ДБ предлага е-фишове и отворени данни за инцидентите на пътя

Камери върху униформите на катаджиите могат да спрат корупцията, смятат от коалицията

ДБ предлага е-фишове и отворени данни за инцидентите на пътя

Фишове и актове за пътни нарушения да не се връчват лично па хартия, а по електронен път, за да се повиши съобраемостта на глобите, за да имат ефект за намаляване на инцидентите по пътищата. Да се отворят данните за трафика и инцидентите по пътищата, за да е ясно кои са проблемните участъци и да има мерки за решаването им. Да се приведе пътната маркировка в съответствие със стандартите, а камери върху униформите на катаджиите да следят дали няма корупция сред тях. Това са част от предложенията на "Демократична България", обявени в събота от дясната формация за справяне с войната по пътищата.

В нейно становище, че посочва, че успешните политики за пътна безопасност в световен план без изключение стъпват на сериозни масиви от данни. България има нужда да подобри начина за събиране и използване на данните за произшествия, за да може да ги използва при градското и извънградското планиране на пътища, при предлагането на инженерни решения, при планирането на пешеходни пътеки, кръстовища, лентите за колоездачи, поставяне на маркировка, смятат от "Демократична България".

Според коалицията основните проблеми са невъзможността на държавата да прилага ефективно наказанията за нарушенията и готовността за дребни подкупи на полицаите, коите създават чувство за безнаказаност.

Тя настоява за промяна на старата нормативна база в адекватна Национална стратегия за подобряване на пътната безопасност 2021 – 2030 г.

Връзка на тол камерите със системата за фишове

Формацията смята, че трябва да бъдат отворени данните за пътните произшествия и трафика, за да са ясни опасните пътни участъци от булеварди, магистрали, кръстовища и да се набележат мерки за отстраняване на причините за това. Да бъде осигурено цялостното видеонаблюдение на основната пътна мрежа и областните центрове така, че нарушителите да бъдат преследвани и глобявани, предлагат още от "Демократична България".  Според коалицията могат да се сертифицират преброителните камери и камерите от тол системата за засичане на скорост, след което да се свържат със системата за електронни фишове в КАТ.

Необходими са спешни законови изменения, с които да се регламентира възможността нарушителите да получат фиша си електронно, включително на мобилния си телефон, и да го платят веднага с определена отстъпка, съветват от формацията. В момента фишовете и актовете се връчват лично на хратия, а би могло те да се връчват и от други администрации освен от КАТ.

Друго предложение е да се забрани на пътните полицаи да спират за проверка МПС, ако водачите не са извършили нарушение. Поставянето на камери ще намали нуждата от човешкия фактор по пътищата и ресурсът на пътните полицаи може да бъде пренасочен в посока на опериране с видеотехниката, за да бъдат глобени възможно най-голям брой нарушители, засечени от нея, обясняват от "Демократична България".

Коалицията дава идея за използване на камери, прикрепени към униформата. Т.нар. "body cams" са практика по света, която едновременно дава спокойствие на полицаите и намалява рисковете от корупция и злоупотреби.

Пълен одит на маркировката по пътищата

Спроед нея трябва да се направи спешен цялостен одит на положената хоризонтална маркировка и да се възстанови в липсващите участъци или там, където не отговаря на стандартите за светлоотразяване, шум при настъпване или размери. Вертикалната маркировка следва да спазва също стандартите и да не се допуска липса на знаци и светлоотразители на мантинели и грешни знаци, пише в публикуваната позиция.

При планирането и проектирането, които влияят пряко върху безопасността на пътя, трябва да се подхожда изключително внимателно при избора на габарит и трасе, радиуси на хоризонтални и вертикални криви, видимост в крива, съоръжения за отводняване и безопасност, избор на настилка, равност, и организация на движението. Не трябва да се прави компромис с тези фактори в зависимост от наличните средства и ако не могат да бъдат осигурени към даден момент, трябва да се изчака, докато бъдат набавени, смятат още от формацията.

Тя предлага да се въведе стъпаловидност при придобиването на право за управление на МПС. За първите три години ограничението да е да могат да управляват МПС до 80 к.с., след 5 години стаж – до 100 к.с., а след десетата година – без ограничения, предлага "Демократична България".

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?