Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Брюксел се съмнява за корупция на властта в София покрай сделката за “Тракия”

25 коментара

Българските управници явно не обръщат внимание на поставеното от Европейската комисия условие да се борят срещу корупцията сериозно, ефективно и с всички средства. В противен случай страната излага на риск присъединяването си към ЕС на 1 януари 2007 година. Въпреки това правителството на Симеон Сакскобургготски спокойно подписа 35-годишен договор за концесия на магистрала "Тракия", който нарушава всякакви правила на ЕС за обществените поръчки. Това пише в днешния си брой немското издание “Франкфуртер алгемайне цайтунг”, което публикува статия за корупцията в България във връзка с концесията на автомагистралата.

В статията, цитирана от радио Дойче веле, се напомня, че концесионерите на автомагистралата, която ще свързва Калотина с южното българско Черноморие, са избрани без обществен конкурс. На всичко отгоре обществеността не получи възможност да хвърли дори бегъл поглед върху договора, се казва още в материала, публикуван от авторитетното немско издание.

“Франкфуртер алгемайне цайтунг” припомня накратко оповестените от българското регионално министерство параметри на сделката и пише - Отговорното за сделката българско Министерство на регионалното развитие и благоустройството осъди обвиненията на българската преса, която намекна, че концесията на автомагистрала "Тракия" мирише на корупция. Точно обратното, контрира веднага българското министерство и нарече сделката изключително успешна и важна за България, която с оглед на огромните инвестиции в инфраструктурни проекти, свързани с присъединяването на страната към ЕС, се нуждае спешно от подкрепата на частния сектор.

Теоретично погледнато, това е така, казват експерти от Световната банка. На практика обаче страните от Източна Европа трябва да са изключително внимателни при раздаването на първите концесии за автомагистрали. За да си спечелят доверието и за да бъдат смятани за надеждни партньори, те са длъжни да подсигурят необходимата прозрачност на сделките и да се съобразяват със Закона за защита на конкуренцията. Тези условия не бяха изпълнени от българското правителство при подписването на договора за концесията на магистрала "Тракия", констатира “Франкфуртер алгемайне цайтунг”.

Според изданието, сериозни съмнения за наличието на корупционни практики на най-високо ниво на изпълнителната власт в България се дочуват и от европейските институции в Брюксел и Люксембург. Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка са разочаровани от хода на сделката за автомагистрала "Тракия", което ги кара да вземат необходимите мерки. Европейската инвестиционна банка премисля възможността да анулира сключения през 2000 година договор за предоставяне на 100 милиона евро за строежа на участъци от магистрала "Тракия".

Европейските институции таят обаче надежда, че последната дума по договора за концесия все още не е изречена. Те посочват за пример подобни случаи в Хърватия и Румъния, където международният натиск накара новите правителства да подновят преговорите за сделките. Брюксел предполага, че след юнските избори новото българско правителство ще хвърли още един поглед върху оспорвания проект, завършва изданието.

* Заглавието е на Mediapool

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

25 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. NDSV neeee
    #31

    Въпреки това правителството на Симеон Сакскобургготски спокойно подписа 35-годишен договор за концесия на магистрала "Тракия", който нарушава всякакви правила на ЕС за обществените поръчки.

  2. ПЕТКА
    #30

    МНОГО ДИПЛОМАТИЧНО, НАЙ СЕТНЕ ОТКРИХА АМЕРИКА. АЗ ПЕТКА УСПЯХ ДА СИ НАПРАВЯ СВОЙТЕ ИЗВОДИ И СМЕТКА. ИЗВОД: ДВА ПЪТИ ПО СКЪПО. НИКОГА НЯМА ДА ИЗЛЕЗЕ МОЙТА СМЕТКА. ИЗЛИЗА ЕКСТРА ЦАРОВАТА СМЕТКА. ТЪЙ РЕЧЕ ПЕТКА.

  3. Енчев
    #29

    За пореден път някой от чужбина трябва да ни навре пръст в носа (на скапаното правителство), за да разберат тези идиоти за какво става дума. Но, съмнявам се, че ще има положителни последици. Както стана с пияндето Славков, който чужди журналисти уличиха в корупция; Както стана с румънския журналист, който уличи митничар. В крайна сметка - нищо!

  4. Jeni
    #28

    Novoto liavo pravitelstvo chte bade oglaviavano ot Madridskia gost,taka che...

  5. Радио Свободна БГ
    #27

    Симеон е само една пионка в играта на комунистическите окупатори на България.

  6. Ivan Petrov
    #26

    Novoto bulgarsko pravitelstvo triabva da anulira tazi sdelka i da vkara v zatvora tezi, koito ya sklyuchiha.

  7. Царо
    #25

    От една страна - лошо. И винетки, и тол-такси, и наливане на държавни пари в търбуха на концесионера. И народецът или го дерат по магистралата, или масово се изнася по обиколни маршрути (дето ич ги нема) и се претрепва из дупките на подбалканския път.Ама вие защо гледате само лошото, само негативното? Ама дайте да видим позитивите, а те са къде-къде по-големи. Като например комисионните, които с моите слуги си разпределихме на ползу роду. Или например това, че концесионерът не е някакъв си чужд елемент,

  8. Dinov
    #24

    Ne moje edin kv.m.da struva 2.4pati po skapo ot zenata vav Franzia!Sas srebro li go pokrivat tozi pat?

  9. Ядосан
    #23

    какво ще правим сега? Ще се изпокрием след изборите да си харчим милиончетата.

  10. експерт
    #22

    Статията в германския вестник завърша с очакване на решението на българския регулатор КЗК. Горките немци си мислят, че нашата КЗК е независима като техния регулатор от Бон. КЗК вече се съобрази с волята на Симо и чрез поставения от Пламенчо Панайотов световно неизвестен експерт Петко Николов- бивш комосомолски секретар на ЮФ на СУ реши, че сделката е законна.Ха сега да видим онези от Брюксел как ще постъпят - ще бъдат принципни или ще се огънат под политически аргументи и лобиски интереси.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.