ЕС с план от 2050 г. икономиката му да не влияе на климата

ЕС с план от 2050 г. икономиката му да не влияе на климата

Европейският съюз обяви като своя цел да се превърне в първата голяма икономика, която да е "климатично неутрална" от 2050 г. Съгласно одобрен в сряда стратегически план "Чиста планета за всички“ излъчените от промишлеността, транспорта и човешката дейност парникови емисии трябва да бъдат нулирани след енергийна ефективност и възобновяеми енергийни източници, кръгова икономика, засаждане на гори и улавяне и съхранение под земята на въглеродните газове.

Целите на Брюксел могат да бъдат постигнати при поддържане на температурата на глобалното затопляне под 1.5 градуса по Целзий и при прилагане на технологии, които са на прага на внедряването им, но все още са прекалено скъпи.

Като такъв пример еврокомисарят за енергийния съюз Марош Шефчович посочи електромобилите. Днес дори търговците на автомобили не препоръчват купуването на електрически превозни средства. Те са твърде скъпи, а хората обичат ниските цени, каза той пред журналисти в Брюксел след одобрението на документа.

Трябва да обсъдим как да помогнем финансово на хората да купят електромобили, как държавите да привлекат инвестиции в зарядни станции, къде в ЕС ще бъдат произвеждани батерии за многократна употреба, допълни еврокомисарят по енергетиката Мигел Ариас Каньете. Той добави, че Испания, Великобритания, Холандия, Полша и Дания вече са съобщили за намерението си скоро да прекратят употребата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.

"Не можем да живеем безопасно на планета, чийто климат е излязъл извън контрол. Но това не означава, че за да намалим емисиите, трябва да пожертваме средствата за съществуване на европейските граждани", смята още Шефчович. Според него през последните години ЕС е показал как може да намалява емисиите, като същевременно създава просперитет, висококачествени работни места и подобрява качеството на живот на хората.

Каньете посочи, че занапред държавите в ЕС трябва да намерят начин да спечелят хората на своя страна в преминаването към чисти превози. Той добави, че около 600 милиарда евро са нужни за осигуряване на достатъчно електрозарядни точки в ЕС. По неговите думи ЕС ще осигури част от средствата, но в основата трябва да бъдат привлечени частни инвестиции.

Според Каньете гражданинът е в сърцевината на тези усилия, хората трябва да разберат към какво се стремим, за да получим подкрепата им, а политиците трябва да отговорят на тревогите на хората.

Една от цените на стратегията е до 2050 г. да отпадне употребата на изкопаеми горива в превозите, макар такива горива да може да бъдат използвани за други цели.

"В интерес на Европа е да спрем харченето на средства за внос на изкопаеми горива и да инвестираме в смислени подобрения на ежедневието на всички европейски граждани. Нито един европейски гражданин, нито един регион няма да бъдат изоставени. ЕС ще подкрепя онези, които са по-засегнати от този преход, така че всеки да бъде готов да се приспособи към новите изисквания на неутралната спрямо климата икономика", заяви Каньете.

Според еврокомисаря по транспорта Виолета Булц постигането на нулеви нетни емисии от превозните средства изисква не само приход към електромобили, но и "силно увеличаване на капацитета на железопътната мрежа, много по-ефективна организация на транспортната система, основана на цифровизацията, стимули за промяна в поведението, алтернативни горива и интелигентна инфраструктура".

От Брюксел допълват, че очакват от Европейския съвет, Европейския парламент, Комитета на
регионите и Европейския икономически и социален комитет да разгледат визията за неутрална климатично Европа и държавните лидери на страните членки да оформят своите визии преди насрочен за 9 май 2019 г. Европейски съвет, където темата ще се дебатира.

От ЕК припомнят, че до края на 2018 г. държавите членки трябва да ѝ представят своите проекти на национални планове в областта на климата и енергетиката, които са от основно значение за постигането на целите за климата и енергетиката до 2030 г. и които следва да бъдат ориентирани към бъдещето и да вземат предвид дългосрочната стратегия на ЕС.

Още по темата
Още от Бизнес