Голямата пробойна пътна агенция още не е запушена

Голямата пробойна пътна агенция още не е запушена

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е една голяма пробойна, която още не е запушена, заяви в четвъртък Любен Татарски, председател на парламентарната комисия по регионално развитие и местно самоуправление, след обсъждане на одитен доклад за дейността на пътната агенция, Той обхваща периода от началото на 2007 г. до средата на 2009 г. и е изготвен от Сметната палата. Документът бе разгледан от депутатите на съвместно заседание между регионалната, транспортната и финансовата парламентарни комисии.

Докладът съдържа доказателства за куп нарушения, лошо управление и липса на финансова отчетност. Според Сметната палата има данни за извършени престъпления и затова документът е изпратен в прокуратурата.

Проверката на Сметната палата обхваща периода, в който тя бе преструктурирана от Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в Национална агенция "Пътна инфраструктура". За две години и половина ведомството е сменило цели петима изпълнителни директори. Това са Веселин Георгиев, Милош Поцков, Димитър Иванов, Иван Атанасов, който бе шеф на надзорния съвет, но за кратко бе и.д до идването на Янко Янков, който пък бе заменен от върнатия на поста Димитър Иванов.

Всички те носят отговорност за установените нарушения, казаха от Сметната палата. Веселин Георгиев вече е подсъдим по дело за източване на средства, след като раздаде обществени поръчки на пътна фирма на брат си за 120 млн. лева.

Сред по-фрапиращите нарушения в пътната агенция са изплащане на аванси по договори, по които в последствие не е работено. В доклада не са посочени имена на фирми, но е известно, че тези аванси са за близо 10 млн. лева. Обичайна практика на служителите била да приемат некачествено изпълнени обекти и да изплащат стойността на договорите. Директорите на пътните управления пък редовно сключвали договори със свои роднини.

Лили Боянова (ГЕРБ) даде за пример шефа на пътното управление в Разград Пламен Симеонов, който сключил договор за доставка на гориво с фирма на съпругата си Миглена Симеонова. Същото се случвало в пътните управления в Търговище и Силистра, каза Боянова. Пътните управления освен това правили обществени поръчки за конкретни фирми. Боянова попита дали ще бъде потърсена отговорност от шефовете на пътните управления. От Сметната палата отговориха, че това ще реши прокуратурата.

Агенцията масово сключвала договори без да има осигурено финансиране и в резултат към ноември 2009 г. задълженията на ведомството към бизнеса са за 180 млн. лева.

На обсъждането на доклада присъстваше сегашният шеф на пътната агенция Божидар Йотов, който заяви, че новото ръководство на агенцията е взело мерки за недопускане на всички стари грешки. Например, шефовете на пътни управления вече нямат право да провеждат процедури за обществени поръчки, но могат да сключват договори за малки суми, след разрешение от централното ръководство. В момента поръчки без осигурено финансиране не се възлагат, каза още Йотов.

От два месеца пътната агенция има и финансов директор, Димитър Петков, който заяви, че до края на седмицата пътните фирми може да си получат дължими 25 млн. лева и по този начин задълженията на ведомството към бизнеса ще паднат на 115 млн. лева.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес