Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Граничен контрол на границата и на други места

0 коментара

2.6.1 Актуално състояние

Всички гранични постове, летища и пристанища са снабдени с персонал от Митниците, който е постоянно пребиваващ. Обработката на документите във вътрешността на страната се извършва от постоянен персонал в митнически бюра из цялата страна. Целият този персонал има задължението да се бори срещу незаконния трафик.

Сегашното законодателство осигурява широки пълномощия за извършването на рутинни разпити, изискването за попълване на документи, претърсване и проверка на стоките. Не са осигурени обаче пълномощия за задържане на нарушителите и за разследване извън предварителните стъпки след засичането на нередности. Щателна проверка може да бъде предизвикана само по нареждане на прокурор.

По-голямата част от персонала действа статично, но има и минимален брой екипи за борба с нелегалния трафик, които действат с определена степен на мобилност в рамките на страната. Персоналът на определените контролни пунктове има двойна функция - да обработва документите и да идентифицира подозрителния внос. Някои стигат и по-далече и са натоварени с това да разследват идентифицираните подозрителни пратки. Объркващо е, че екипите за борба с незаконния трафик са наречени "екипи за разузнаване и разследване", когато те нито трупат разузнавателни данни, нито провеждат разследвания на засечените нарушения.

От коментари сред персонала, анкети сред редовно пътуващи и наблюдения на членове на митническата администрация се оказва, че оперативният персонал в митниците разглежда като своя основна задача разкриването на валутни нарушения. Всички разкрити нарушения са изброени при процедурите в точка 2.2 по-горе.

Причините за ограничаване на движението на малки обеми валута са неясни, тъй като не изглеждат свързани със законодателството срещу прането на пари. Предвид ресурсите, необходими за извършване на такива разкривания, както и предвид наличието на възможности за нередни или корупционни действия, би било желателно политиката за ограничаване на движението на валута да бъде представена за преглед и мнение на БНБ и Валутния Борд.

Важен източник на приходи за БМА е митото върху вноса на МПС - втора употреба, и трябва да се разгледа липсата на синхронни действия при вноса на частни МПС, за да се установи дали няма по-ефективна, от финасова гледна точка, система за контрол, която да се прилага.

С изключение на централно ръководените акции за борба с наркотиците, често и с международна подкрепа, контролът се упражнява рутинно, без или с малка селективност. Както беше отбелязано и в други доклади, включително и в този на Международния валутен фонд, не е създадена официална политика, основана на анализ на риска, и акциите не са ръководени от разузнавателна информация. Ефективните разследвания са възпрепятствани от липсата на съответни съоръжения, подходящо оборудване и мобилност.

Голяма част от вноса бива транспортиран за обмитяване вътре в страната в митнически бюра. Транзитът до вътрешни съоръжения е обикновено с Т.И.Р. Карнет или или друг начин на гаранция. Практика при служителите от граничния контрол е да позволяват твърде голям период от време отколкото е необходимо, в който пратката да достигне до целта си. Трябва да се оцени рискът на тази практика, която не помага за ефективното упражняване на контрол на приходите. На местата, посетени от Краун Ейджънтс, липсваше разбиране за риска, свързан с времето, дадено на митническото бюро-получател, да върне удостоверението за изрядна документация на превозвача до граничния пункт на влизане.

Докато ограниченията, наложени върху дейността на митниците в рамките на стойностите на СТО, са признати от Краун Ейджънтс, очевидно е, че цената от фактурата се приема буквално във всички случаи като стойност на стоката, определена от оперативните служители, без опити за анализ или оспорване. Проблемът с обявяването на осезаемо по-ниски стойности допринася значително за загубата на приходи и създава условия за корупция. Краун Ейджънтс не регистрира извършване на оценка на обстоятелствата при внос и на фактурната цена на вноса с оглед прилагането на йерархията на стойности, определени според системата за оценяване на СТО.

Главната квартира на българската Агенция Митници обяви списък с примерни стойности във връзка с някои високо рискови стоки. Тези списъци се актуализират на всеки три месеца и се базират на идентични стоки според национални и международни източници. Тези списъци обаче не се предоставят на целия действащ персонал, а се задържат от ръководителя на местния офис.

