Създава се впечатление, че Министерство на транспорта умишлено бави проверката на сигнала за корупционни практики в Параходство Български морски флот (БМФ), констатира в четвъртък председателят на парламентарната комисия за борба с корупцията Бойко Великов. Той посочи, че преди 5-6 месеца комисията е поискала от транспортното ведомство документи, за да може да излезе с решение. Те обаче и досега не са и били предоставени.
Масло в съмненията на народните представители наля и бившият шеф на дирекцията “Фирмено управление” в транспортното ведомство Андрей Брешков. Той каза, че назначената от министъра на транспорта Петър Мутафчиев втора комисия за разследване на сигнала за източване на параходството отдавна е приключила работа, но през него не е минал за подпис окончателния доклад от проверката.
Андрей Брешков беше председател на комисията, която назначи предишният министър на транспорта Николай Василев, за да разследва сигнала за корупция при отдаването на корабите на БМФ под наем. Докладът от първата проверка беше атакуван от ръководството на БМФ и лично от директора му кап. Христо Донев, който обвини Брешков в пълна некомпетентност и оттам и постави под съмнение изводите в окончателния доклад от проверката.
Междувременно се смениха правителствата и новият министър на транспорта Петър Мутафчиев на 13 октомври миналата година също назначи своя проверка. Андрей Брешков беше определен за председател на състава и на втората комисия. Той обаче уточни, че заради кадрови промени не работи вече в транспортното министерство и няма поглед какво се случва със самата проверка. Брешков уточни само, че като председател през него не е минавал за подпис окончателния доклад за резултатите от втората проверка, но има информация, че тя е приключила отдавна.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев се опита да избегне директните удари върху него и се мотивира, че изчаква с крайното решение докато излязат резултати от назначената в БМФ проверка на Държавен финансов контрол. Дотогава директорът на БМФ капитан Христо Донев ще остане на поста си.
Членовете на комисията за борба с корупцията бяха обвинени от Донев в некомпетентност и неспособност за разберат икономическата логика за отдаване под наем на корабите на БМФ на други фирми за определен период от време (таймчартър) на възможно най-ниските световни тарифи.
Според шефа на морското ни параходство, плавателните средства на БМФ са едни от най-старите, които работят на международния пазар. Те са възможно най-неефективните икономически, защото харчат много гориво, развиват малка скорост и не могат да влязат в 30-40% от световните пристанища, заради дълбочината на газенето си. Освен това заради конструкцията им и липсата на товарни съоръжения, корабите не могат да бъдат натоварени в пълния си капацитет и работят полупразни. Всичко това се отразява на навлата, които плащат фирмите, наемащи корабите на БМФ. Затова те по-ниски от тези, на които се отдават примерно китайски и украински кораби, уточни бившият заместник-министър на транспорта Никола Янков.
Първата проверка, която беше направена за злоупотребите с чартирането на корабите на БМФ установи, че няма други кораби в световен мащаб, които да се отдават по-евтино от нашите. Андрей Брешков уточни, че констатациите са на база непълни сведения за 12 от проверяваните кораби и липса на пълна информация за още 9 кораба, с чиито документи комисията е пожелала да се запознае. Брешков уточни, че служителите в БМФ се опитали да им попречат по всякакъв начин да си свършат работата. Това бе отречено от директора на БМФ кап. Христо Донев.
Донев обаче не успя да обясни на народните представители защо при огромен ръст на товарите за последните 3 години – 3-4 пъти в сравнение с 2002 година, родното параходство отдава над 80% от флота си на други корабособственици на цени, които са малко над тези за покриване на експлоатационните разходи на съда. Той не успя съобщи и каква част от съдовете се отдават на офшорни компании и каква на реални лица.
Андрей Брешков посочи за пример как най-модерният кораб на БМФ “Българка”, веднага след излизането си Варненската корабостроителница е бил отдаден на таймчартър и само от него за периода януари – септември 2005 година БМФ е пропуснал ползи за 2-3 млн.щ.д. Според източници на Mediapool корабът “Българка” е бил чартиран за 20 хил.щ.д.за година. Веднага след това е бил преотстъпен на корейска фирма срещу 24 хил.щ.д., която пък на свой ред го преотдава за 30 хил.щ.д.
Друг кораб на БМФ – “Осогово”, е бил преотстъпен за ползване срещу кредит за ремонт, по такъв начин, че през следващите три години морското параходство е плащало всяка година по 90% от предоставената за кредит сума като лихви.
Бившият директор на “Морска администрация” в транспортното ведомство Пенко Клочков уточни, че разликата между най-модерните кораби и тези, с които разполага БМФ, при нивата за отдава под наем, е не повече от 1-2%. Той уточни, че се е запознал с доклада на първата проверка и е установил, че става въпрос за разлики от порядъка на 200 – 300% в цените, на които са се отдавали корабите на БМФ и останалите на международния пазар.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев заяви, че му е неудобно да отговаря за действия от преди той да поеме ръководството на Министерство на транспорта. Той обаче не каза защо тази практика в БМФ продължава и не е сменен изпълнителният директор на дружеството.
Според източници на Mediapool, в началото на май министър Петър Мутафчиев е получил поредния сигнал за злоупотребите и източването на пари в морското параходство, които по груби сметки възлизат на около 100 хил.щ.д. дневно, но и до този момент не е предприел нищо. Той е бил сигнализиран и за продажбата на кораба “Веслец”. Настоящото ръководство на БМФ определи кораба “Веслец” заедно с още 4-5 кораба за продажба за скрап, защото според техни изчисления ремонтът му щял да струва около 500 – 600 хил.щ.д. След това обаче изведнъж се появяват двама купувачи – спасители за “Веслец” и ръководството на БМФ успява да убеди Мутафчиев, че това е единствения шанс на кораба да оцелее.
