ЕС изхарчил с 666 млн. евро за "летища призраци"

Европейският съюз е изхарчил над 666 млн. евро от парите на данъкоплатците за проекти, от които няма нужда. Тези средства са инвестирани в периода 2000-2013 г. за изграждането на 20 летища в Испания, Италия, Гърция, Полша и Естония. Това става ясно от доклад на Европейската сметна палата, цитиран от "Юропиън войс". Според одиторите само половината от тези съоръжения реално са имали нужда от финансиране.

Най-много пари са прахосани в Испания, където почти една четвърт от отпуснатите 4.5 млрд. евро от еврофондовете за кохезионна политика са похарчени за изграждането на летищна инфраструктура. Новите съоръжения обаче не се използват пълноценно, смятат европейските одиторите. Броят на пътниците се е увеличил само на половината от летищата, в които са вложени евросредства. Седем от аерогарите пък не са в състояние сами да се издържат финансово и трябва да разчитат на държавна субсидия за да продължат да работят.

Сериозно са завишени прогнозите за очаквания пътникопоток по летищата и много от тях работят на загуба, установили още проверяващите. В испанския град Кордоба например около 7000 души са преминали през местното летище през 2013 г., въпреки че очакванията са били за 179 000 пасажери. Функционирането на летището в гръцкия град Кастория е глътнало 1.7 млн. евро, за да остане отворено в периода между 2005 и 2012 г. Приходите му били едва 176 000 евро.  Изграждането на нова писта в Кастория струва 16.5 млн. евро, които са отпуснати от еврофондовете, но по нея никога не е минавал типът самолет за какъвто е предназначена.

Летищата в Италия, Полша и Естония показват, че европейските средства са използвани правилно. Аерогарите в Гданск и Жешов, както и в Талин и Тартуу са се нуждаели от нова инфраструктура, а след обновяването си показват добри резултати, сочи проверката на одиторите. Новото летище в италианския град Алгеро, Сардиния, също има положителни финансови постъпления. Смесени резултати показват новите летища в Катания, Комизо, Кротон и Неапол.

"Летищата призраци", изградени с евросредства в периода между 2000 г. и 2013 г., особено в Испания, поставя Брюксел в доста неудобно положение и принуди Европейската комисия да преразгледа правилата за отпускане на държавна помощ за летищна инфраструктура.

ЕК разследва дали част от помощите, отпуснати на регионалните летища, не са предоставяни на нискотарифни авиокомпании под формата на субсидии за летищата.

Регионалните летища твърдят, че евроинвестициите са необходими, за да подпомогнат местните икономики. Според одиторите обаче голяма част от летищата не могат да докажат, че в резултат на отпуснатите евросредства са се подобрили предлаганите от тях услуги, нито пък че има полза за регионалните икономики.

Споделяне
Още по темата
Още от Европа

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?