Близък до Кремъл играч купи водещия руски бизнес вестник "Ведомости"

Близък до Кремъл играч купи водещия руски бизнес вестник "Ведомости"

Слабо известен руски медиен мениджър в тесни търговски връзки с държавата купи водещия бизнес всекидневник "Ведомости", след като предишният опит за придобиването му от други купувачи пропадна, а междувременно се разгоря скандал за цензура, съобщи в понеделник британският "Файненшъл таймс".

От екипа на "Ведомости" казват, че появата в последния момент Иван Еремин, който е спасил продажбата, едва ли ще отслаби конфронтацията с новия редактор, когото те обвиняват, че е забранил да се пише по теми, считани от Кремъл за табу.

Според журналистите сблъсъкът за вестника показва, че Кремъл иска да засили контрола си върху малкото останали независими медии. В последните години няколко други медии бяха продадени на близки до Кремъл собственици, които назначиха в тях удобни редактори, провокирайки масово напускане на журналисти.

Консорциум, воден от издателя Демян Кудрявцев, придоби през 2015 г. "Ведомости", съоснован преди това от "Файненшъл таймс" и "Уолстрийт джърнал" - след като Русия ограничи чуждестранната собственост на медиите до 20%.

В редакционна статия, публикувана след обявяването на сделката, редакторите на "Ведомости" Павел Аптекар и Владимир Рувински заявяват, че сега оцеляването на изданието е гарантирано, но е неясно как ще изглежда то. Двамата редактори предупреждават, че Еремин има репутацията на човек, който активно колаборира с държавните власти и "подготвя и публикува материали в интерес на клиентите си". "Ние не изключваме, че новият собственик ще се опита да приложи своя обичаен бизнес модел" и във "Ведомости", пишат Аптекар и Рувински.

Те припомнят, че компанията - майка на "Ведомости" дължи около 2 млрд. рубли (28 млн. долара) на Руската банка за регионално развитие, собственост на "Роснефт".

"Роснефт" от своя страна заяви, че не участва в продажбата или в назначаването на сегашния редактор Андрей Шмаров, срещу чиято цензура се обявиха по-рано журналистите.

"Условията на сделката засега са неизвестни, но вероятно, към новия собственик са отишли и някакви дългове на предишните акционери на "Ведомости". Придобиването на медийни активи, вероятно, с отрицателна стойност, при рязко падане на рекламния пазар, не предполага в краткосрочен и възможно в средносрочна или дългосрочна перспектива изплащане и получаване на печалба.

При такива условия сключването на сделка и появата в нея на Иван Еремин изглежда като проява на неназовани фигури, които стоят реално зад официалното придобиване на "Ведомости" и които разглеждат изданието като инструмент за влияние, а не бизнес", се казва в редакционната статия.

Авторите ѝ отбелязват, че законът за медиите забранява на медийните собственици и издатели да се намесват в работата на журналистите, но в руските условия тези забрани нерядко се заобикалят.

Те прогнозират, че вероятните промени в отразяването на най-важните политически, икономически и социални процеси в страната и събитията на пазарите и в банковата сфера означават отказ от установените през последните 20 години редакционни принципи на "Ведомости".

Аптекар и Рувински не изключват, че новият собственик ще се опита да приложи обичайния си бизнес модел на новото място, използвайки "Ведомости" за обслужване на нечии политически или бизнес интереси.

Какво ще желаете?

"В условията на нарастващ дял на държавата в икономиката и зависимостта на предприемачи от властта, немалко медии се превърнаха от източник на информация в аналог на щедринското "какво ще желаете": инструмент на пропаганда и (или) влияние на отделни групи чиновници и бизнесмени."

"Ние винаги сме смятали (и издателите и акционерите са ни подкрепяли в това убеждение), че нашият главен актив е репутацията на вестника и нейните журналисти, способни да намерят най-важната за читателите информация и безпристрастно да я изложат, независимо от личните предпочитания или възможния натиск от участници на пазара и държавни структури - заявяват двамата редактори и добавят: "Ние, колкото и гръмко да звучи, смятахме своята работа за важна обществена функция."

Редакционната статия завършва с думите: "Ние сме против превръщането на "Ведомости" в подобен инструмент, ще отстояваме редакционните принципи, по които изданието работи 20 години и не възнамеряваме да участваме в разрушаването на вестника и собствената си репутация."

Споделяне
Още по темата
Още от Свят

Как оценявате изявите на главния прокурор в Twitter?