Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Хемус” и “Струма” ще се дават първи на концесия

15 коментара
“Хемус” и “Струма” ще се дават първи на концесия

Две чужди фирми са заявили интерес да се включат в търг за концесията на автомагистрала “Хемус”, съобщи в петък министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов. Той откри основно ремонтираната 3,4 километра пътна отсечка между Софийския околовръстен път и гр.Банкя.

Гагаузов съобщи, че първите две магистрали, за които ще се обяви едновременно процедура за отдаване на концесия, са “Хемус” и “Струма”. Това всъщност е промяна в плановете на правителството за групиране на магистралите, които ще се строят със собствени средства, с европейски пари и на принципа на публично-частното партньорство. Тя се е наложила заради интереса на потенциалните инвеститори.

Регионалният министър уточни, че според последните данни за трафика по северната ни автомагистрала “Хемус”, средната норма на денонощие е 18 хиляди транспортни единици. Според предварителните изчисления на специалистите, строителството на 246 километра от “Хемус” ще струва около 800 млн. евро, което по най-груби изчисления ще излезе около 3,5 млн. евро на километър. Прави впечатление, че замереният трафик в тази отсечка е значително по-голям от прогнозата на специалистите, публикувана в официален правителствен бюлетин през 2004 г. за количеството транспортни средства, които ще преминават в тази отсечка през 2010 година. Посочените средни данни за денонощие в този участък ще са 14 хиляди единици.

Министър Асен Гагаузов обаче отказа да отговори дали трасето на новия път ще се отклони и ще минава през Русе.

В началото намерението на ръководството на регионалното министерство беше да обяви на концесия трите магистрали “Марица”, “Струма” и “Черно море”. От регионалното ведомство смятаха, че към “Хемус” няма да има голям инвеститорски интерес за създаване на публично-частни партньорства.

В петък Гагаузов уточни, че последното решение за магистрала “Марица”, която ще прави връзката между магистрала “Тракия” и турската граница, е тя да се изгражда чрез средства от бюджета и европейските структурни фондове.

Според предварителните разчети, строителството на 160 километра автомагистрала “Струма”  ще струват около 676 млн.евро.

За аутобана “Черно море”, който ще обслужва пътуващите покрай морския бряг и ще свързва Варна и Бургас, все още не е взето окончателно решение. Страната ни кандидатства за отпускане на заем от японския фонд, коментира регионалният министър, но ако не получим средства от там, също ще се обяви концесия за строителство чрез публично – частно партньорство.

Към концесията на автомагистрала “Хемус” официален интерес заяви италианската фирма “Салини”. При управлението на предишното правителство на НДСВ, те също учредиха смесено дружество с българските фирми “Автомагистрали” и “Техноекспортстрой” по модела на концесията на автомагистрала “Тракия” и бяха готови да участват в концесията на пътната отсечка.

Недоволството и обществената съпротива срещу концесията на “Тракия” обаче забавиха процеса и процедурата за италианската фирма не беше задвижена. Според новия министър Асен Гагаузов обаче, този метод на публично–частни партньорства при магистрали повече няма да се прилага в страната.

Към получаването на магистрална концесия интерес имаше и американската компания “Бехтел”, с чиито висши представители министър Гагаузов се среща по време на едноседмичното си посещение в САЩ в началото на 2006 г.

Той уточни, че през следващата седмица Съветът по инфраструктура към правителството ще излезе с окончателния списък за всички инфраструктурни обекти, които ще се изграждат с параметрите, сроковете и източниците на финансиране.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. TNT
    #17

    Доколкото си спомням цената на Тракия беше 2,7 млн. на километър. Ако е така смятам, че 2,7 е по-малко от 3,5

  2. Flame
    #16

    до TNT...2,7 е по-малко от 3,5 но терена за "Хемус" е много по пресечен!!

  3. наивник
    #15

    Тунелите ли са по-малки или какво

  4. EU
    #14

    dobre doshli v evropata

  5. Четящ
    #13

    Четох някъде, че БЕХТЕЛ е замедена в скандал с магистрала в Хърматия - някой помни ли? Ще повтаряме ли чужди грешки?

  6. aman
    #12

    Аз пък знам, че Бехтел ги изгониха от Боливия с жертви по улиците заради водната им концесия. Хората нямаха право да събират дори дъждовна вода http://www.democracyctr.org/waterwar/

  7. ?
    #11

    Май някой тук непряко лобира за италианската фирма Салини? Явно са похарчени вече парички от тях, може и самолет да имат.

  8. ЗНАЕЩ
    #10

    ТЪПАЦИ ПРОСТИ БЕХТЕЛ Е СВЕТОВНА КОМПАНИЯ В СТРОИТЕЛНИЯ БРАНШ И НЕ САМО В НЕГО. АКО ИСКАТЕ ОЩЕ 100 ГОДИНИ ДА НЯМАМЕ ПЪТИЩА КАТО ХОРАТА,ПЛЮВАЙТЕ ПРОТИВ КОНЦЕСИИТЕ,НО ТОВА Е ЕДИНСТВЕНИЯ НАЧИН ИНФРАСТРУКТУРАТА ДА СЕ ОПРАВИ.

  9. GOSPOD
    #9

    Новата бизнес мода в България, ако мога така да се изразя, е в големите икономически центрове да се създават т. нар. БИЗНЕС ПАРКОВЕ.Вече 3 големи български града могат да се похвалят с по един такъв бизнес парк.В Западна България това е София, в Източна е Варна, а в Централна България - Стара Загора![b]1. Business Park Sofia: [/b] http://businesspark-sofia.com/[b]2. Business Park Varna: [/b] http://www.bpv.bg/[b]3. Business Park Stara Zagora: [/b] http://www.chambersz.com/index.php/content/view/4561/112/Как мислите? Дали тези бизнес паркове ще променят бизнес климата в тези градове в добър аспект? Чакам КОМПЕТЕНТНИ мнения!

  10. realist
    #8

    колкото и да софиянци да са тъпи трябва да разберат че бъдещето на БГ е морето. Магистралата Украйна/Румъния/БГ/Турция част от която е "Черно море"е с много по-голяма переспектива от тази "Струма",коятоще обслужва основно гръцките икономически интереси и интересите на софийския "елит" да ходи на море в Солун.Като излезеш от пустинята БГ в Румъния илиТурция виждащ къде са отищли хората и какъв икиномически живот има край морето. Един път не можа да се направи -пробвай се с кола от Варна до София-

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.