Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата оплете обясненията за скандала с Формула 1

114 коментара
Държавата оплете обясненията за скандала с Формула 1

Държавата се оплете в обяснения около проекта за писта за Формула 1 край София, след като фирмата ЕАBG от Абу Даби опроверга изявленията на българските институции, че ще инвестира в проекта, че е държавна и че собственикът ѝ е шейх. В петък обаче нито примерът, нито министърът на икономиката, нито председателят на Организационния комитет за изграждане на трасето Румен Петков признаха да има гаф от българска страна и всеки прехвърли топката на другия.

В петъчния си брой в. “Сега“ съобщи, че арабският инвеститор опровергава българските институции и в остро писмо изпълнителният директор на ЕАBG Раид Абу Худра заявява, че фирмата никога не се е сблъсквала с подобен непрофесионализъм и ще направи необходимото да предупреди партньорите си да не инвестират в България.

От  Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) обаче заявиха, че са получили неофициално писмо чрез Българската федерация по мотоциклетизъм, в което EABG потвърждава своя ангажимент към подписаното Писмо за намерения. Компанията посочила още, че в медиите е разпространена заблуждаваща информация, която създава лоша атмосфера, но EABG стои зад намеренията си да работи с българското правителство, съобразно подписания документ.

В понеделник от правителствения пресцентър съобщиха, че министърът на икономиката, енергетикатa и туризма Трайчо Трайков и шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки са обсъдили възможността с общи усилия в близост до София да бъде построена писта за Формула 1. Според съобщението шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки е и президент на държавната компания ЕАBG (Emirates Associate Business Group).

В информацията се посочваше, че на срещата са присъствали още президентът на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов и председателят на Организационния комитет за изграждане на трасето Румен Петков.

Румен Петков: Някой е подвел премиера

В петък в парламента обаче Румен Петков отрече пред журналисти да е разговарял с шейх. “Проектът за Формула 1 ще стане. Никога не сме били по-близо до реализирането му. Не е виц това с пистата“, заяви Румен Петков.

"Не знам защо се създава този ажиотаж", допълни той.

Според него напрежението дошло от това, че не е било направено уточнението, че не става дума не за държавна компания, а за 67 частни компании. Според Петков би трябвало премиерът Бойко Борисов да е бил уведомен за тези подробности.

Бившият вътрешен министър и настоящ депутат от БСП коментира, че самият той не би си позволил да подведе премиера.

Петков каза още, че очаква в събота да дойде представител на чуждите инвеститори, за да бъдат направени конкретни уточнения за срещата с шефа на "Формула 1" Бърни Екълстоун на 10-11 септември. Той не каза кой точно ще дойде в събота. "Нека когато човекът пристигне, той да реши какво да обяви", каза Петков.

По-късно от МИЕТ потвърдиха, че ще идва представител на компанията, "който да изясни натрупаните недоразумения и да заяви официалната позиция на консорциума".

Борисов: Те ги доведоха, изцяло се обръщайте към Петков

Премиерът Бойко Борисов прехвърли топката отново към Петков. "Изцяло се обръщайте към Богдан Николов, председател на Федерация по мотоциклетизъм, и депутата Румен Петков. Те ги доведоха (бел. ред. инвеститорите), настояваха много за тази среща, казаха, че ги познават, ние най-колегиално постъпихме като ги приехме. Особено депутати от опозицията при мене влизат винаги", коментира Борисов в петък.

В отговор Петков отказа да каже как точно е станало объркването. Той не вярва да се стигне до най-черните сценарии инвеститорите да се откажат. Според Петков не било сигурно, че адресатът на писмото е бил именно в. “Сега“.

Трайчо Трайков: Няма гаф, грешката е в некоректното съобщение

“Няма нищо направено, което може да стане причина за международен скандал“, каза министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков. Той заяви в кулоарите на парламента в петък, че министерството не е направило никаква грешка по отношение на проекта за писта за Формула 1. Единствената грешка, която той допусна, че може да има, е на изготвилия некоректното съобщение. Съобщението бе разпространено от неговото министерство и от правителствената информационна служба.

Междувременно на сайта на МИЕТ тихомълком бе редактирано съобщението за разговорите между премиера и министър Трайков с EABG - фирмата вече не е държавна, а Мохамед ал Блюки не е шейх.

После от ведомството в друго прессъобщение заявиха, че са били подведени в данните за инвеститора и компанията му лица, придружавали Мохамед Абдул Жалил ал Блюки на срещите му с премиера и министъра на икономиката.

Пред журналистите Трайков поясни, че не се е срещал с Румен Петков. "Първата среща с представителите на компанията беше в кабинета на министър-председателя, след това те дойдоха при мен", каза Трайков.

От обясненията му не стана ясно обаче дали той е имал представа с кого точно говори. "Аз не познавам господин Блюки, запознах се с него на срещата," каза той и допълни, че не е знаел дали е шейх. Според него шейховете в Абу Даби били "поне няколкостотин", посочи Трайков.

"Няма нещо, което да сме направили като държавна институция, което да провокира какъвто и да е скандал", убеден е министърът.

Според него единственото, което правителството е направило с тази фирма, е да подпише писмо за намерение за проекта за писта на Формула 1 и за други евентуални проекти от взаимен интерес.

