Новите правила за автопревози в ЕС бяха приети въпреки българския протест

Недоволни превозвачи запалиха камион в Пловдив преди гласуването

Новите правила за автопревози в ЕС бяха приети въпреки българския протест

Европейският парламент одобри в четвъртък на първо четене и трите промени в пакета "Мобилност", оспорвани от българските автомобилни превозвачи, които преди гласуването запалиха камион в Пловдив в знак на протест срещу предлаганите нови правила за работа в този бизнес.

Според приетите текстове, които трябва да бъдат одобрени и на второ четене, шофьорите трябва да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в страната, където е регистрирана фирмата, а размерът на командировъчните да бъде според държавата, в която са изпратени.

Според българските превозвачи новият регламент е протекционистки за западноевропейските фирми за автомобилни превози и цели да бъде ограничена дейността на дружествата от периферията на Европейския съюз като България.

Българските евродепутати вече заявиха, че ще се опитат да предотвратят гласуването на пакета на второ четене от сегашния състав на ЕП. Промените бяха връщани няколко пъти в транспортната комисия за допълнително обсъждане, а българските превозвачи организираха протест срещу него два пъти - в началото на януари в Брюксел и миналата седмица в Страсбург.

Накрая транспортната комисия прие над 1100 поправки, някои от които взаимно изключващи се. В пленарна зала обаче са били приети най-оспорваните от българските фирми текстове.

В полза на шофьорите

Одобрените от евродепутатите правила засягат незаконните практики в сектора на автомобилните превози и подобряват условията на работа на шофьорите, съобщи официално Европейския парламент (ЕП) след гласуването. Те засягат командировани шофьори, времето за почивки и по-стриктни правила за каботаж. Приети бяха и правила, с които да се прекрати нарушаването на конкуренцията от превозвачите, които използват т. нар. фирми "пощенски кутии".

Днешното гласуване в ЕП не означава, че законодателството е окончателно прието. Предстоят преговори по него между Европарламента и Съвета на ЕС с участието на Европейската комисия - т.нар. триалог. Компромисният текст след него подлежи на нови гласувания и в двата законодателни органа на ЕС.

Одобрените днес промени от ЕП са в интерес на българските шофьорите, но удрят по джоба на работодателите им – превозваческите фирми, заради което и са организираните от браншовите организации протести.


Сн. БГНЕС

Почивки на шофьорите у дома

Евродепутатите гласуваха изменения за гарантиране на по-добри условия за почивки на шофьорите.

Фирмите ще трябва да организират разписанията си така, че шофьорите да могат да се прибират у дома на редовни интервали - поне на всеки четири седмици, решиха евродепутатите.

Задължителната почивка в края на седмицата трябва да се прекарва извън кабината, гласува ЕП.

Позицията относно правилата за периодите за почивки беше приета с 394 гласа "за", срещу 236 гласа "против" и 5 гласа "въздържал се".

Повишаване на заплатите на водачите

Правилата на ниво ЕС за командироването на шофьорите ще дадат по-ясна правна рамка за прилагането на правилата за командированите работници в силно мобилния транспортен сектор. Целта е намаляване на бюрокрацията, причинена от различните национални подходи, и гарантиране на справедливо заплащане за превозвачите.

Евродепутатите искат правилата за командироване да се прилагат и върху каботажните и трансграничните операции, включително транзит, двустранните операции и двустранните операции с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока (или нула на отиване и две на връщане).

Тези промени ще доведат до повишаване на възнагражденията на шофьорите.

Позицията на ЕП относно правилата за командироването на шофьорите беше приета с 317 гласа "за" срещу 302 гласа "против" и 14 гласа "въздържал се".

Промените при каботажа

За да подпомогне разкриването на нарушения на пътните превозвачи, ЕП иска да се заменят съществуващите лимити на броя каботажни операции (операции на транспортните дружества, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената им страна), с лимит във време 3 дни.

Въвежда се и регистриране на преминаването на граници в тахографите на камионите, решиха още евродепутатите.

Освен това се въвежда и "срок на прекъсване" за камионите, който трябва да бъде прекаран в държавата на произход (60 часа), преди те да могат да извършват по-нататъшни каботажни превози. Целта е предотвратяването на систематичен каботаж, е посочено в съобщението на ЕП.

Край на фирмите "пощенски кутии"

За справяне с проблема на т. нар. фирми "пощенски кутии", транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата членка на регистрация.

Тъй като превозните фирми все повече използват леки търговски превозни средства за предоставяне на транспортни услуги, тези субекти ще трябва също да спазват нормите на ЕС за транспортни операции, решиха още евродепутатите.

Позицията относно изменението на правила за достъп до пазара за превози на товари, която включва правилата за каботаж и борбата с т. нар. фирми "пощенски кутии", беше приета с 371 гласа "за", срещу 251 гласа "против" и 13 гласа "въздържал се".

По-малко случайни проверки

Евродепутатите искат още използването на дигитални технологии, които да облекчат живота на превозвачите и да намалят броя на проверките.

Те предлагат националните органи да се концентрират върху дружествата със слаби резултати при спазването на правилата. От друга страна препоръчват да бъдат намалени случайните проверки на операторите, които спазват правилата.

Камион пламна в Пловдив в знак на протест

В знак на протест срещу гласуването Българският съюз на международните превозвачи организира акция по изгарянето на тежкотоварен камион. Това стана на територията на частна транспортна база в промишлената зона на града.

Тирът беше облепен с лозунги "Има ли място за българския бизнес в ЕС“, "Макрон, спаси ЕС“ и беше запален две минути преди 12.00 часа. Огънят обаче бе изгасен бързо от пристигнали два екипа на пожарната.


Сн. Под тепето

"Решихме, че трябва да дадем сигнал на евродепутатите, че пакетът "Мобилност“ ще доведе до фалит голяма част от малките и от средните транспортни български предприятия“, каза изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев. По думите му изгарянето на камиона цели да покаже какво ще се случи с бизнеса им при приемането на новите правила.

По думите му, освен че решението е политическо, това е и най-спорният законодателен документ в историята на този ЕП.

"Най-спорният и най-скандалният законопроект в историята на ЕП, две години минава през парламента за гласуване и се отхвърля – очевидно това е доказателство, че нещо е сбъркано в него. Няма как Европа да бъде разделена на две скорости, да се приемат протекционистки актове. Надяваме се разумът в евродепутатите да надделее. Не смятаме да се предаваме“, каза Арабаджиев пред БНР.


Сн. Под тепето

От Съюза на международните превозвачи посочват, че изгарянето на камиона е "крайна мярка на протест, резултат от продължителните опити за унищожаване на българския международен транспорт (като част от транспорта на Източна Европа), срещу които водим битка повече от година".

Според организацията приемането на документа е крайно незачитане на интереса на България и всички ощетени държави от периферията.  

Споделяне

Още по темата

Още от България