"Еделман": Медиите са институцията с най-ниско доверие в света

Близо две трети не знаят как да разпознаят добрата журналистика от слуховете и лъжите

"Еделман": Медиите са институцията с най-ниско доверие в света

Медиите са институцията с най-ниско доверие в световен мащаб. Това показва ежегодното проучване на водещата глобална компания за комуникационен маркетинг "Еделман Тръст Барометър" (Edelman Trust Barometer 2018) за тази година, което се случва за първи път, откакто компанията прави изследването от 2000 г.

В 22 от 28-те изследвани страни преобладава недоверието в четвъртата власт. То се дължи основно на значително намаляване на вярата в платформите, особено в търсачките и социалните медии. България не е включена в изследването на "Еделман".

Шестдесет и три процента от анкетираните казват, че не знаят как да разпознаят добрата журналистика от слуховете и лъжите или дали дадена новина идва от надеждна медийна организация. Липсата на доверие в медиите води и до неспособност да се разпознае истината (59%), да се вярва на правителствени лидери (56%) или на бизнеса (42%).

Близо седем от всеки 10 анкетирани се притесняват, че фалшивите новини и неверните данни могат да бъдат използвани като оръжие.

Почти половината от запитаните посочват, че взаимодействат с новинарски медии по-малко от веднъж седмично, а една четвърт заявяват, че не четат никакви медии, защото са твърде натоварващи.

По-голямата част от анкетираните смятат, че медийните организации са прекалено съсредоточени върху привличането на голяма аудитория (66%), горещи новини (65%) и политика (59%).

Проучването на "Еделман" показва още, че тази година се повишава доверието в експертите и намалява това в "човека като мен". Техническите (63%) и академичните (61%) специалисти се определят като най-надеждните говорители. "Човекът като мен" отбелязва спад в доверието от 6 пункта до 54%.

САЩ последни по доверие в институциите

Проучването на "Еделман" показва, че в САЩ доверието към правителството, бизнеса, медиите и неправителствения сектор е претърпяло най-големия си спад с 9 пункта до 43% сред широката публика в историята на проучването.

Доверието сред информираната публика в САЩ също се влошава и се понижава с 23 пункта до 45%, което поставя държавата на последно място от 28-те изследвани страни.

Информираната публика включва всички на възраст от 25 до 64 години със завършено висше образование, доход на домакинство в топ 25% за тяхната възрастова група в страната им. Те четат или гледат бизнес и други новини най-малко няколко пъти седмично и следят новините, свързани с обществените и политическите въпроси поне няколко пъти в седмицата.

Сривът на доверието към институциите в САЩ се дължи в голяма степен на липса на вяра в правителството, която се понижава с 14 пункта до 33% сред широката публика и с 30 пункта до 33% сред информираната публика, посочват авторите на изследването.

Останалите институции на бизнеса, медиите и неправителствените организации също отбелязват спад от 10 до 20 пункта. Тези понижения премахват миналогодишната разлика от 21 пункта между масовата и информираната публика в САЩ.

"Съединените щати преминават през безпрецедентна криза на доверието. Това е първият път, когато сериозният спад на доверието не е свързан с наболял икономически проблем или катастрофа от мащаба на ядреното бедствие във Фукушима. Голямата ирония е, че това се случва в момент на просперитет, когато фондовият пазар и заетостта в САЩ достигат рекордно високи показатели. Основната причина за този спад на доверието е отсъствието на обективни факти и рационален дебат", коментира Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на компанията.

Китай е на върха на индекса на доверието

На обратния полюс се намира Китай, който е на върха на Индекса на доверието както за широката публика (74%), така и за информираната общественост (83%).

Институциите в Китай отбелязват значително увеличение на доверието, най-вече правителството, при което има увеличение от 8 пункта до 84% сред масовата публика и с 3 пункта до 89% при информираната публика.

След Китай по Индекса на доверието се нареждат Индия, Индонезия, Обединените арабски емирства и Сингапур.