Министър Трайков каза, че за събота "няма в календара си среща с ЕАBG, но хората работят по конкретни проекти с български партньори".


Той не знае подробности за статута на земята, която държавата ще апротира и на която може да бъде изградена пистата.

Арабският инвеститор твърди, че не се интересува от пистата

Арабският бизнесмен Худра обяснява в писмото си пред вестника как се е стигнало до срещата . "EABG бе поканена чрез посредник от офиса на министър-председателя да обсъдим възможността за участие в проекта за "Формула 1". Ние споделихме пред посредника, че EABG няма да бъде заинтересована, но той спомена, че така ще се открие шанс и за други инвестиции, а проектът за "Формула 1" е добра възможност, защото по него е свършена много работа. Ние бяхме в региона и решихме да се отбием за един ден и да проверим за какво става въпрос", казва Раид Абу Худра.

Свършеното по проекта, който според българските институции е в напреднала фаза, не е впечатлило инвеститорите, става ясно от писмото.

"По време на срещите с различни представители изразихме притеснението си, че проектът е на много ранен етап, по него няма свършена работа - представиха ни се някакви скици и нещо като оферта, но когато помолихме за икономическата обосновка на проекта, ни бе отговорено, че няма нищо готово", казва още Худра.

Възможностите на България да приеме кръг от Формула 1

Извън конкретния скандал, в който се забърка правителството заедно с емблематични фигури от левицата, самата идея, че България може да приеме кръг от Формула 1, звучи абсурдно.

В момента на Балканите вече се провежда кръг от шампионата на пистата "Истанбул парк" в Турция. Носителят на търговските права за Формула 1 Бърни Екълстън на няколко пъти предупреди, че пистата може да отпадне от календара заради ниската посещаемост на състезанието в близо 10 пъти по-голямата като население от България държава.

На този етап обаче Турция все още домакинства кръг от шампионата и докато това е така, в България няма как да има Формула 1. Дори и южната ни съседка да отпадне, се очаква в близките няколко години най-престижният моторен спорт да акостира в много по-значителни за Екълстън пазари от българския.

През 2012 година САЩ се завръща във Формула 1 с пистата си в Остин, Тексас. Индия и Русия няколкократно обявиха желанието си да домакинстват кръг от надпреварата. В същото време Асоциацията на тимовете от Ф1 (ФОТА) е взела категорично решение стартовете през сезона да не са повече от 20. В момента те са на границата – 19.

През последните няколко години заради неизпълнение на изискванията отпаднаха четири от класическите писти за шампионата – Маникур (Франция), Жил Вилньов (Канада), която през тази година бе изненадващо върната, Индианаполис (САЩ) и Имола (Сан Марино). България в момента не изпълнява и елементарните изисквания за инфраструктурна обезпеченост около двата възможни терена край Божурище и Доброславци.

Показателно за възможностите на България да организира подобно събитие бе и проведения през тази година кръг от Световния рали шампионат (WRC) по шосетата край Боровец. Въпреки формалната добра оценка от страна на ФИА, голяма част от пилотите и чуждите медии изразиха своето разочарование от видяното, основно заради лошата инфраструктура в страната. Логично през 2011 година WRC няма да се проведе в България.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

114 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Дедо Тошо
    #115

    на страниците където се цитираше Ленин - "Кто виноват" и "Что делать?".Хубаво, не била държавна фирма, не бил шейх, Р. Петков бил виновен за всичко.Ами що се хвалехте онзи ден? Ами рисунките на пистата? Ами интервютата със собственици на ниви?И срок даже си определихте, пак 2012, годината на изборите, нали?

  2. aman
    #114

    Намерете други формули да ни показвате. Енергиен център на балканите, зимни олимпийски игри, Формула 1, все абсурдизми!

  3. gogo
    #113

    Има решение на проблема ,просто на Трайчо и неговия екип , и всички тези инвестиционни агенти на правителството ,трябва да им се отнеме задграничния паспорт . Тогава няма да мога да ходят на екскурзия за наша сметка , няма да оправдат разходите с куп глупости , на който в крайна сметка ще ни смеят арабите ,китайците и братовчедите на Алф от Мелмак.

  4. Дедо Тошо
    #112

    но украсена с дървета, каквито няма в пустинята.Ако това е "проект", някое българче си е изработило парите без много труд.

  5. Роси
    #111

    Тези шейхове не са ли разбрали, че да противоречиш на Б.Б. е опасно? Ами сега и "Сега" ще закъса...

  6. Дедо Тошо
    #110

    за пистата, де. Иначе с един - два милиарда щяме да направим инфраструктура за чудо и приказ.

  7. ГТ
    #109

    За протокола: Нищо общо няма това на снимката с конфигурацията в Бахрейн.

  8. 123
    #108

    това - така и трябва да бъде. Тиквата не помни какво е казал вчера вечерта, камо ли преди един ден щом не е на далавера или на PR

  9. Балканец
    #107

    Т.Живков измисляше лекарства и пишеше многотомни умности,защо да не може Доган да строи язовири и Петков да проектира авт.писти?Изглежда наистина имаме увреден чип,щом продължаваме да ги търпим такива.А някой дори и им вярват!

  10. 123
    #106

    се хвалеше наляво и надясно с тази писта,а

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.