Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новите правила за автопревози в ЕС бяха приети въпреки българския протест

Недоволни превозвачи запалиха камион в Пловдив преди гласуването

9 коментара
Новите правила за автопревози в ЕС бяха приети въпреки българския протест

Европейският парламент одобри в четвъртък на първо четене и трите промени в пакета "Мобилност", оспорвани от българските автомобилни превозвачи, които преди гласуването запалиха камион в Пловдив в знак на протест срещу предлаганите нови правила за работа в този бизнес.

Според приетите текстове, които трябва да бъдат одобрени и на второ четене, шофьорите трябва да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в страната, където е регистрирана фирмата, а размерът на командировъчните да бъде според държавата, в която са изпратени.

Според българските превозвачи новият регламент е протекционистки за западноевропейските фирми за автомобилни превози и цели да бъде ограничена дейността на дружествата от периферията на Европейския съюз като България.

Българските евродепутати вече заявиха, че ще се опитат да предотвратят гласуването на пакета на второ четене от сегашния състав на ЕП. Промените бяха връщани няколко пъти в транспортната комисия за допълнително обсъждане, а българските превозвачи организираха протест срещу него два пъти - в началото на януари в Брюксел и миналата седмица в Страсбург.

Накрая транспортната комисия прие над 1100 поправки, някои от които взаимно изключващи се. В пленарна зала обаче са били приети най-оспорваните от българските фирми текстове.

В полза на шофьорите

Одобрените от евродепутатите правила засягат незаконните практики в сектора на автомобилните превози и подобряват условията на работа на шофьорите, съобщи официално Европейския парламент (ЕП) след гласуването. Те засягат командировани шофьори, времето за почивки и по-стриктни правила за каботаж. Приети бяха и правила, с които да се прекрати нарушаването на конкуренцията от превозвачите, които използват т. нар. фирми "пощенски кутии".

Днешното гласуване в ЕП не означава, че законодателството е окончателно прието. Предстоят преговори по него между Европарламента и Съвета на ЕС с участието на Европейската комисия - т.нар. триалог. Компромисният текст след него подлежи на нови гласувания и в двата законодателни органа на ЕС.

Одобрените днес промени от ЕП са в интерес на българските шофьорите, но удрят по джоба на работодателите им – превозваческите фирми, заради което и са организираните от браншовите организации протести.


Сн. БГНЕС

Почивки на шофьорите у дома

Евродепутатите гласуваха изменения за гарантиране на по-добри условия за почивки на шофьорите.

Фирмите ще трябва да организират разписанията си така, че шофьорите да могат да се прибират у дома на редовни интервали - поне на всеки четири седмици, решиха евродепутатите.

Задължителната почивка в края на седмицата трябва да се прекарва извън кабината, гласува ЕП.

Позицията относно правилата за периодите за почивки беше приета с 394 гласа "за", срещу 236 гласа "против" и 5 гласа "въздържал се".

Повишаване на заплатите на водачите

Правилата на ниво ЕС за командироването на шофьорите ще дадат по-ясна правна рамка за прилагането на правилата за командированите работници в силно мобилния транспортен сектор. Целта е намаляване на бюрокрацията, причинена от различните национални подходи, и гарантиране на справедливо заплащане за превозвачите.

Евродепутатите искат правилата за командироване да се прилагат и върху каботажните и трансграничните операции, включително транзит, двустранните операции и двустранните операции с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока (или нула на отиване и две на връщане).

Тези промени ще доведат до повишаване на възнагражденията на шофьорите.

Позицията на ЕП относно правилата за командироването на шофьорите беше приета с 317 гласа "за" срещу 302 гласа "против" и 14 гласа "въздържал се".

Промените при каботажа

За да подпомогне разкриването на нарушения на пътните превозвачи, ЕП иска да се заменят съществуващите лимити на броя каботажни операции (операции на транспортните дружества, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената им страна), с лимит във време 3 дни.

Въвежда се и регистриране на преминаването на граници в тахографите на камионите, решиха още евродепутатите.

Освен това се въвежда и "срок на прекъсване" за камионите, който трябва да бъде прекаран в държавата на произход (60 часа), преди те да могат да извършват по-нататъшни каботажни превози. Целта е предотвратяването на систематичен каботаж, е посочено в съобщението на ЕП.

Край на фирмите "пощенски кутии"

За справяне с проблема на т. нар. фирми "пощенски кутии", транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата членка на регистрация.

Тъй като превозните фирми все повече използват леки търговски превозни средства за предоставяне на транспортни услуги, тези субекти ще трябва също да спазват нормите на ЕС за транспортни операции, решиха още евродепутатите.

Позицията относно изменението на правила за достъп до пазара за превози на товари, която включва правилата за каботаж и борбата с т. нар. фирми "пощенски кутии", беше приета с 371 гласа "за", срещу 251 гласа "против" и 13 гласа "въздържал се".

По-малко случайни проверки

Евродепутатите искат още използването на дигитални технологии, които да облекчат живота на превозвачите и да намалят броя на проверките.

Те предлагат националните органи да се концентрират върху дружествата със слаби резултати при спазването на правилата. От друга страна препоръчват да бъдат намалени случайните проверки на операторите, които спазват правилата.

