България и Румъния първи в Европа с "общо небе"

България и Румъния първи в Европа с "общо небе"

Въздушното пространство на България и Румъния може да влезе в общ блок на управление още през 2010 година, съобщиха във вторник представители на българското Ръководство въздушно движение (РВД) и колегите им от румънската администрация ROMATSA. Двете страни се очертават като пионери при осъществяването на проекта за функционален блок от въздушното пространство в рамките на единното европейско небе, каза Кенет Айдеберг от консултантската датска фирма “Интегра” (Integra), избрана да управлява проекта в двете държави.

Само от общото ръководство на полетите над двете страни, авиокомпаниите могат да реализират между 250 и 300 млн.евро икономии за 10 години, коментира Йордан Карамалаков, представител на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) за България. Това неминуемо ще се отрази върху крайната стойност на самолетния билет за клиентите и той ще поевтинее, допълни той.  

РВД сваля аеронавигационните такси

Ръководство въздушно движение (РВД) планира да намали таксите за аеронавигационно обслужване в зоната на летищата от следващата година, съобщи във вторник Емануил Радев, генерален директор на РВД. По най-груби сметки, плащаните от авиокомпаниите цени за услугата в зоната на летищата ще поевтинее с 4 на сто, коментира Радев.

РВД се опита да вдигне таксите за аеронавигационно обслужване от 1 март, но авиокомпаниите реагираха много остро, защото вече бяха сключили договорите с туроператорите за летните чартъри. По тази причина увеличението бе отложено и влезе в сила от 1 септември.

Спестяванията ще дойдат от съкращаването на маршрутите, по които ще летят авиокомпаниите, коментираха експерти от РВД. Те посочиха за пример, че най-удобното трасе на полет от Истанбул към страни от Западна Европа минава през границите на България, Румъния и Сърбия. Разпоредбите обаче изискват от авиокомпаниите да летят на не по-малко от 6 мили от границата, което е свързано със сериозно заобикаляне, уточниха авиоекспертите. Бъдещето общо управление на въздушното движение между европейските страни на принципа на функционални блокове ще съкрати голяма част от заобиколните маршрути на авиокомпаниите в момента.  

Допълнителните разходи на авиокомпаниите поради неефективността на аеронавигационното обслужване само за 2006 година са около 3.5 млрд.евро, коментираха от ИАТА.

Въпреки въвеждането на инициативата за единното европейско небе, контролът на въздушното движение все още е организиран по традиционния начин и е обвързан с границите на отделните страни-членки, поясниха експертите. Въздушният трафик се увеличава сериозно между страните от ЕС и според прогнозите трафикът ще продължи да расте и през следващите 10 години.

Само над България транзитният въздушен трафик се е увеличил с 10-12 на сто за една година. От 37-те страни – членки на Евроконтрол, всяка има свой доставчик на аеронавигационно обслужване и специфични условия на законодателството при управление на въздушния трафик в своите географски граници, посочи Гюнтер Мартис, директор “Безопасност, операции и инфраструктура” към ИАТА за Европа. Той поясни, че организацията на авиокомпаниите подкрепя европейския проект за създаване на функционални блокове за управление на движението между отделните държави-членки в рамката на единното европейско небе.

България и Румъния са подходящи да реализират първия блок за общо управление на въздушното пространство сред страните - членки, защото оперативните и комуникативни системи, с които работят двете страни, са много сходни, коментираха от датската консултантска компания.

От РВД уточниха, че технологичната система, с която работят колегите им от румънския орган е доставена от същата компания. Новият център за ръководство на въздушното движение у нас беше оборудван от италианската компания “Аления”, част от консорциума “Финмеханика”.

Общата територия на двете страни, която ще влезе във функционалния блок е около 320 хил. кв. км и е много подходяща за подобно управление, коментира Кенет Айдеберг.

Проблемът не опира толкова до синхронизиране на техническите системи между двете специализирани администрации за управление на въздушното движение в България и Румъния, каза Диян Гинев, директор “Управление” в РВД. Основният въпрос, който трябва да се реши, е по-доброто разпределение на въздушното пространство между различните потребители – търговските превози – пътнически и товарни, военните полети и останалите граждански полети, в които се включва движението на частните самолети, учебните машини и дейността на аероклубовете. 

Още по темата
Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?