Участниците в конференцията отчитат като положителна тенденция увеличаване на интереса към професионалните училища. Към момента 80% от учащите се обучават в тях, докато преди години към специализираните школа са се ориентирали едва 20% от учениците. Според доц. Д-р Дочо Лазаров, член на комитета, въпреки че като цяло намалява броят на професионалните училища, се увеличават сериозно учащите в тях. През учебната 2004/2005 година те са били 211 386, което е почти двойно увеличение за 5-годишен период. Според професионалистите регистрираната положителна тенденция трябва да се насочи към райониране според икономическите приоритети на страната ни.
Нужна е промяна на данъчните закони, чрез която да се освободят от ДДС стоките, които се произвеждат в средните професионални училища. Според участниците в конференцията, тази мярка ще доведе до по-силна мотивация на училищата да обърнат сериозно внимание върху практическото обучение. Изнесените данни показват, че най-силен е интересът към професионалните училища в областта на техническите науки, бизнес-администрацията и услугите.
Висшето ни образование също има сериозни проблеми, коментираха от консултативния съвет. Създаването на специалисти без практически опит и стаж, който не отговаря на изискванията на пазара на труда, са част от негативните страни. Участниците посочиха, че е необходимо да се привлекат повече работодатели в процеса на обучение, което ще даде повече възможности на новозавършили студенти веднага да се реализират професионално.
Страната ни изостава и по показателя “записване във висше училище”. В страните от еврозоната този показател е 50,97% през 2004 г., докато у нас е 40,82%, отчитат експертите. В системата на висшето ни образование все още не е започнал процесът на оптимизация – има твърде много висши заведения – общо 51. От тях 37 са държавни и са разпределени на територията на страната много нерационално.
Все още не се отчита възможността на професионалните училища в тях да се придобива не само първоначалната квалификация, а и поддържащо образование и обучение на възрастни в контекста на учене през целия живот. По този показател България е на едно от последните места, относителният дял на населението от 24 до 64 години, което се образова, е 1,6%. Този показател за страните – членки на ЕС е 10,1%.
Нискотехнологичната икономика, големият процент на сивата икономика и бедността оказват особено силно негативно влияние върху девалвацията на образованието като ценност, коментираха от консултативния съвет. Не са за пренебрегване и негативни фактори като застаряване и феминизиране на преподавателския състав в българските училища, коментираха от Смесения консултативен съвет.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Моделът на СУ е създаден 1947-1955. Тогава той е бил насилствено БОЛШЕВИЗИРАН. Изгонени са били мнооого видни Български професори, сред които световно известният византолог проф. Иван Дуйчев, проф. Константин Кацаров, проф. Венелин Ганев и цяла плеяда от достойни преподаватели. Вместо тях са били назначени верни партийни кадри, полуобразовани блюдолизци, надменни и самоуверени. Партийни Бюра а не приносите и таланта решаваха съдбата на преподавателите. Но и по-рано е било зле - четете книгата на …
проф Константин Кацаров "60 години живяна история", има я на площад "Славейков".Днес ние берем отровните плодове на тези години! Вие пишете "Средновековие"! Аз добавям: "Диво Азиатско Средновековие!", провинциализъм, надменност и Жалко, много жалко! Но промените в психиката стават уви много бавно!
И вие сте прави... Няма спор - тъпотията и загнездването на преподавателското място са като спорт за хората в Университета. Говорите за СУ. А за "примоциите в УНСС" и другите ВУЗ-ове? Що за измишльотина е под път и над път да се раздават дипломи за прависти, които и на една лекция не са били? Бившият министър на спорта и областната управителка на Стара Загора например. Тъпо и жалко е наистина. Но още по-тъпо и жалко е, че макар да има будни хора и такива въоръжени не само с голи амбиции и остри лакти, …
се оказва, че няма кой да протестира, да действа за промяна. Не говоря за революции, псувни или ред други криворазбрани методи за изразяване недоволство. Говоря за сплотеност около една идея или защо не срещу един преподавател. Но ние си казваме "нека минава" и висим по 5 часа докато ни дойде реда за изпит. И тогава сме забравили всичко...