Камион пламна в Пловдив в знак на протест

В знак на протест срещу гласуването Българският съюз на международните превозвачи организира акция по изгарянето на тежкотоварен камион. Това стана на територията на частна транспортна база в промишлената зона на града.

Тирът беше облепен с лозунги "Има ли място за българския бизнес в ЕС“, "Макрон, спаси ЕС“ и беше запален две минути преди 12.00 часа. Огънят обаче бе изгасен бързо от пристигнали два екипа на пожарната.


Сн. Под тепето

"Решихме, че трябва да дадем сигнал на евродепутатите, че пакетът "Мобилност“ ще доведе до фалит голяма част от малките и от средните транспортни български предприятия“, каза изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев. По думите му изгарянето на камиона цели да покаже какво ще се случи с бизнеса им при приемането на новите правила.

По думите му, освен че решението е политическо, това е и най-спорният законодателен документ в историята на този ЕП.

"Най-спорният и най-скандалният законопроект в историята на ЕП, две години минава през парламента за гласуване и се отхвърля – очевидно това е доказателство, че нещо е сбъркано в него. Няма как Европа да бъде разделена на две скорости, да се приемат протекционистки актове. Надяваме се разумът в евродепутатите да надделее. Не смятаме да се предаваме“, каза Арабаджиев пред БНР.


Сн. Под тепето

От Съюза на международните превозвачи посочват, че изгарянето на камиона е "крайна мярка на протест, резултат от продължителните опити за унищожаване на българския международен транспорт (като част от транспорта на Източна Европа), срещу които водим битка повече от година".

Според организацията приемането на документа е крайно незачитане на интереса на България и всички ощетени държави от периферията.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Valpet
    #9

    Добри новини за българските шофьори и лоши за "превозвачите". Честито на шофьорите!, но е крайно време да се събудят. Да не чакат само на Макрон и ЕС, които наистина са доброжелателни към шофьорите.Нали има организация на шофьорите, отделно от тази на "превозвачите"? Шофьорите да си изберат правилния Председател, който да защитава интересите на шофьорите, а не тези на алчните и подли "превозвачи". А и тези български "профсъюзи" докога ще си мълчат като . . .(знаете като какво)?

  2. Kiril Kovatchev
    #8

    Няма лошо, българските шофьори ще работят при европейски условия. А това че не се харесва на някои пишман бизнесмени, не е проблем. Все ще се намери кой да поеме бизнеса на тези които не могат да се справят.

  3. обикновен
    #7

    Добра новина за българските шофьори! Честито! Лоша - за собствениците. Ще сменят по-рядко Бентли-то, Ролса, Майбаха и разните джипки. А може да се наложи и да прескочат някои творчески командировки из островите...

  4. Нарязахме 1-4 реактор. Въведохме ВЕИ-та, Марица 1 и3, стиропорено саниране! Подарихме водите ан места на Гърция! Сега-и камиони ще режем! Нищо! Важното е вие да сте доволни! И вашите началници!

  5. Baraev
    #5

    Айде да видим колко пък толкова фирми ще фалират?? То и сега шофьори не достигат, та явно много фирми са на клона .. Лошо им става на фирмите когато не им дават да крадат!

  6. Ilia Iliev_fb
    #4
    Отговор на коментар #3

    Не може да обвиняваме ЕС за нещо ,което сами сме си направили!ха ха ха Все едно на маса за игра на поер да не приемат някой простак с малко пари ,които лесно ще ги загуби!Причината е в у нас- с ниско ниво на интелегентност е българина!Неприятно , но е истината!За това не можем да се състезаваме по нито една писта в ИС пазар.Нямаме играчи .Нито сме ги избирали по качества , и нито сме ги подготвели!И сикаме да излезем на пистата !Резултата е ясен.Но загубилия тук губи всичко!

  7. Petio Petkov
    #3

    Сами сме си виновни. Западняците честно ни предупреждаваха, че не сме готови за членство - т.е. икономиката ни няма да устои на конкуренцията. Не ги послушахме. Сега 80% от печалбата от търговията на едро и дребно, на банките, петролния сектор, почти цялата - от електроразпределението и телекомуникациите заминава на Запад, минус 10% корпоративен данък и 20% - ДДС. 2 милиона българи работят за пенсионните и здравни фондове на партньорите. На този фон какво значение има, че те ще завладеят още един

  8. ARROGANT
    #2

    За всичко това е виновен единствено банкянският негодник! Още при срещата си с Макрон в Евксиноград той ПРЕДАДЕ българските превозвачи. Спомнете си сервилната му стойка и ухилена физиономия при разговорите както и прословутото "...тукъ сички гуворат пърле ву фрънсе." ------------------------------------ Язък за камиона! Дано да е бил бракуван.

  9. LoudSpeaker
    #1

    Тъжен плач на собствениците на българските фирми за международен транспорт. В защитата на дерибейските си интереси да са конкурентни на европейския транспортен пазар чрез тотална експлоатация на шофьорите си (ниско заплащане и командировъчни, нечовешки режим на почивки и пр.). За съжаление с помощта на неграмотните и подкупни "медии" успяха да представят този въпрос като "национална кауза" в защита на българския бизнес. Къде ги "синдикатите" в спора - както се казва, питам и отговор не искам...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.