Държавата оплете обясненията за скандала с Формула 1

Държавата оплете обясненията за скандала с Формула 1

Държавата се оплете в обяснения около проекта за писта за Формула 1 край София, след като фирмата ЕАBG от Абу Даби опроверга изявленията на българските институции, че ще инвестира в проекта, че е държавна и че собственикът ѝ е шейх. В петък обаче нито примерът, нито министърът на икономиката, нито председателят на Организационния комитет за изграждане на трасето Румен Петков признаха да има гаф от българска страна и всеки прехвърли топката на другия.

В петъчния си брой в. “Сега“ съобщи, че арабският инвеститор опровергава българските институции и в остро писмо изпълнителният директор на ЕАBG Раид Абу Худра заявява, че фирмата никога не се е сблъсквала с подобен непрофесионализъм и ще направи необходимото да предупреди партньорите си да не инвестират в България.

От  Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) обаче заявиха, че са получили неофициално писмо чрез Българската федерация по мотоциклетизъм, в което EABG потвърждава своя ангажимент към подписаното Писмо за намерения. Компанията посочила още, че в медиите е разпространена заблуждаваща информация, която създава лоша атмосфера, но EABG стои зад намеренията си да работи с българското правителство, съобразно подписания документ.

В понеделник от правителствения пресцентър съобщиха, че министърът на икономиката, енергетикатa и туризма Трайчо Трайков и шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки са обсъдили възможността с общи усилия в близост до София да бъде построена писта за Формула 1. Според съобщението шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки е и президент на държавната компания ЕАBG (Emirates Associate Business Group).

В информацията се посочваше, че на срещата са присъствали още президентът на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов и председателят на Организационния комитет за изграждане на трасето Румен Петков.

Румен Петков: Някой е подвел премиера

В петък в парламента обаче Румен Петков отрече пред журналисти да е разговарял с шейх. “Проектът за Формула 1 ще стане. Никога не сме били по-близо до реализирането му. Не е виц това с пистата“, заяви Румен Петков.

"Не знам защо се създава този ажиотаж", допълни той.

Според него напрежението дошло от това, че не е било направено уточнението, че не става дума не за държавна компания, а за 67 частни компании. Според Петков би трябвало премиерът Бойко Борисов да е бил уведомен за тези подробности.

Бившият вътрешен министър и настоящ депутат от БСП коментира, че самият той не би си позволил да подведе премиера.

Петков каза още, че очаква в събота да дойде представител на чуждите инвеститори, за да бъдат направени конкретни уточнения за срещата с шефа на "Формула 1" Бърни Екълстоун на 10-11 септември. Той не каза кой точно ще дойде в събота. "Нека когато човекът пристигне, той да реши какво да обяви", каза Петков.

По-късно от МИЕТ потвърдиха, че ще идва представител на компанията, "който да изясни натрупаните недоразумения и да заяви официалната позиция на консорциума".

Борисов: Те ги доведоха, изцяло се обръщайте към Петков

Премиерът Бойко Борисов прехвърли топката отново към Петков. "Изцяло се обръщайте към Богдан Николов, председател на Федерация по мотоциклетизъм, и депутата Румен Петков. Те ги доведоха (бел. ред. инвеститорите), настояваха много за тази среща, казаха, че ги познават, ние най-колегиално постъпихме като ги приехме. Особено депутати от опозицията при мене влизат винаги", коментира Борисов в петък.

В отговор Петков отказа да каже как точно е станало объркването. Той не вярва да се стигне до най-черните сценарии инвеститорите да се откажат. Според Петков не било сигурно, че адресатът на писмото е бил именно в. “Сега“.

Трайчо Трайков: Няма гаф, грешката е в некоректното съобщение

“Няма нищо направено, което може да стане причина за международен скандал“, каза министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков. Той заяви в кулоарите на парламента в петък, че министерството не е направило никаква грешка по отношение на проекта за писта за Формула 1. Единствената грешка, която той допусна, че може да има, е на изготвилия некоректното съобщение. Съобщението бе разпространено от неговото министерство и от правителствената информационна служба.

Междувременно на сайта на МИЕТ тихомълком бе редактирано съобщението за разговорите между премиера и министър Трайков с EABG - фирмата вече не е държавна, а Мохамед ал Блюки не е шейх.

