Обстоятелството, че мои мотиви в оценъчните карти на комисията за игрално кино към ИА "Национален филмов център" се оказаха и в картите на председателя ѝ Евгений Михайлов, ме вкара в кошмар. Заради това безобразие се оказах в абсурдна ситуация.
От една страна, съм изпълнила задълженията си като член на комисията, от друга – присвояването на мои аргументации даде повод на неспечелили субсидия да се нахвърлят върху ми като към участник в конспирация, подлагайки на съмнение и професионализма, и почтеността ми. За всичките 23 години, откакто съм в "Култура", пристрастието ми към българското кино е многократно документирано. И не ми е хрумвало, че мога да стана обект на подобна агресия.
Факт е, че с Евгений Михайлов седяхме един до друг по време на обсъждането и моите попълнени, предадени и принтирани карти бяха на масата. Тъй като никога в живота си не съм преписвала, нямам рефлекс срещу подобно деяние – не съм охранявала строго нито тях, нито говоренето си.
Прочее, Евгений Михайлов публично си призна прегрешението, извини ми се и подаде оставка от комисията. Но от това не ми олеква. Шокът продължава. Защото иначе справедливото възмущение от „сдвоените” мотиви се разгърна до обидна разправа с цялото критическо съсловие. А тъкмо то, като коректив и познавач на киното - световното и българското, има незаобиколима роля за нормалното развитие на филмовия процес.
Съзнавам, че за всеки е съдбовно важно да направи следващия си филм. И че става дума за пари. Но не проумявам болезненото втренчване само в собствения проект, без да си запознат с останалите.
Радостно е, че сред огромния брой кандидатстващи в отделните позиции имаше доста интересни предложения. Но жалкото финансиране на българското кино предопределя реализирането на нищожен брой филми. И неизменно ще има недоволни.
Омерзена съм. И въпреки това не мога да не потвърдя, че спечелиха най-добрите проекти. И обещават да станат качествени филми. И дано променят хоризонта на българското кино. Боя се само, че, както е тръгнало, може би ще се наложи да почакат.
* Текстът е написан в отговор на публикувания "Дребен случай" от Людмил Тодоров, в който той обяснява, че Евгений Михайлова (председател на комисията за игрално кино в Националния филмов център) и Геновева Димитрова имат поразително еднакви рецензии за участници конкурс, на който се разпределят над 5 млн. лв.
По този повод режисьорът Евгений Михайлов обяснява в социалната мрежа Фейсбук, че "преписал мотивите поради липса на време".
"Поради липса на време (проектите бяха 80) преписах част от мотивите от седящата до мен по време на обсъжданията Геновева Димитрова. Мотивите, но не и оценките. Оценките си ги предавах първи, още преди началото на обсъждането на проектите (каквото е и изискването) и гарантирам за тяхната обективност. Гарантирам и за обективността и коректността на решенията на комисията.
Оценките, а не мотивите оказват влияние на класирането на проектите. Какво да направя като не може 14 игрални проекта да бъдат на първо място...", пише Михайлов.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
„Омерзената“ Геновева и омерзените от сесията
Обясненията на Геновева Димирова са нагли и лъжливи. Евгений Михайлов бил преписал, докато седял до нея на масата на заседанията. За 80 оценачни карти, по две страници всяка, това са 160 страници мотиви. И Геновева има наглостта да твърди, че това е станало без нейно знание! А Евгений трябва да е най-бързо преписващия човек на планетата! Картите са надписани на ръка с еднакъв почерк и без човек да е графолог е видно, че това е направено от самата Геновева, …
тъй като част от тях Евгений дори не си е направил труда да подпише. Тогава се задава въпроса, Евгений ли е само преписвал или Геновева му е попълвала картите? Ясно е, че те двамата много добре са знаели какво правят, че между тях е имало предварителна договорка. Обясненията на Геновева и Евгений са с цел да се заблуди публиката, за да може поне Геновева да остане в комисията. Иначе ще пострадат интересите на нейните поръчители от „Гала Филм“. Поведението на Геновева и Евгений, проф. Вера Найденова окачестви като „Позор!“
Председателката на гилдията на продуцентите, която е и председател на Националния съвет за кино, Галина Тонева, носи еднаква отговорност с Геновева за скандалното й поведение. Тя от години я излъчва в разни комисии без да е член на тази гилдия. Що ще прави критичката Геновева в гилдия на продуценти? Може би вече много бързо е записана там? Геновева Димитрова е срам не само за критическото съсловие, но и за вестник „Култура“. Редно е, г-жа Копринка Червенкова като главен редактор на вестника, да преосмисли оставането й там след такъв скандал, уронващ престижа на журналистическата етика. Редно е, след такова поведение от страна на Геновева Димитрова, кариерата й на перманентен съдник в разни комисии да приключи.