Прегледът на документацията след внос в рамките на службата за обработка на декларации се намира в ранен стадий на развитие. Системата за одит след освобождаване (post transaction audit), която налага извършването на проверка на цялата съответна търговска документация в помещенията на вносителя от специално обучен одиторски персонал, не се прилага. Тези теми ще бъдат обсъдени по време на започващия през август 2002 туининг проект от германските митници.

Имайки предвид важността на тези дейности за борбата против незаконния внос, за разузнаването и за цели на разследването екипът на Краун Ейджънтс има намерение да работи в тясно сътрудничество в тази област с българската Агенция Митници и с германските съветници.

В системата на складирането има шест категории плюс статута на "временен склад". Те са обезпечени с гаранции, но изглежда, че митническите служители не извършват ефективна проверка и осчетоводяване на стоката. Персоналът няма общи познания и около подробностите за гаранциите, които се прилагат в тяхната митническа служба.

Очевидно липсва и директна връзка с търговските организации. Освен споразуменията с малък брой страни няма меморандуми за разбирателство и ограничено сътрудничество на регионално ниво на Агенция Митници с други държавни ведомства.

Липсва и редовна и честа информация от центъра към регионалните митнически пунктове относно тенденциите и подробностите около регистрирани големи нарушения. Няма и инструкции от граничния пост към бюрата за проверка относно заминаването на превозното средство или очаквания му час на пристигане. По същия начин няма и уведомяване на граничния пост, освен по пощата няколко дена по-късно, за успешното пристигане и обмитяване на стоката, без значение колко рискова е тя. Използването на информационните технологии за обмен на такава информация би определило потенциалния риск и настоящите измами много по-ефективно и докато все още има време да се вземат мерки да се защитят приходите.

Въпреки че има система за обмен на данни в мрежа разузнавателни данни не се събират и не се разпространяват нито на местно, нито на централно ниво. Данните се държат в самостоятелни "stand alone" компютърни системи и няма възможности да се прави допитване до централен сървър или до системи, работещи на друго място.

2.6.2 Препоръки за реформа

Много от препоръките, засягащи граничния или вътрешния контрол, вече са включени в други части. Те включват препоръки във връзка със законовите правомощия, системите за разузнаване и разследване, разработването на профили на риска и подписване на повече меморандуми за разбирателство със съседни страни и търговски организации. Допълнителните препоръки са:

Митническият контрол трябва да използва наличните ресурси в митниците по по-гъвкав начин, в зависимост от съществуващите рискове и съгласуваните приоритети.

БМА трябва да използва мобилните екипи за оптимизиране ефективността на мерките за борба с контрабандата.

Митническият контрол трябва да се основава по-ефективно на три нива: преди освобождаване, освобождаване и след освобождаване.

Митническият контрол трябва да се упражнява на базата на обстоятелствата около вноса, както и на предисторията на внос, извършван от същия търговец.

Контролът трябва да бъде упражняван с уеднаквени стандарти по цялата структура на българската Агенция Митници.

Сътрудничеството с други ведомства, работещи на границите, трябва да се усъвършенства чрез организирането на редовни срещи за обмен на информация и по-добра координация на контрол.

Трансграничното сътрудничество трябва да се усъвършенства, за да се осигури по-координирано работно време и обработка на трафика, хармонизирани работни практики, където е възможно, и съвместни планове за работа с необичаен трафик (например ядрени материали, живи животни, опасни химикали и т.н.).

Съоръженията и екипировката за проверка на граничните постове трябва да бъдат значително усъвършенствани.

Трябва да бъде разработена система, която да осигурява незабавно осведомяване за движението на стоки между граничните постове и вътрешните складове за обмитяване и за ранно потвърждение - обратна връзка за движението на стоката до пункта на влизане.

Разпространението на информация за вида и размерите на гаранциите до целия занимаващ се с това персонал трябва да бъде подобрено.

Трябва да бъде въведена официална процедура, която да гарантира, че архивите на складовете и данните за стоките се актуализират постоянно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.