Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

EADS обещава инвестиции в България, ако вземе поръчката за МиГ

0 коментара

Какво включва офертата на EADS за ремонт и модернизация на МиГ -29 и с какво тя превъзхожда останалите?

Новата оферта още не е готова, тъй като срокът е 21 януари 2002. По темата са водени разговори вече две години и половина, без резултат, за съжаление. Бившето правителство отклони предложението. Новото правителство взе политическо решение, според нас правилно, за възстановяване на летателната способност и удължаване живота на МиГ-29, като най-удачния за момента за България вариант. Предимствата на EADS са, че немците имат опита от наследената от ГДР ескадрила МиГ-29, която вече е модернизирана и адаптирана към стандартите на НАТО и ИКАО. По този начин самолетът става съвместим със западната и логистика, и изисквания, както и със стандартите на НАТО. В момента ескадрилата МиГ-29 е интегрална част от ВВС на НАТО в Германия. Ние се стремим в България да дойдат именно тези, които имат опит в тази процедура. Вторият плюс на сътрудничеството с ЕАДС е, че за поддръжката на тези изтребители в Германия е създадена съвместна германо-руска фирма - MAPS, която е ситуирана в Маахен, Герамания и в която EADS има 50 % собственост, 34 % са на МиГ и 16 % на "Рособоронэкспорт" - външнотърговската организация, която търгува с цялото оборудване. В случая е направена една чудесна симбиоза с оригиналния продукт и със структурите, които са модернизирали тези самолети. Германците продължават живота на самолетите МиГ, поевтиняват обслужването, гарантират една напълно съвременна логистика. Другото предимство, заради което ние от българска страна много настояваме е, че всичко това ще се прави в България. Около или повече от 50 % от стойността на този проект е труд, тоест той ще остане в България. Ще се създадат стотици висококвалифицирани работни места, които водят след себе си и много по-нискоквалифицирани за обслужването.

Желанието ни е не само да възстановим нашата ескадрила, а България фактически да влезе във фамилията на EADS, макар и косвено. Немската страна разглежда проектът като пилотен, с намерението ако той стартира да бъдат уговорени и нови сделки, включително и за поддръжка на друг тип самолети. Германците са готови да ни предоставят тяхното "ноу хау".

В кои дейности на завод "Бенковски" смята да инвестира EADS?

Аз не бих желал да говоря от името на EADS, но след като те приеха всичко да се започне от нула в България естествено е, че този завод ще трябва да бъде вдигнат на крака и ще трябва самият той да бъде модернизиран, за да може да прави модернизацията. Това е съвсем логично и немската страна е изявила готовност, при покана от българска страна, може би да закупят акции, може би да участват в инвестиране. Има най-различни варианти. При всички случаи без свежи пари и без дооборудване и модернизиране на българския завод "Бенковски" този проект не може да стартира. Така че ако бъде избран EADS той ще трябва да инвестира.

За да може завод "Бенковски" да извършва каквато и да било дейност по ремонтиране и модернизиране на МиГ-29, трябва да бъдат получени необходимите лицензи. Какви са шансовете това да стане, при положение, че представител на МиГ вече заяви, че "Бенковски" не отговаря на изискванията и настоя, че процедурата трябва да се извърши в Русия?

Съгласно междуправителствен договор между Русия и Германия от януари 2001, на MAPS се дават правата (доколкото на мен ми е известно, извън Русия само MAPS има тези права ) да лицензира този род дейности за поддръжка и модернизация на самия самолет. Не говоря за двигателите, а за самия корпус.

Немците са категорични, че ще реализират проекта по модернизирането в България. Ако им се възложи поръчката, това ще трябва да се запише и в договора, ако и двете страни се споразумеят за условията. Освен това аз не съм съгласен, че не може да се направи в България. Освен това руснаците не са правили такава модернизация, а нямат и възможност да я направят. Руснаците могат да поддържат самолетите, модернизацията се прави от EADS/MAPS. Освен това партнирайки с EADS/MAPS никой не загърбва руснаците, те са интегрална част от МАПС но водещата роля е на EADS.

Ние ще работим заедно с германците за реализиране на това, което е договорено в множество разговори досега - да ни предоставят постепенно изцяло тяхното "ноу хау". В Германия вече е взето решение още в края на 2003 г. МиГ-29 да бъде снет от въоръжение и немската армия да премине на "Еврофайтър". Нашето желание е цялата дейност по модернизирането на МиГ-29, която досега се е извършвала в Германия, да бъде поета от България. След това ще кандидатстваме и за допълнителни действия по поддръжката на самолетите и дълбоко се надяваме да можем да работим съвместно и в редица други области.

При представянето на решението на правителството да бъдат модернизирани МиГ-овете беше обявено, че това е икономически най-изгодното решение. Колко всъщност ще струва модернизирането?

Цената на модернизацията зависи от изискванията на поръчителя. А колко ще струва ще видим, когато германците изработят офертата си според откритата от министерство на отбраната обществена поръчка. Още преди година и половина, когато EADS представяха програмата си, в немското посолство беше показана диаграма, изработена от консултатнска американска фирма, която ясно показва, че този проект за модернизиране на МиГ-29 ще струва три пъти по-малко на България, от всеки друг вариант, включително и ако ни подарят самолети Ф-16.

Ние вече имаме изградено наземното оборудване за МиГ-29, ако се вземе друг самолет, то ще трябва да се смени цялото оборудване. Освен това МиГ-29 е един много добър самолет.

В момента България няма пари за нови самолети. Един "Еврофайтър" струва 60 млн. евро, а тъй като те не са въведени на въоръжение все още, дори и да решим да го закупим, няма да бъдем първите в опашката. За този промеждутъчен период това е най-доброто решение за България. Нашите машини са с малко летателни часове и имат достатъчно голям часови ресурс. Германската програма предлага удължаване на живота им с още поне 10 години от това, което производителят им дава. В този период ще може постепенно да се минава към новите стандарти.

До този момент EADS реализирало ли е подобни проекти в други страни?

EADS работят с нас от две години и половина. Те са работили на други места, пак в Източна Европа, но не в този обсег, в който ние искаме да реализираме в България. Нашата програма е много по-добра, защото предвижда много от нещата да бъдат синхронизирани с техни специалисти. Нашата цел е нашите самолети да получат още по-добро оборудване от това на германските модернизирани МиГ-ове. На базата на вече безспорния опит, който EADS/MAPS има е много по-лесно да се направят допълнения.

Ако бъде реализиран проектът и бъдат извършени необходимите инвестиции ще може ли "Бенковски" да разчита на достатъчен обем работа?

Ние гледаме много комплексно на проекта -не само да се поправят МиГ-овете. Ако направим заводът на съответното равнище, можем да предлагаме услуги и на трети страни, усвоявайки това "ноу хау". В света има над 800 МиГ-29 извън Русия. Можем да си предложим услугите на трети страни по същата програма за модернизиране на МиГ-29, а същевременно можем да разширим палитрата на услугите по отношение на други типове самолети, включително и американски. В Манхин в същия завод се поддържат Торнадо, Ауакс, Фантом и много други западни самолети.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.