документът, който трябва да синхронизира пръснатите в цялата страна проекти за строителство на различни обекти" синхрон ще има ако се покаже че тези проекти са целесъобразни, ще доведат до еди що си. И да не забравяме, че тук има нужда от много повече работа, за да се докаже че имаме нужда от даден проект и как ще се реализира. Аз не съм видял документ който да прави анализ на автомобилния транспорт и на жп транспорта, който да казва къде бу трябвало да се инвестира и защо.

  2. bo
    #12

    za sujalenie, osnovata za da ima biznes nie q nqmame. kogato imame ka4estvena infrastruktura imame silen biznes i obratnoto.

  3. BG-EU Anketa
    #11

    Моля, попълнете кратката анкета, свързана с Интернет линка по-долу, която е във връзка с влизането на България в Европейския съюз. Вашето участие ще помогне за определянето на отношението на българина към Европейския съюз. Ако въпросите не излизат на кирилица, променете енкодинга на Уиндоуз (Cyrillic):http://FreeOnlineSurveys.com/rendersurvey.asp?sid=owze9rnoqo94xwk206137Благодаря предварително.

  4. АГЕНТ ГОЦЕ
    #10

    НА ВЛАСТ ЛИ СМЕ - ТАКА ЩЕ Е!

  5. toto
    #9

    ABE TOZI STAR DONOSNIK OT TATOVO VREME ZAVERBUVAN OT 6TO I MAZEN KOROMPIRAN DURJAVEN 4INOVNIK NE GO LI E SRAM DA SED POKZVA PRED CHORATA.I AZ RABOTICH ZA 6 TO NO NE SI OBURNACH SAKOTO I DA STAVAM ANTI KOMUNIST BEDNA OTREPKA E DANEV

  6. Veselin
    #8

    Sled 15 godini reformi nai-setne imame plan!?! Moje bi sled 150 godini shet uspeem i da go ispulnim:)

  7. Криси
    #7

    Сигурен съм че комунягите ще откраднат парите по системата осем пет три

  8. съобщение
    #5

    Форумът на "Про и Анти" е открит отново след нападението над него от страна на една психиатрично болна. Приканват се всички нормални и съвестни форумисти да отидат там да участват със сериозни изказвания - за да не се позволява на една ненормалничка да поразява форума.

  9. vs
    #4

    Мижи да те лажим!

  10. аззззззз
    #3

    Само да не ги строят така, както обновиха пътя София - Кулата. Боже как можа такова чудо да се случи в България, да остане най-мизерната държава в Европа (извън СССР)!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.