Частен превозвач взима над 135 млн. лв. от Столична община за 16 автобусни линии

Това стана след обрат в позицията на ГЕРБ и с подкрепата на ВМРО и "Атака"

Снимка: БГНЕС

Столична община ще сключи осемгодишен договор за 135.5 млн. лв. с транспортната фирма "МТК Гроуп" за обслужването на 16 линии от градския транспорт. Това реши Столичния общински съвет (СОС) с минимално мнозинство от един глас.

Решението успя да мине при третия опит след обрат в позицията на ГЕРБ и с подкрепата на ВМРО. В ролята на "златния пръст" влезе общинският съветник от "Атака" Николай Пехливанов, който е зам.-председател на СОС и има бизнес с имоти.

Решението мина с 31 гласа, което е само с един повече от необходимото мнозинство. Против гласуваха 11 съветници от БСП, коалиция "Сердика", в която влизат АБВ, "Нормална държава" и "Български социалдемократи" и част от "Група ПЕТ" – Д21, "Глас Народен" и "Зелените" и един от "Атака". Петима от Реформаторския блок и Стоян Александров от "Движение 21" се въздържаха.

Част от съветниците от опозицията излязоха от залата по време на обсъждането на точката, защото не искаха да участват в този "водевил" и "постановка" както го нарекоха и името им да се свързва с тази срамна сделка за общината.

Решението беше взето в отсъствието на столичния кмет Йорданка Фандъкова, коята е в отпуск и отказваше да подпише договора с "МТК Гроуп". Освен това все още не е приключило съдебното дело между фирмата и общината, което според съветници е имало шанс да бъде спечелено.

Решението беше взето на сесията, на която беше назначено и новото ръководство на градския транспорт начело с бивш съветник на премиера Бойко Борисов. Старото си отиде заради калпав ремонт за 60 спирки за 240 000 лв., докато днешната сделка беше за 135.5 млн. лв. и връзва ръцете на ръководството за осем години напред. 

Преди дни пристигнаха и първите 70 нови автобуса от общо 110. Те обаче не могат да решат въпроса с обновяването на парка на градския транспорт, според вносителя на  доклада Карлос Контрейра.

Съветник на премиера пое градския транспорт на София

Бившият съветник на премиера Христиан Петров поема управлението на градския транспорт в София.

Столичният общински съвет избра новият 3-членен директорски борд, след като старото петчленно ръководство подаде оставки заради скандала с некачественото изпълнение на 60 спирки за 240 хил. лв.

Новият борд беше гласуван на сесията, на която се взе спорно решение за сделка за 16 автобусни линии за 135.5 млн. лв. за 8 години с частен превозвач.

Още

"Катарзисът" на ГЕРБ

Случаят с "МТК Гроуп" е отпреди осем години, когато бяха раздадени линии на градския транспорт на частни превозвачи чрез конкурс, станал по времето на кметуването на Бойко Борисов. От изтекли записи стана ясно, че превозвачите сами са си разпределили кой кои линии да вземе. Ефектът беше оставката на зам.-кметът по транспорт Велизар Стоилов.

От трите пакета по неясни причини Столичната община подписва договори с двама от победителите – "Карат С" и "Юнион Ивкони" (втори и трети пакет), но за първи пакет, спечелен от "МТК Гроуп", договор не е сключен.

Това отказва да направи първо тогавашният кмет Бойко Борисов, а след него и наследилата го на поста Йорданка Фандъкова.

Следва дълга съдебна битка между фирмата и общината, която в момента е на последна инстанция във Върховния касационен съд. "МТК Гроуп" претендира вече за над 14.8 млн. лв. пропуснати ползи.

Разглеждането на делото се забави заради тълкувателно решение, свързано със случая, което вече е излязло. Според него Върховният административен съд е приел, че вредите от подзаконов нормативен акт в периода, преди той да бъде отменен, не подлежат на обезщетение. Последствието от това решение е, че Столична община не би следвало да дължи обезщетение на "МТК Гроуп", каза Станчо Станков, общински съветник от "Атака", който гласува против сделката.

В началото на април 2016 г. трима общински съветници – Борислав Борисов (ГЕРБ), Калоян Паргов (БСП) и Борислав Бориславов (Реформаторски блок) внесоха доклад за извънсъдебно уреждане на спора. Аргументите им бяха, че това се прави в името на "защитата на обществения интерес" и с уговорката, че фирмата така или иначе ще спечели делото. За общинския бюджет това означава загуба от над 14 млн. лв., които могат да се използват за инвестиции в транспорта.

