Задължителното връщане на водачите на тежкотоварни автомобили у дома след три или четири седмици път, почивката – задължително в хотел или мотел, командировъчни спрямо местното законодателство – това са спорните моменти в пакета "Мобилност", които предстои да бъдат одобрени от Европейския парламент.
Двигател на промените е Франция и затова предложението на ЕК беше наречено от превозвачите "законът Макрон". Той се подкрепя и от Германия, Австрия и Италия. Поводът за радикалните мерки от страна на френския президент са отнетите бизнес територии от компании от Източна Европа, предлагащи по-конкурентни услуги от западните си колеги. Основната причина за това е евтината работна ръка. За да защити местния бизнес, Франция внесе тези поправки, а Макрон лично лобира пред българските власти при визитата си у нас миналото лято и получи картбланш за ревизия на правилата срещу влизане в еврозоната и Шенген.
Днес обаче българското правителство обяви, че подкрепя исканията на българските превозвачи за отхвърляне на спорните промени. Срещу тях са още Полша, Румъния, Словения, Хърватия, Унгария и Литва.
Планът за действие е при предстоящите си срещи с Макрон и германския канцлер Ангела Меркел премиерът Бойко Борисов да постави проблема отново. Това съобщи транспортният министър Ивайло Московски след среща на "Дондуков" 1 във вторник между превозвачите и министър-председателя. Освен това още веднъж ще бъде поканен еврокомисарят по транспорта Виолета Булц в София за среща с Борисов и българските превозвачи. Това вече е правено, но резултат няма.
Самият Московски отново заплаши да напусне Съвета на министрите на ЕС, ако "силово" му бъде наложено да председателства заседание по спорните промени.
Българските превозвачи пък потвърдиха готовността си за протест по време на срещата на върха в София за Западните Балкани на 16 и 17 май.
Позицията на България
Транспортният министър заяви, че България няма да се съгласи с няколко от предложенията за промени в европейското законодателство, засягащи пряко дейността на автомобилните превози на товари.
На първо място е искането да се въведе задължителното връщане на водачите у дома на всеки три или четири седмици. Това е неприемливо, защото се нарушават основни човешки права, като се задължават свободни граждани къде и кога да прекарват своята почивка, мотивира се Московски.
България не приема и новото изискване почивките на водачите задължително да се правят в хотели или мотели. Сега шофьорите могат да почиват в кабините на превозните си средства.
След като камионите са оборудвани с място за почивка, което се заплаща от превозвачите при покупката на превозните средства, е редно то да може да се използва, аргументира се Московски.
Според него това изискване ще създаде проблем с опазването на камионите и товарите. Причината - застрахователите не изплащат премии, ако превозното средство е оставено без надзор, каза Московски. Той уточни, че и сега шофьорите почиват в хотели или мотели, но само ако има осигурен охраняем паркинг.
България е и срещу изискването при престой между три и седем дни на водач в друга държава да му се начисляват командировъчни съгласно местното законодателство. Това би било удар най-вече към малките и средни фирми, за които ще бъде непосилно, дори невъзможно, да организират такова сложно счетоводство, каза Московски.
Страната ни е и срещу новите промени при извършването на каботажни превози. Тук спорът отново е за броя на дните и операциите, които се извършват в чужда държава.
Българската позиция категорично и постоянно във времето е била заявявана на заседанията на Комитета на постоянните представители (КОРЕПЕР) в Брюксел и тя не кореспондира с исканията най-вече от страна на Франция за пакета "Мобилност", каза Московски.
Той каза, че предстоят тежки преговори, които се бламират от Франция. На последното заседание по въпроса френският представител демонстративно напуснал, каза Московски.
Браншът излиза на протест
Транспортният бранш благодари за подкрепата на Борисов и обяви, че готви протест на 16 и 17 май в София, когато е срещата на върха за Западните Балкани и се очаква на нея да присъстват европейските лидери.
На 16 май превозвачите ще направят мирно шествие пред НДК, когато ще заседава Съветът на Европейската комисия. На 17 май ще излязат с камиони и автобуси на протест в Бояна, където ще се проведе среща на държавните и правителствени ръководители на страните от ЕС и от Западните Балкани.
Според превозвачите България може би ще бъде най-ощетената държава, ако "законът Макрон" бъде приет. От 12 500 фирми, занимаващи се с международен транспорт, голяма част ще фалират, ако новите разпоредби бъдат приети, каза Христо Христов, собственик на голяма транспортна фирма.
Той прогнозира, че големите български компании най-вероятно ще преместят бизнеса си в други европейски държави. Това ще доведе до намаляването на БВП на страната, смята Христов. Причината е, че по думите му в момента браншът има около 15-18% дял в БВП. Заетите в него са около 120 хиляди души.
Освен това българските шофьори ще бъдат принудени да работят в западни компании, каквато може би е и целта на Франция, добави Христов.
Проблемът не засяга само товарните превози, а и автобусния транспорт, каза Миролюб Столарски, собственик на друга голяма компания в бранша. По думите му законът "Макрон", показва двойните стандарти. "Както направиха двойните стандарти за храните, сега искат и за работната ръка да бъде въведен двоен стандарт", каза Столарски. Според него този закон унищожава не само транспортния бранш, но и съпътстващите го бизнеси.
"Ударът ще е много тежък. Той ще бъде убийствен. В този бранш работят много хора. Те искат да ни увеличат разходите, да ни направят неконкурентоспособни", каза Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
Колегата му Ангел Траков попита след този опит за ликвидиране на цял бранш кой ще е следващият, към когото ще посегне Макрон или някой друг европейски лидер. "Редно е да се опитваме да си върнем кадрите, които избягаха от България, а сега се очертава още една мигрантска вълна на кадри, които са ценни за нашия бранш", заяви Траков.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Пълни глупости са всичките доводи на превозвачите! Ако шофьора си почива в кабината, защо да е длъжен да пази тира и товара, нали си почива от работа, пазенето е вид работа, нали. Извършваните превози в по-голямата си част са за фирми работещи на европейския пазар, те не биха имали проблем да си позволят и по-скъпи цени за превоз, нашите само подбиват цената а услугата едва ли е на същото ниво като западните превозни фирми. Всички промени облагодетелстват работника, не шефа, и против това пискат наще, ще им вземат далаверата, защото почти всяка фирма в БГ си гради печалбата на далаверата, не на труд и иновации.
Ако имаме подобен стандарт никой няма да прави дъмпинг !
Ако Франция си пази работните места, абсолютно същото право има и България ! Ако 120 000 останат без работа , ще имигрират към Франция например, което ще им увеличи безработицата и ще доведе до по-нататъшно обезлюдяване и падане на стандарта в България ! Процесът в Европа трябва да бъде в обратна посока , към уеднаквяване на стандарта !
По магистралите има паркинги където тираджиите могат да пренощуват и да отидат до тоалетна. Вместо Франция да се стегне се опитва с тези изисквания да направи цяла европа неконкурентна. Лошо Макаронов, лошо.
"...България не приема и новото изискване почивките на водачите задължително да се правят в хотели или мотели. Сега шофьорите могат да почиват в кабините на превозните си средства..." Интересно, а къде ли ходят по голяма нужда? В парковете?
Какво да се очаква от трансджендър женен за баба си, който никога няма да има деца и нормално семейство. Можеби бърз Бул-зит???