Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Информационно обслужване“ вижда опит за дискредитирането й зад атаките от НЗОК

1 коментар
“Информационно обслужване“ вижда опит за дискредитирането й зад атаките от НЗОК

Държавната компания “Информационно обслужване“ отхвърли обвиненията на управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Петко Салчев за лоша поддръжка на информационната ѝ система. Салчев отправи серия обвинения към държавната компания по време на вчерашното заседание на парламентарната комисия по електронно управление и информационни технологии и преди това – по време на заседание на Надзорния съвет на НЗОК. Здравният фонд дори обмисля прекратяване на договора с “Информационно обслужване“ след изтичането му.

От фирмата, обаче, излязоха с позиция в четвъртък, в която обявиха твърденията на Салчев за необосновани и категорично се противопоставиха “на поредните опити за публично дискредитиране на компанията и за спиране на реформите в здравеопазването, свързани с дигитализация на процесите в сектора на всички нива“.

От компанията уточниха, че поддържат 8 информационни системи на НЗОК в изпълнение на договор от 23.12.2019 г., сключен след проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка по Закона за обществените поръчки.
“Информационно обслужване“ АД не е допуснало неоторизиран достъп, компрометиране или загуба на данни, съдържащи се в поддържаните информационни системи на НЗОК от момента на старта на предоставяне на услугите по този договор, твърдят от компанията.

“Съществен детайл е, че във връзка с въведеното на 13.03.2020 г. извънредно положение и въведените противоепидемични мерки, по искане на НЗОК са направени над 100 промени в поддържаните информационни системи, без да се засяга работоспособността и достъпа до тях в нито един момент“, посочват от фирмата.

Оттам посочват, че категорично не отговаря на истината твърдението на управителя на НЗОК, че от страна на “Информационно обслужване“ АД е бил ограничен достъпа на оторизираните служители на НЗОК. “Правата за достъп на служителите на

„Информационно обслужване“ АД, ангажирани с проекта, са предоставени от НЗОК, за да могат да поддържат системата и да изпълняват задълженията си по договора за обществена поръчка. Преди и по време на изпълнението на договора оторизираните служители на НЗОК във всеки един момент са разполагали, както с пълен достъп инфраструктурата и базите данни, така и с всички права за управление и контрол на достъпа на трети лица, включително на служителите на „Информационно обслужване“ АД, ангажирани с проекта“, посочват оттам.

Към настоящия момент единствени с пълен достъп (т.нар. „супер администратор“) до инфраструктурата и базите данни са двама служители на НЗОК. Такъв достъп не е предоставен на други лица в или извън НЗОК.
Важно е да се отбележи, че за всеки реализиран достъп до инфраструктурата и базата данни автоматично в системата се създава запис (одитен лог), в който се съдържа информация за потребител, дата, час, устройство и извършено действие. Тази информация се съхранява от НЗОК извън инфраструктурата на поддържаните системи, за целите на последващи проверки при инциденти, свързани с информационната сигурност.

Независимо от достъпите, с които разполагат и преминатите специализирани обучения за сметка на държавния бюджет, служителите на НЗОК не желаят да ползват функционалностите на поддържаните системи, а изискват да им бъдат предоставяни справки от „Информационно обслужване“ АД.

“Обръщаме внимание, че от м. юли 2021 г. в поддържаните от компанията информационни системи на НЗОК се обработват средно 8 000 000 заявки на месец. За сравнение - в началото на изпълнението на договора в същите системи са обработвани средно 4 200 000 заявки месечно, т.е. натовареността на системите с публични услуги е увеличена с 95 %.“, казахха от компаннията.

“Информационно обслужване“  многократно е информирало писмено управителя на НЗОК, че  системите са остарели и недостатъчно гъвкави. Нееднократно сме изразявали готовност за предприемане на съвместни действия, свързани с оптимизирането на системите и пренаписването им в съответствие с приложимите международни стандарти за информационна сигурност, но до момента няма отговор от НЗОК.

„Информационно обслужване“ е добър партньор и за тези, чийто фокус е развитието на електронните услуги в интерес на всички потребители, с което най-накрая след над 20 годишни опити ще се изсветлят и оптимизират процесите в сектора на здравеопазването, свързани с разходването на значителен публичен ресурс, допълват от компанията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.