Колкото до Галина Тонева, въпреки масираното участие на членове на нейната гилдия в Националния съвет за кино, следва да си подаде оставката като председател. Към това най-вече би трябвало да вземе отношение председателя на Съюза на филмовите дейци, Иван Павлов, който е и член на съвета.
Впрочем, като се огледат скандалните обстоятелства, ще се очертаят два първообраза заради които се стигна до тази жалка пародия на сесия. На Галина Тонева и продуценти от нейната гилдия. И на члена на нейната гилдия и уж отказалия се от съдружие в кинофирмата си с Павлина Желева, директор на Националния филмов център Георги Чолаков. Той е незаконно назначен. Напуснал е кинофирмата малко преди назначението, а не 12 месеца преди това, както изисква закона. Чолаков много добре знае защо е назначил като квота на НФЦ Евгений Михайлов. Защо е предпочел Геновева като представител точно на неговата си гилдия. И защо в грубо нарушение на закона е назначил като членове на комисията Георги Тодоров-Жози и Жана Караиванова, знаейки, че и двамата са на трудови договори с Гала Филм в продукцията „Семейни реликви“. Интересно е с какви очи ще покаже в Административния съд лъжливите им клетвени декларации?
Към това може да се добави споменът за „революционната“ изява срещу мафията в киното, по време на Наградите на филмовата академия тази година, на новопоявилото се сдружение „Ракета“ с лидери Милко Лазаров и Дими Стоянович, брат на министър Петър Стоянович. Революционна до момента в който и двамата получиха субсидии. Говореше се с надежда, че министъра е разпоредил проверка преди края на сесията за нередностите в НФЦ. Малко преди финала на сесията някой я спря? Милко Лазаров и Дими Стоянович вече на са революционери.“Ракета“ се сгромоляса преди да полети. Цялата група заинтересовани, на някои лицата все още са в сянка, тръпне да не бъде свалена сесията. Тръпне в очакване да получи своя пай и на есенната сесия.
Имало е много порочни сесии. Но никога толкова безапелационно ясни и с документирани машинации. Дори само случая с Евгений и Геновева изисква министър Петър Стоянович да анулира сесията и уволни Георги Чолаков.
Може би наистина няма корупционно престъпление, но отношението към толкова голяма сума пари, отношението към творците на филми, е обидно. Не може да се приписва, не може да се предоставят мотиви ей така. Това е несериозно за един твърде твърде важен бранш в област от културата, финансиран от парите на данъкоплатците ! И очевидно решаващ за конкретни творчески съдби. И обясненията, че нямало пари за всички филми точно от тези, които са допуснали несериозно отношение, съвсем закономерно на този фон звучат цинично и обидно. Просто заявете, че сте направили непростима грешка, извинете се и не ни обяснявайте колко малко пари има или колко сте омерзени.
Що ни занимавате с глупости? Все едно има българско кино! Едни хора получават едни пари за нищоправене, пък и се преписват един друг, що за безумия на хрантутници!