E-винетки за леките коли от 1 януари на сегашната цена

БСП се съмнява, че системата ще заработи, тъй като липсва яснота за обхват и цени

E-винетки за леките коли от 1 януари на сегашната цена

Хартиената винетка за леките коли става електронна от 1 януари 2019 г. без да се променят цените за различните видове стикери. Въвеждат се още и уикенд винетка, както и стикер за  ремаркето към колата. За тежкотоварните автомобили над 3.5 тона се въвежда тол такса за изминато разстояние от 16 август 2019 г.

Това предвиждат одобрените на първо четене промени в Закона за пътищата, свързани с изграждането и функционирането на смесената електронна система за събиране на таксите за ползване на платената пътна мрежа в страната. Проектозаконът, внесен от ГЕРБ, беше подкрепен от 113 депутати, един гласува "против" а 69 се въздържаха.

От БСП и ДПС заявиха, че по принцип са за въвеждане на тол системата, но изразиха резерви дали системата ще заработи от 1 януари, заради липсата на яснота за обхвата на платените пътища и цените, които ще се плаща за тях. Депутати от опозицията поискаха част от събраните суми от тол такси да отива и за финансиране на общинските пътища.

От Велико Търново министърът на регионалното развитие Николай Нанков им отговори, че   не може заради евродиректива, която регламентира в какво да се инвестират средствата от тол такси. Посочи обаче, че се обмисля въвеждането на компенсаторен механизъм от държавата за общински пътища, без да даде подробности. Сега държавата отделя около 70-80 млн. годишно за общински пътища, посочи Нанков.

От левицата възразиха срещу отсъствието на Нанков от пленарната зала. Той изрази своята позиция по законопроекта в сряда при представянето на докладите по него. В четвъртък регионалният министър, заедно с председателя на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов, бяха на обиколка по пътищата в област Велико Търново – избирателния район на зам.-председателя на ГЕРБ.

Системата за е-винетки трябва да е готова до 16 февруари 2019 г.

От БСП изразиха резерви, че електронната винетка ще може да бъде въведена от 1 януари догодина. "Съмнявам се, че на 1 януари 2019 г. тол системата ще бъде документално и административно обезпечена", каза Дора Янкова от парламентарната трибуна. "Забавянето на въвеждането на тол системата е в ущърб на националния интерес и всички действия, които управляващите предприемате в момента, показват, че администрацията и Министерския съвет не могат да се справят със задачата по нейното въвеждане", допълни Жельо Бойчев, който обяви неотдавна, че ще напусне парламента.

Съгласно подписания договор с австрийската "Капш" за  изграждането на системата, те имат задължение да въведат електронното таксуване за автомобилите до 16 февруари 2019 г. Не е ясно от 1 януари до 16 февруари как ще става проверката на леките автомобили за стикер. Този въпрос не е коментиран от регионалния министър публично.

От Велико Търново той обясни, че купените хартиени винетки за леки автомобили, които са валидни и след 1 януари 2019 г., няма да има нужда да се подменят и шофьорите ще могат да пътуват с тях. Електронната система няма да ги отчита като нарушители, каза Нанков.

В законопроекта е предвиден едномесечен гратисен период на всички, които имат годишни хартиени винетки, изтичащи след 1 януари 2019 г. да ги презаверят като електронни. За целта до 31 януари 2019 г. те трябва да направят това в Областните пътни управления или при оторизираните търговци, е записано в законопроекта.

Нанков увери, че продажбата на е-винетки ще започне от 1 януари 2019 г. Създават се възможности за купуване на електронните винетки от бензиностанциите, през телефон и през интернет, посочи той.

Относно упреците на опозицията за обхвата на платените пътища и цената, Нанков каза, че този въпрос ще бъде обсъден през септември-октомври. Доскоро твърдеше, че това ще се случи през лятото.

Относно въвеждането на тол таксата за тежкотоварните автомобили няма разминаване между  законопроекта и договора с изпълнителя, който трябва да е готов до 16 август 2019 г.

Стикер за ремаркето от 1 януари 2019 г.

Законопроектът предвижда въвеждането и на винетка за прикачането на ремаркета на леките коли. В момента за тях не се плаща, но от 1 януари 2019 г. това вече няма да е така. Ремаркетата най-често се ползват от собствениците им през лятото. Например, за да си прекарат яхтата до морето, да си купят строителни материали при ремонт или пък да пренесат селскостопанска продукция от нивата до вкъщи или пазара.

Заедно с електронното таксуване се въвежда и уикенд винетка. Предложението на вносителите на законопроекта е тя да бъде валидна от 12 часа в петък до 23:59 часа в неделя. Възможно е обаче часовете да се променят и да бъде например от 15 или 16 часа в петък до 6 или 7 часа в понеделник, коментира преди време Нанков. По думите му цената на уикенд винетката се очаква да бъде около 10 лв.

Тол такси за тежкотоварни автомобили от 16 август 2019 г.

Платеното преминаване на база изминато разстояние за тежкотоварните автомобили над 3.5 тона, т.нар. тол такса, ще влезе в сила от 16 август 2019 г., предвижда законопроектът.

Годишните стикери, които ще се продават след 1 януари 2019 г. за тировете и автобусите ще са на цени от 60 на сто от сегашната им стойност, е записано в законопроекта. Те ще са с валидност до 15 август 2019 г. независимо от датата, на която са купени. Месечната, седмичната и дневната винетка също ще важат до 15 август 2019 г. независимо от датата, на която са купени.

След 16 август 2019 г. таксите за тежкотоварните автомобили ще бъдат диференцирани в зависимост от вредните емисии, които те изхвърлят в атмосферата. По-евтини тол такси ще плащат автомобилите с двигател Евро ІІІ, Евро ІV, Евро V и ЕЕV.

Плащането на таксите

Предвидена е възможност таксите за ползване на пътищата да се плащат по електронен път, с карти, в търговски обекти и на терминали за самотаксуване. Последните ще бъдат разположени по граничните пунктове, в областните градове и по платените пътища. Ще може да се плаща и чрез т.нар. "карти за гориво", които се издават от търговци за безкасови плащания.

Агенция "Пътна инфраструктура" ще сключва договори с търговците, които искат да продават електронни винетки и маршрутни карти. Всички търговци ще получават еднаква комисионна и ще сключват еднакъв договор с АПИ, предвижда законопроектът. Търговците трябва да отговарят на определени условия, които тепърва предстои да бъдат одобрени от АПИ. Договорите с тях обаче няма да се сключват по реда на Закона за обществените поръчки.

Законопроектът предвижда създаването на отделен национален регистър на доставчиците на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние.

"Национално тол управление" ще отговаря за приходите

Няма да се създава нова държавна фирма за управляние на тол системата, каквито бяха първоначалните планове. В законопроекта е заложено новата електронна система за платеното преминаване по пътищата ще се оперира от Агенция "Пътна инфраструктура".

За целта се създава специално звено "Национално тол управление". То ще поеме функциите на сегашната дирекция "Пътни такси и разрешителни", която в момента събира таксите за извънгабаритни товари и други.

Мотивът АПИ да поеме управлението на тол системата, а не нова държавна фирма е, че в пътната агенция е съсредоточен експертен капацитет, разполагащ с нужните знания за пътищата, управлението на трафика и спецификата на тол системата.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?