momi4eto ot SU v po-dolnia komentar e mnogo prava-tr. da se iz4istiat vsi4ki stari nomenklaturi ot tazi sistema-tr.da ima inovacia v materiala i metodikata-da se iziskvat praktiki v mnogo slu4ai..-da se kaniat napr. hora ot upravitelnia savet na uspeli firmi da 4etat prakti4eski naso4eni lekcii-da se investira v novi tehnologii -da ima dostaty4no rabotni pc-zali za studentite-vsi4ki informacii ot daden fakultet da se publikuvat v internet+ celia u4eben material-za izpitite da se opredeliat predvaritelno …
data i 4as za vseki po otdelno..i oshte mnogo mnogo neshta!bih dobavil oshte- oshte kato u4enici -badeshtite studenti da badat zapoznavani s tova kade kakvo mogat da u4at i kakvo e nai-dobro za vseki -taka praviat pone v Germania!
навремето имаше един лаф "учи, за да не работиш". Идеята на лафа, доколкото аз я схващах в крехката възраст, в която бях изложен на него беше, че "работа" е нещо, свързано с неприятен (почти винаги физически) труд, което трябва да се избягва, а "учене" е приятно прекарване на времето в хубава компания. Общо взето по онези години това май беше най-силен стимул да се "учи". Не ми се коментира какви са резултатите от "ученето", стимулирано от такова мислене, но те са налице както сред "изучилите се", …
така и сред "преподавателите".Сега вече и този стимул да се учи го няма. Хората, които "успяват" в България (и съответно стават модели за подражание), имат твърде кратка продължителност на живота, за да губят време в учене. Всичко това, свързано с манталитета "от моето по-убаво нема", който е пандемичен в България, създава наистина уникален климат, в който дори и да има "образование", едва ли ще има квалифицирани хора.
Напълно съм съгласна, че докато университетите и визирам в частност СУ, не се изчистят от тоталитарните си преподаватели, закотвили се там от време оно,няма да има прогрес във висшето образование. Страшно е млади и перспективни хора да се сблъскват с подобни ограничени преподаватели. Да не говорим, че много често това избива и в лична неприязън от страна на преподавателя. Трябва да се промени и системата на обучение и изпитване,защото,извинявайте,но 5-часовото висене пред кабинета,докато влезеш може да те накара да забравиш всичко, което знаеш.СУ трябва най-после да излезе от Средновековието,иначе е на път да се затрие!
I PO wremeto na wissheto si obrazowane, nali!
Б държавата има нужда от най-много 5-6 висши училища и то държавни. Още нямаме нужния манталитет за частни университети и те мутризират висшето образование.
В статията присъства явно противоречие - 51 висши учебни заведения и намалял брой записали се в университет. За да се напише такава статия човек трябва да е рабботил в тази система. Тогава ще има основание да твърди, че познава проблемите й.Бих ви посъветвала да видите ведомостите за заплати - колко от преподавателите получават възнаграждения над договореното - единици.Колко от тях пътуват в чужбина - ръковоството.Още един проблем - социален - работниците във фабриките получиха преференциални дялове …
в тези предприятия.Какво стана с хората в образованието - те не получиха нищо.Сравнете цената на един лекционен час на професор с този на негов колега в страна от ЕС - величините са несъизмерими. Ето защо тази вкопчила се във висшето образование пасмина ще прави всичко възможно да не се измени д ействащото статукво и със зъби и нокти гилдията от професори на средна възраст от 80 години няма да иска да допусне някой друг да решава вместо нея. Много ввесело - убедихте ли се ?
Повечето българи не учат и преди дипломирането си.
П О С О Л С Т В О НА М И Р А P E A C E E M B A S S Y Ние ще реализираме Вашите идеи за успех!П О К А Н А Най-учтиво Ви каним да присъствате на симпозиум на тема: "Живот за благото на другите", който ще се състои на 22 октомври /събота/ 2005 от 9.30 ч до 17 ч. на ул. "Бeнковски" № 25 - Посолство на мира. Тел. за контакти: /02/ 9832148,e-mail;[email protected] Заповядайте!!! С уважение: Нац. координатор Радомир Станчев