Главният архитект и шефът на метрото отиват на разпит по делото за "Графа"

Главният архитект и шефът на метрото отиват на разпит по делото за "Графа"

Главният архитект на София Здравко Здравко и шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев ще бъдат разпитани по делото за ремонта на ул. "Граф Игнатиев". Обвиняем по него е бившият столичен зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев. Според прокуратурата той е извършил длъжностно престъпление, предлагайки да се смени виброизолационната подложка на трамвайното трасе, и по този начин е ощетил общината с почти 1 млн. лв.

В първоначалния проект за ремонт на трасето, който в последствие беше изпълнен от "ДжиПи Груп", е заложен един вид подложка. Предлагането на материал точно с такива характеристики беше и едно от изискванията за участие в обществената поръчка за избор на строител. По време на строителните работи обаче подложката е сменена. Поставена е оферираната от друг участник в поръчката подложка, която обаче не отговаря на предварително заложените изисквания от общината, а заради това другият участник е отстранен от обществената поръчка. Освен това сложеният материал е платен на по-висока цена. Така "Джи Пи Груп" слага подложка по-скъпа с 621 194.01 лв.

Промените са направени по инициатива на Крусев, но решението е взето от експертен съвет към главния архитект, в който участват 29 души. Въпреки че и Здравков, и Братоев са в него, те не са разпитани, обясни адвокатът на Крусев Менко Менков. Той допълни, че досега прокуратурата отказвала.

Той е получил около 40 хил. лв.

Първият проектант на релсовия път по "Графа" Румен Борисов има договор с фирма за доставка на релси и виброизолационна подложка, твърди Менков. Борисов е основният свидетел на прокуратурата. Именно по неговия проект първо трябва да се сложи определен вид подложка, но в последствие проектът е променен по време на започналия вече ремонт. Още при избухването на скандала Крусев обясни, че проектът на Борисов не бил добър и освен вида на подложката били направени и други промени като вида на релсите. Той дори каза, че при изпълнение на първоначалния проект трамваите щели да се ударят.

"Борисов е представил писмо на настоящия съдебен състав, че е имал договор с доставчика на релсите и че е получил около 40 хил. лв. за тая работа. Тоест предлагам ви да сложите релсите на този, с който имам отношения, за да изкарам пари от това. Най-просто казано. С фирмата е имал договор, ако бъде посочена, а той я сочи като проектант, те ще му платят пари. И това се е случило многократно. Не само с тази фирма, а и с фирмата-доставчик на подложката. Освен всичко друго, за доставчика на подложката, официален представител е била фирма, която е собственост на сина на г-н Борисов", обясни Менков.

Това е най-добрият релсов път

"Мисля, че този релсов път е най-добрият, който е правен на територията на София за последните 30 години".

Това заяви Асен Тасев, който е част от борда на "Столичен електротранспорт", след като бе разпитан като свидетел по делото. Той беше посочен като автор на писмо, с което на Крусев се предлага промяна на проекта за ремонта на релсите. Тезата на Тасев също е, че причина за делото са станали опитите на проектанта Борисов да прокара релсите на свързана с него фирма.

"До тези обвинения се стигна заради проектанта на първоначалния проект, който искаше да си прекара свои лични доставчици на материали", каза Тасев.

Той обясни, че първоначално поръчката за ремонта била обявена през март 2017 г. и прекратена два дни преди да се подадат офертите. След това, през август, единствената промяна в изискванията били две таблици, които касаят същата подложка.

"В крайна сметка е сложена подложката, която беше в първоначалния проект, която беше предложена от Борисов, след това изменена също от Борисов между двете обявявания на поръчките", обясни Тасев.

Догодина

До момента са разпитани почти всички свидетели по делото. Остават тези, поискани от защитата. Освен това се чакат и заключенията от експертиза. Менков прогнозира, че процесът няма да приключи до края на годината.

Споделяне

Още по темата

Още от България