"В свят, в който фактите са подложени на обсада, доказаните говорители стават по-важни от всякога. Доверието на хората в платформите и източниците на информация се срива, като оставя след себе си вакуум, а това създава възможност той да бъде запълнен от добросъвестните експерти", смята Стивън Кехоу, председател на направление "Репутация" в "Еделман".

Бизнесът е новият източник на сигурност

Хората очакват бизнесът да бъде двигател на промяната. Работодателят е новият източник на сигурност в глобалното управление.

Седемдесет и два процента от анкетираните казват, че имат доверие в компанията, в която работят. Близо две трети (64%) посочват, че бизнесът може едновременно да предприеме действия за увеличаване на печалбите и за подобряване на икономическите и социалните условия в общността, в която работи.

През изминалата година доверието в главния изпълнителен директор нараства рязко със седем пункта до 44%, след като високопоставени бизнес лидери изразиха своите позиции по актуални теми.

Почти две трети от анкетираните заявяват, че искат главните изпълнителни директори да поемат водеща роля в смяната на политиките, вместо да чакат правителството, което се нарежда значително под бизнеса по отношение на доверието в 20 от включените в проучването държави.

Тази промяна идва с нови очаквания – изграждането на доверие (69%) вече е задача номер едно за главните изпълнителни директори, изпреварваща производството на висококачествени продукти и услуги (68%).

"Мълчанието възпрепятства истината. Доверието ще бъде възвърнато, едва когато истината излезе на сцената. Институциите трябва да отговорят на призива на обществото да предоставят фактическа точна и навременна информация, както и да се включат в обществения дебат. Медиите не могат да го направят сами поради политически и финансови ограничения. Всяка институция трябва да допринася за образоването на населението", посочва още Ричард Еделман.

Технологиите и образованието са секторите с най-високо доверие

Технологиите (75%) остават секторът с най-високо доверие, следван от образованието (70%), професионалните услуги (68%) и транспортът (67%), показва още проучването на "Енделман Тръст Барометър 2018".

Финансовите услуги (54%) отново са секторът с най-ниско доверие, заедно с бързооборотните стоки (60%) и автомобилната индустрия (62%).

Компаниите с централи в Канада (68%), Швейцария (66%), Швеция (65%) и Австралия (63%) се ползват с най-голямо доверие.

С най-ниско доверие се ползват компании от Мексико (32%), Индия (32%), Бразилия (34%) и Китай (36%).

Доверието в марката САЩ (50%) е спаднало с пет пункта, което е най-големият спад сред държавите, участващи в проучването.

Проучването

"Еделман Тръст Барометър 2018" е осемнадесетото поред годишно проучване на доверието. То е проведено в периода 28 октомври - 20 ноември 2018 г. под формата на онлайн интервюта сред 33 000 респондента, избрани на случаен принцип.

В техния състав влизат по 1150 представители на широката публика от всяка страна, на възраст над 18 години, 500 представители на информираната публика в САЩ и Китай и 200 представители на информираната публика във всички 28 държави – САЩ, Канада, Великобритания, Германия, Ирландия, Испания, Италия, Полша, Франция, Холандия, Швеция, Русия, Турция, Австралия, Аржентина, Бразилия, Колумбия, Мексико, Малайзия, Индия, Китай, Хонконг, Южна Корея, Индонезия, Япония, Обединените арабски емирства, Сингапур, ЮАР.

"Еделман" е водеща глобална компания за комуникационен маркетинг, която си партнира с много от най-големите и нововъзникващи фирми и организации в света, като им помага да развиват, популяризират и защитават своите марки и репутация. Компанията е отличена като глобална агенция на годината за 2016 г. от "Нолмс Рипорт" (The Holmes Report) и една от "Агенциите, които да следим" на списание "Адвертайсинг Ейдж" (Advertising Age) през 2014.

"Еделман" притежава специализираните компании Edelman Intelligence (проучвания) и United Entertainment Group (забавления, спорт, експериментален маркетинг) - съвместно дружество с United Talent Agency.

Още по темата
Още от Свят