Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Франция най-накрая атакува пазарите на Изтока

0 коментара

Френските предприятия най-накрая ускориха настъплението си в страните, поканени да влязат в ЕС през 2004 г. Посредством инвестициите на France Telecom, Vivendi и Accor в Полша, на Societe Generale и Peugeot Toyota - в Чешката република или на Carrefоur и много други, Франция премина от 5-то място през 1998 г. на 3-то място в класацията за чуждестранни инвестиции в тези страни, като делът ѝ е 11,5 % от общата сума на капиталовложенията. Франция е дори на първо място сред инвеститорите в Полша и Румъния, на второ - в Словения, и на четвърто - в Унгария и Чешката република.

След продължителния период на незаинтересованост от региона, американците, германците и италианците не чакаха дълго след 1990 г., за да навлязат там. Danone, Thomson Multimedia, Lafarge, Saint Gobin фигурират сред първите, които заработиха в региона. Само че французите започнаха да се интересуват от тези страни едва през 1994-1995 г. - с навлизането на големите търговски вериги /Carrefour, Auchan, Cora/, последвани от техните доставчици, в по-скоро време - с настъплението на телекомуникационните оператори /France Telecom, Vivendi/, компаниите за водоснабдяване /Suez, Saur, Vivendi Environnement/ и на производителите и дистрибуторите на енергия /EDF, GDF, Dalkia/, а в най-ново време - на банките /Credit Agricole и най-вече Societe Generale/.

Тъй като се чувстваха отдалечени от тази част на Европа и я разбираха зле, френските предприятия започнаха да реагират едва когато най-накрая си дадоха сметка за икономическите промени в нея и в по-скоро време - за възможността тези страни да влязат в ЕС най-рано през 2004 г. Тъй като държавите от региона са задължени да спазват европейските правила, това ще стабилизира правната уредба, като в същото време се открива перспектива за важни пазари, свързани със значително финансиране от страна на евросъюза /вода, опазване на околната среда, инфраструктура/.

Френските предприятия също така взеха най-вече предпазни мерки, за да не се окажат твърде добросъвестни на фона на засилената конкуренция от страна на предприятия от други държави. Начело с Германия, която до голяма степен е лидер с 18 % от инвестициите в региона. Но също така тук се включва и Италия, която прави пробив както чрез големи групировки като Unicredito и Fiat /най-вече в Полша/, така и чрез своите малки и средни предприятия. Редовна въздушна връзка - два полета ежедневно - бе установена между Триест и Тимишоара!

Френският банков сектор обаче закъсня. Credit Agricole в Полша и най-вече Societe Generale активно наваксват изоставането, но вече в една по-трудна и неблагоприятна среда. Тъй като рентабилността на инвестициите на Изток се оказа толкова голяма, колкото никой не очакваше. Предприятията бяха изненадани от бързината, с която се повиши производителността и дори възвръщаемостта върху инвестициите. Затова не е разбираемо, че френските предприятия реализират на Изток едва 4 % от инвестициите си в световен мащаб и че малките и средните предприятия на практика не присъстват там.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.