Чистачки от летище София на протест за спиране на концесията

Притесняват се, че ще загубят облагите си, без работа няма да останат, заявиха шефовете им

Чистачки, работещи на летище "София" излязоха на протест срещу концесионирането на аеропорта, твърдейки че работните им места не са защитени и че държавата ще отстъпи печалбата от дружеството си на частник. От ръководството на държавната компания отвърнаха, че притесненията на чистачките всъщност са от загуба на облаги, а не на работа.

Протест на служители на летището срещу концесията имаше и през лятото на 2016 г., когато синдикати дори заплашиха с блокада, но това не се случи. Преди това пък чистачките от летището в София срещу договор с външна фирма, който да се грижи за чистотата на аеропорта, доведе до прекратяването му след намесата на бившия премиер Бойко Борисов през февруари миналата година. За благодарност те му подариха метла, за да измете корупцията в държавата.

Недоволството им идва на фона на предишни заявления на БСП, че концесията трябва да се прекрати. За замразяване на процедурата "с оглед преодоляване рисковете от накърняване на националните интереси, възникване на социално напрежение и негативни ефекти върху доходите и заетостта", призоваха в понеделник и от КНСБ.

Стефка Станкова от Асоциацията на работещите в транспорта изрази недоволство от начина, по който се планира да се оценят офертите на кандидатите да стопанисват летището за 35 години. Ценовите предложения се очаква да бъдат отворени на 22 май 2017 г., освен ако дотогава бъдещият редовен кабинет не реши да прекрати процедурата.

Според Станкова не трябва най-голяма тежест в оценката на офертите да има цената – 55 на сто, а чак след това да е бизнес програмата за управление с 25 процента, инвестиционната програма - 15 процента, а за сигурността да са оставени 5 на сто.

Цветанка Георгиева от синдикат "Подкрепа" обяви, че след като летището е удвоило преминалите пътници и печалбата си за 2016 г. няма смисъл от концесионирането му. "Защо държавата да отдаде на концесия едно от най-печелившите държавни предприятия, вместо тя да печели и целият български народ? Нашата организация не може да намери логика в отдаването на концесия на едно печелившо и перспективно летище", заяви тя.

В отговор ръководството на летището обясни пред журналисти, че работниците въобще не трябва да се притесняват, тъй като са защитени от колективния трудов договор. Според синдикатите обаче той изтича през октомври-ноември 2017 г.

Протестиращите се притесняват при концесионирането на летище "София" да не загубят облагите, които имат, заяви председателят на директорския борд на дружеството Веселин Пейков. Той представи данни, според които средната заплата на чистачка на летището е 1123 лв., а в същото време всеки месец голяма част от почистващия персонал е или в болнични или в отпуск.

При 77 служители по чистотата в момента 22-ма са в болнични, друга част в отпуск, което означава, че половината ги няма. Така реално ние не можем да разчитаме на назначения персонал, коментираха шефовете на летището. Според тях един от протестиращите в понеделник на хартия е в болничен.Летище София е най-социалното предприятие в цялата летищна система, заявиха от ръководството на предприятието.

По думите на Пейков единствените, които трябва да се притесняват за работата си на летището, са членовете на ръководството му.

"Работете и си пазете местата, с протести работни места не се пазят", заявиха шефовете, но признаха, че от бъдещия концесионер ще зависи дали ще се запази сегашният брой на персонала или ще има съкращения.

От летището обаче отрекоха твърденията на протестиращите за годишна печалба около 50-60 милиона лева. За 2016 печалбата на летището е едва 9 600 756 лева, което е два пъти повече от 2015 г.

Директорът на аерогарата Христо Щерионов поясни, че печалбата на "Летище София" се формира от търговската дейност - наземно обслужване, лихви от депозити, продажби в магазините, наеми и реклама. Дружеството обаче среща конкуренцията на двама оператори за наземно обслужване, които са отнели по-голямата част от пазара и сега делът на държавния оператор е 44 на сто при обслужването на самолетите и 42 процента – при пътниците.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?