ЕК е потвърдила, че ще одобри финансирането на "Тракия"

ЕК е потвърдила, че ще одобри финансирането на "Тракия"
В писмо на Евокомисията до министерството на транспорта се съобщава, че апликационната форма на магистрала "Тракия" е преминала успешно всички фази на проверка и в момента е на административно съгласуване. Това съобщи в петък зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски и уточни, че писмото е пристигнало преди ден. По думите му това означава, че до края на годината апликационната форма, която гарантира европейското финансиране за проекта, ще получи одобрение.

Московски взе участие в представянето на отчета за изпълненото по Оперативна програма "Транспорт" през 2010 г.

Договорените средства са над 600 млн. евро за 49 проекта, разплатени са 105 млн. евро. Този резултат се дължи предимно на проекта за софийското метро, строежа на магистрала "Тракия", ремонта на жп отсечката Свиленград – турска граница и проекта за информационна система за движението на корабите по р. Дунав.

Московски обясни, че работата по проектите и разплащането ще получат сериозен тласък благодарение на нова стратегия, одобрена от ЕК и от Европейската инвестиционна банка. Тя дава шанс на всички бенефициенти по ОПТ да кандидатстват за еврофинасниране с проекти в напреднала фаза на подготовка и дори такива, които са започнали, но досега не са били в програмата.

Московски каза още, че БДЖ няма да получи пари от еврофондовете за вагони и локомотиви през този програмен период, защото ЕК има изискване за подходяща инфраструктура, каквато ние нямаме.

В същото време Брюксел разреши в четвъртък държавна помощ за "Български държавни железници" (БДЖ) в размер на 249 млн. лева (128 млн. евро).

Размерът на помощта е ограничен до минимума, необходим на предприятието да извършва дейност през следващите шест месеца, се казва в писмо на ЕК. В допълнение, българските власти поеха ангажимент да изпратят най-късно до половин година план за преструктуриране, който да позволи бъдещата жизнеспобност на услугите, предлагани от БДЖ.

"Комисията е съгласна с предоставянето на оздравителна помощ за БДЖ предвид сериозните смущения в българската икономика, до които би довело внезапното напускане на пазара от страна на железопътния превозвач, както и предвид ограниченото въздействие на мярката върху вътрешния пазар“, заяви Хоакин Алмуния, заместник-председател на комисията, отговарящ по въпросите на конкуренцията.

Парите най-вероятно ще дойдат по линия на държавно гарантиран заем от Световната банка, за който има подписан меморандум, но не и заемно споразумение. То се очаква най-рано през май догодина.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?