После от ведомството в друго прессъобщение заявиха, че са били подведени в данните за инвеститора и компанията му лица, придружавали Мохамед Абдул Жалил ал Блюки на срещите му с премиера и министъра на икономиката.

Пред журналистите Трайков поясни, че не се е срещал с Румен Петков. "Първата среща с представителите на компанията беше в кабинета на министър-председателя, след това те дойдоха при мен", каза Трайков.

От обясненията му не стана ясно обаче дали той е имал представа с кого точно говори. "Аз не познавам господин Блюки, запознах се с него на срещата," каза той и допълни, че не е знаел дали е шейх. Според него шейховете в Абу Даби били "поне няколкостотин", посочи Трайков.

"Няма нещо, което да сме направили като държавна институция, което да провокира какъвто и да е скандал", убеден е министърът.

Според него единственото, което правителството е направило с тази фирма, е да подпише писмо за намерение за проекта за писта на Формула 1 и за други евентуални проекти от взаимен интерес.

Министър Трайков каза, че за събота "няма в календара си среща с ЕАBG, но хората работят по конкретни проекти с български партньори".


Той не знае подробности за статута на земята, която държавата ще апротира и на която може да бъде изградена пистата.

Арабският инвеститор твърди, че не се интересува от пистата

Арабският бизнесмен Худра обяснява в писмото си пред вестника как се е стигнало до срещата . "EABG бе поканена чрез посредник от офиса на министър-председателя да обсъдим възможността за участие в проекта за "Формула 1". Ние споделихме пред посредника, че EABG няма да бъде заинтересована, но той спомена, че така ще се открие шанс и за други инвестиции, а проектът за "Формула 1" е добра възможност, защото по него е свършена много работа. Ние бяхме в региона и решихме да се отбием за един ден и да проверим за какво става въпрос", казва Раид Абу Худра.

Свършеното по проекта, който според българските институции е в напреднала фаза, не е впечатлило инвеститорите, става ясно от писмото.

"По време на срещите с различни представители изразихме притеснението си, че проектът е на много ранен етап, по него няма свършена работа - представиха ни се някакви скици и нещо като оферта, но когато помолихме за икономическата обосновка на проекта, ни бе отговорено, че няма нищо готово", казва още Худра.

Възможностите на България да приеме кръг от Формула 1

Извън конкретния скандал, в който се забърка правителството заедно с емблематични фигури от левицата, самата идея, че България може да приеме кръг от Формула 1, звучи абсурдно.

В момента на Балканите вече се провежда кръг от шампионата на пистата "Истанбул парк" в Турция. Носителят на търговските права за Формула 1 Бърни Екълстън на няколко пъти предупреди, че пистата може да отпадне от календара заради ниската посещаемост на състезанието в близо 10 пъти по-голямата като население от България държава.

На този етап обаче Турция все още домакинства кръг от шампионата и докато това е така, в България няма как да има Формула 1. Дори и южната ни съседка да отпадне, се очаква в близките няколко години най-престижният моторен спорт да акостира в много по-значителни за Екълстън пазари от българския.

През 2012 година САЩ се завръща във Формула 1 с пистата си в Остин, Тексас. Индия и Русия няколкократно обявиха желанието си да домакинстват кръг от надпреварата. В същото време Асоциацията на тимовете от Ф1 (ФОТА) е взела категорично решение стартовете през сезона да не са повече от 20. В момента те са на границата – 19.

През последните няколко години заради неизпълнение на изискванията отпаднаха четири от класическите писти за шампионата – Маникур (Франция), Жил Вилньов (Канада), която през тази година бе изненадващо върната, Индианаполис (САЩ) и Имола (Сан Марино). България в момента не изпълнява и елементарните изисквания за инфраструктурна обезпеченост около двата възможни терена край Божурище и Доброславци.

Показателно за възможностите на България да организира подобно събитие бе и проведения през тази година кръг от Световния рали шампионат (WRC) по шосетата край Боровец. Въпреки формалната добра оценка от страна на ФИА, голяма част от пилотите и чуждите медии изразиха своето разочарование от видяното, основно заради лошата инфраструктура в страната. Логично през 2011 година WRC няма да се проведе в България.

Споделяне
Още по темата
Още от България