Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата не знае как разпределя 112 млн. лв. между автобусните превозвачи

Премиерът нареди проверка къде отиват парите за селата и безплатния превоз

2 коментара
Държавата не знае как разпределя 112 млн. лв. между автобусните превозвачи

Държавата не знае по какъв начин се разпределят близо 112 млн. лв. между частните автобусни превозвачи. В борбата със сивия сектор пък ще заложи на задължителна ДДС регистрация за всички фирми в бранша независимо от оборотите им. Това стана ясно след срещата между министрите на транспорта Росен Желязков и на финансите Владислав Горанов с представители на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

По-рано през деня премиерът Бойко Борисов също се срещна с превозвачите и нареди на транспортното министерство да провери къде отиват отпусканите субсидии за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии в слабо населени места и гранични райони.

"Повече пари сме дали, а има недоволни хора, това няма как да се случва", е казал Борисов по време на срещата с превозвачите, съобщи правителствената информационна служба. По думите му за тази година са отпуснати с 4 млн. лв. повече.

До срещата между автобусните превозвачи и властта се стигна след заплаха за национален протест на 18 февруари заради нерешаване на проблемите в бранша през последните 15 години. Исканията им са основно свързани с решаването на проблемите с нерегламентираните превози, сивия сектор, разпределянето на държавната субсидия, схемите за междуградски превози, проблеми с автогарите. Отксоро към тях се добавиха и неяснотите с тол таксата, която влиза в сила от 16 август. Тези искания са поставяни пред трима министри досега без никакъв резултат.

Срещата на превозвачите с управляващите беше подгрята с телевизионни репортажи за поскъпването или липсата на междуселищни превози в Странджа, Ямболско и Пернишко.

След рейда с управляващите засега стачка на 18 февруари няма да има, стана ясно от думите на Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Предпочитаме въпросите да се решават в диалог, но оставаме в стачна готовност, каза Милтенова.

Приключихме срещата с "усещането, че няма да има стачка, няма да има напрежение", каза транспортният министър Росен Желязков.

Неясен модел за разпределяне на над 112 млн. лв.

От обясненията на участниците в срещата стана ясно, че основният проблем идва от неясното разпределение на 112 млн. лв. държавна субсидия между частните превозвачи. Това е сумата, която е превела държавата на общините за 2018 г. Общините от своя страна пък имат задължението да я преведат на превозвачите. Не стана ясно дали това е направено.

При липсата на яснота за разпределението на парите версиите сред превозвачите са различни. Едни твърдят, че общините не превеждат сумите и ги връщат обратно в бюджета. Други пък казват, че се разпределят по неясен начин между отделните общини, а оттам и между фирмите. Намеква се, че се облагодетелстват фирми близки до управляващите.

Допълнителен проблем е, че въпросните 112 млн. лв. дори не стигат, за да се покрият загубите от нерентабилните линии. Сметките на Конфедерацията на автобусните превозвачи показва, че те са достатъчни за покриване на до 50% от загубите на транспортните фирми за пътуване до отдалечени села без трафик, безплатни или намалени пътувания за ученици, студенти, пенсионери, полицаи и т.н.

Местната власт също се оплаква, че парите, които им превежда държавата за преференциалните пътувания, са недостатъчни. Столична община получава най-голямата субсидия – близо 33 млн. лв., но от там твърдят, че сумата покрива само една трета от ползваните преференции. Пловдив получава 7.3 млн. лв., а Варна – 5.6 млн. лв. Останалите общини взимат от няколко до стотици хиляди годишно. Само още три-четири града взимат по 1 – 2 млн. лв.

Финансовият министър Владислав Горанов не пожела да обясни модела, по който се разпределят 112-те милиона. Причината е, че това било "тема за отделен семинар". Горанов заяви обаче, че е готов моделът да бъде променен с по-справедлив. Отново не каза какъв е той, защото сега само се нахвърляли идеите. Тепърва предстояло да се разпишат срокове за реализирането им.

Изказването му беше в тон с желанието на премиера, който според правителственото съобщение е настоял да се мисли за промяна на модела на финансиране - за повече справедливост и отговорност, не само от държавата, а и от общините в субсидирането и компенсирането на обществените автобусни превози.

В 128 общини има населени места без превоз

В около една трета от общините у нас (128 общини) има населени места без никакъв превоз, сочат данните на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Липсата на достатъчно финансиране на губещите линии е причината част от тях да прекратяват договори с общините или пък никой да не се явява на търговете за тях.

При липсата на интерес от страна на частни фирми, някои кметове, предимно на по-богати морски общини, сами купуват автобус и организират линиите до отдалечените и слабо населени села.

Конфедерацията на автобусните превозвачи беше създадена през септември миналата година и в нея влязоха осем организации, представители на дребния и средния бизнес. Целта ѝ бе да противодейства на опитите за прокарване на лобистки закон за една задължителна професионална организация на автобусните и товарните превозвачи.

Регистрация по ДДС за всички фирми в автомобилния превоз

На първи прочит финансовия министър Владислав Горанов споделя искането на бранша за задължителна регистрация по ДДС на всички компании, извършващи автомобилен превоз, независимо от оборота.

Това е мярка срещу нерегламентирания превоз на пътници и сивия сектор. Не стана ясно обаче, задължителната регистрация по ДДС с какво ще помогне. В момента изискването за това е фирмата да има поне 50 000 лв. годишен оборот.

Друга мярка за борба със сивия сектор е свързана с нерегламентираните превози в чужбина. В момента анализът на данните показвал, че безработни или малоимотни по документи извършват превоз на пътници в чужбина с миниванове или бусове до 8 места. За да се пресече тази практика, на принципа на анализа на риска граничните полицаи ще правят проверка на тези бусове. Засичането ще става, ако често пътуват пълни за чужбина по няколко пъти в месеца. На отиване отиват с едни хора, а пък се връщат с други или празни, стана ясно от обясненията на Горанов.

Съвместните проверки ще се правят от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", Гранична полиция и Националната агенция за приходите. Трите институции, със съдействието и на други органи, ще изградят система за постоянен мониторинг и контрол за ограничаването на незаконните превози. Тези, които извършват такива превози ще бъдат проверявани за произхода на доходите им.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Знайко
    #2

    През ХХI-и век държавата не знае къде дава пари и как се разходват... Срам и позор! Елементарна информационна система: първо, относно входа - точно установяване на нуждите (анализи, анкети, преброявания, помните ли едно време преброителите в трамваите), модели и т.н.); второ, контрол до стотинка (общини, населени места, рейсове, брой пътници и пр.).

  2. Калико Джо
    #1

    Или както казваше един съветски диктатор - Проверката е висша форма на доверие.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.