Запознати коментираха, че вече е планиран бърз ремонт на плавателния съд Варненска корабостроителница, който ще струва около 200 хил.щ.д., а не 600 хил.щ.д. както са пресметнали от БМФ. Единият от кандидатите вече “по план” се е отказал от покупката и се очаква само разрешението на ведомството, за да се подпише сделката, коментира специалисти от Варна. Корабът ще бъде купен от офшорна компания на хора, близки до директора на БМФ Христо Донев, уточниха отлично информирани източници.
Според тях, корабът “Веслец” има добра дестинация и въпреки лошото си техническо състояние е печелел по 1,5 млн.щ.д. годишно.
Също днес пред парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации заместник министърът на транспорта Красимира Мартинова съобщи, че проточилата се вече няколко години приватизация на морското параходство е една от критиките, които Европейската комисия е отправила към правителството ни в последния мониторингов доклад в глава “Транспорт”.
Любопитно е при направената характеристика на състоянието на Параходство БМФ, каква стратегия за приватизация ще представи настоящият екип на транспортното ведомство. Заместник-министър Красимира Мартинова съобщи, че документът ще бъде представен на 12 юни.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Нека НДСВ да се освободи от раковите клетки Борислав Ралчев и Стефан Минков и сие. БСП да се освободи от Златко Бакалов и сие.Имат ли сила и воля да го направят?
Партията се е усетила вече за директора от завода за спирачки край Първомай и специалист по металите другаря Метър Путафчиев какви ги върши.
Явно Мутафчиев се закачил на хранилката на БМФ и затова не сменя Донев, Червените депутати са много изнервени за тях няма папо.
За този кораб 20000/ден с годишен чартър е добра ставка, както и да го гледаш и не вярвам да го отречеш. Предполагам, че посочените 24000 и 30000 са за рейсови чартъри или най-много за по 3 месеца. Опираме до политиката на собственика: сам да го оперира; да го фиксира на рейсови чартъри; да го отдава на краткосрочни чартъри; да го отдава на дългосрочни чартъри. Ясно е, всеки един от вариантите има положителни и отрицателни страни. По-добре ли щеше да бъде да го фиксират 1-2 пъти примерно на 3-месечен …
по 25-30000 дневно и при сегашните навла да го дават по 13-14000? Ако всичките му разходи с вкл. изплащане на кредит са грубо около 12-13000 дневно, то при ставка от 20000, приходите са почти 3 млн. за 1 година.И най-накрая, както знаеш, преотдаването не е нещо порочно, а обичайна практика. Разбира се, ако в БМФ някой си прави далавери от това, трябва да си понесе отговорността.
Този Брешков е най- арогантния тип от всички. Да не говорим, че е бил и най-корумпирания в министерство на транспорта. И сега като са го изхвърлили като мръсно коте от там- той почва да реве. Нали кранчето е пресъхнало...Какъв председател е той- и на какво...Боже, упази България
Наистина браво за брокера, който е фиксирал за 20,000 на ден, а после така е направил, че да си разделят по 10,000 остатък от дневната ставка. За 3+3+3 това прави $900,000 за първите 3, нататък не ми се смята, че много нули стават и може и да сбъркам ... И това само за 1 кораб! Евала на такивИ брокери! Разбира се покрай брокерчето са се обалжили и цялата описана по-долу кохорта. Сигурно и за това трябва да викаме браво. Сега всички плачат, че корабите били стари и неефективни. Ами що не ги смениха …
при високия пазар? Щото нямаше да има за крадене, нали? Сега пазара падна. И какво следва - Тежки години ... и вероятно закриване или разпродажба на безценица. Не знам дали някой ще потърси отговорност за това, но се съмнявам. В тая скапана държава, отговорност не се търси.
че става дума за кражби на обща стойност около 600 милиона долара и се знае кои са обръча в морския транспорт и пристанищата - Стефан Минков, Пейчо Манолов, Борислав Ралчев, Златко Бакалов, Наско Рафайлов, Стефан Бузев ... Публична "тайна" е и че ровичкането в далаверите е средство договорено от БСП и НДСВ за подържане на коалицията. Това е най-страшното!
БМФ е дойна крава на всяка олигархия, която се добере до властта.Механизма на източване е отработен до съвършенство - пречартиране от "свои" хора , продажби за скрап, ремонти и доставки зад граница, строителство на нови кораби , задгранични представителства и др.В момента мафията около БМФ е от кръга на Ралчев, Минков, Рафайлов,Н.Василев, П.Манолов, Зл.Бакалов, "Булярд", братята Генови и др. , които са намерили подход и към новите босове.Затова новите босове, както и старите, един от които …
е П.Клочков( а и самият Брешков) се залепят на вимето и от критици стават привърженици на държавната крава БМФ. Приказки са запазването на флага и други патриотарски напъни.Приватизирайте БМФ и нещата ще се оправят, а държавата ще спечели някой лев/долар/евро.Стиска ли ви?
Пръво, 20 хил.дол. на ден, а не за година. Второ, това е една много добра ставка в момента за 42000-тонен кораб. Особено като се има предвид, че преде да бъде достроен и спуснат на вода "Българка" с години гниеше в корабостроителницата и освен това е морално остарял. Който го е фиксирал за 20000 USD на ден е добър брокер. Поздравления!
http://www.dnesplus.com/publication.asp?pubid=128374