Начинът, по който беше направено предложението, както и фактът, че "МТК Гроуп" към този момент нямаше лиценз да извършва превози, породиха съмнения за поредната далавера с общински пари и докладът беше оттеглен.

Четири месеца по-късно обаче очевидно ГЕРБ са преживели катарзис и обърнаха позицията си, без да са вносители на предложението.

Защитникът на обществения интерес Карлос Контрейра

В ролята на защитник на "обществения интерес" този път влезе съветникът от ВМРО Карлос Контрейра.

Неговото предложение беше подобрена оферта спрямо тази на тримата съветници, а след преминаването на доклада през комисиите на СОС първоначалната сума от 141 млн. лв. за "МТК Гроуп" падна на 135.5 млн. лв., заради намаляване на транспортната задача, но не и цената за превоз.

Съветниците дадоха на "МТК Гроуп" да обслужва 16 автобусни линии - 18, 20, 21/22, 23, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 81, 86, 117, 118 и 119, обслужващи крайните северни квартали на София - Орландовци, Чепинци, Локорско, Войнеговци, гара Курило, Бенковски, Иваняне, Свобода, Бухово, Желява и Ботунец.

Годишната транспортна задача на фирмата беше намалена от 5.879 милиона километра, на 5.5 млн. км.

Столичната община ще плаща по 3 лв. без ДДС за 1 километър пробег на "МТК Гроуп". Това прави близо 17 млн. лв. годишно или над 135.5 млн. лв. за 8 години.

Цената от 3 лв./км може да бъде променена при инфлация или дефлация от над 5% годишно, както и при поскъпване или поевтиняване на горивото от над 20% годишно, по данни на Националния статистически институт, предвижда проектодоговорът

Според Контрейра това е най-ниската цена в момента. Съветници обаче реплекираха, че другите частни превозвачи возят на 2.60 – 2.80 лв./км. Не е ясно кой казва истината, защото на сайта на Центъра за градска мобилност липсва информация за това на какви цени возят в момента частните и общински превозвачи.

Изрично в решението на общинския съвет беше записано, че фирмата ще купи 60 нови екологични автобуса, за да обслужва 16-те линии. Те ще бъдат въведени в експлоатация поетапно за срок от 8 месеца. Ако това не се случи, общината ще има право да прекрати договора.

След приключването на договора Столична община може да влезе в преговори с "МТК Гроуп" и да изкупи автобусите, решиха още съветниците.

"МТК Гроуп" има задължение да преназначи шофьорите от "Столичен автотранспорт", след като поеме обслужването на линиите, реши още СОС.

В проектодоговора изрично е посочено, че автобусите нямат право да участват в гражданско неподчинение, стачки и протести.

Междувременно "МТК Гроуп" вече е успяла да реши и проблема с липсата на лиценз за превоз на пътници и вече има такъв до 2026 г., показва справка в регистъра на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Компанията "МТК Гроуп" е собственост на Кирил Йорданов Илиев и Велизар Тодоров Илиев, показва справка в Търговския регистър. До 2011 г. сред собствениците на "МТК Гроуп" е Йордан Илиев, който е първи братовчед на убитите братя Васил и Георги Илиеви и дълги години беше управител на фирмите "Волф" и "Дитц" на Румен Гайтански-Вълка.

Като е толкова изгодно защо общината сама не си купи автобусите?

По време на сесията днес съветниците Симеон Славчев (Д21), Тодор Цанев (АБВ), Иво Божков (ДСБ) и Борис Цветков (БСП) заявиха, че не разбират защо се бърза толкова с подписването на извънсъдебно споразумение преди решението на съда, още повече че според Станков от "Атака" на лице са всички предпоставки делото да бъде спечелено.

"Това са частични искове, фирмата може да поиска и още и това сериозно ме притеснява," отговори им Контрейра.

Той беше оставен сам да води битката за прокарването на спорното решение. Никой от ГЕРБ не се изказа. Председателят на СОС Елен Герджиков даде думата на Контрейра да отговори на всички въпросителни около сделката.

Тодор Цанев от АБВ попита след като е толкова изгодно защо общината сама не тегли заем и не купи автобусите, които после ще останат и нейна собственост, а няма да се налага да преговаря с фирмата за покупката им.

Смислен отговор не беше даден.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: