Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Испанци предложиха най-евтин строеж на Дунав мост ІІ

13 коментара
Испанци предложиха най-евтин строеж на Дунав мост ІІ

Испанската фирма “ФСС Конструксион” предложи най-ниска оферта за строителството на втори мост между Видин и Калафат. Това стана ясно в понеделник при публичното отваряне на предложенията на фирмите - кандидати да проектират и построят втория мост над река Дунав.

Малко над 100 млн. евро крайна цена предложиха испанците, за да построят мостовото съоръжение. Първоначалната им оферта беше  105 216 787 млн.евро, но “ФСС” обявиха и отстъпка от 5%. Въпреки че даде най-ниска цена за строителство и проектиране на Дунав мост 2, испанската компания беше единствената, която предложи отстъпка от първоначалното си предложение. Останалите три фирми, които подадоха оферти до изтичане на крайния срок – 29 септември, запазиха първоначално предложената цена за строителство.

Ако испанската компания “ФСС” е спазила всички останали изисквания по техническата документация, тя има реален шанс да спечели търга. Европейската комисия (ЕК) строго спазва изискването по проекти, в които има отпускани пари от предприсъединителните програми или от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), да бъде избиран кандидатът с най-ниска ценова оферта, когато са изпълнени всички други условия по тръжната документация. ЕК финансира строителството на бъдещия мост със 70 млн.евро безвъзмездна помощ по програма ИСПА и още 70 млн.евро от ЕИБ.   

Четирима кандидати от допуснатите до финалния търг за проектиране и строителство на Дунав мост ІІ подадоха оферти до изтичането на крайния срок. От участие в процедурата се отказа германско-испанският консорциум Хохтиф/ Орбаскон хуарт лейн, а преди това - в края на юли, това стори и германско-белгийският консорциум Билфингер-Бергер/Бесикс.

Най-висока цена за проектиране и строителство на бъдещия мост предложи консорциумът между Венси(Франция) и българските Главболгарстрой и Мостстрой. Фирмите са изчислили, че работата по съоръжението ще им струва 268 210 613 млн.евро.

Разликата от над близо 170 млн.евро между най-ниската и най-високата оферта в този търг учуди всички специалисти. Чуха се твърдения както за дъмпингова цена от страна на испанската компания “ФСС”, така и за сериозно надценяване на работата от френско-българския консорциум. Председателят на съвета на директорите на “Мостстрой”  Румен Йовчев каза, че му е трудно да коментира разликата в двете оферти без да познава техническите оферти на кандидатите. Различните типове конструкция, която фирмите могат да използват, действително може да даде сериозна разлика в крайната цена, но не толкова сериозна, коментира Йовчев.

Според запознати, три от четирите предложения предвиждали строителството на бъдещия мост на едно ниво. Сред предложенията имало и такова за строителството на два моста – железопътен и шосеен, които са прилепени един до друг. Възможно е да има и проект за строителство на мост на две нива, както е при първия мост над Дунав при Русе-Гюргево, коментираха запознати.Такъв проект обаче е много трудно осъществим, защото едно от изискванията е пътя да е магистрален, което изисква широчината на съоръжението в долната си част да е много голяма.

От офертите може да се предположи, че ще има различни варианти на стоманено-бетонна конструкция, вероятно ще има и чисто метална, коментираха специалистите.

Най-близка до индикативната стойност на мостовото съоръжение, което беше изчислено на около 160 млн.евро, е офертата на германско-френския консорциум Зюблин/ Ейфел конструкшън металик, който предложи цена за строителство и проектиране от 158 297 964 млн.евро. От последния етап на надпреварата се отказа и австрийската фирма “Алпине майердер”, която беше част от консорциума. Германско–френският консорциум също има големи шансове да спечели търга за втория мост над река Дунав, ако специализираната комисия за оценка на кандидатите към Министерство на транспорта открие пропуски в техническата документация на испанците “ФСС”.

Четвъртият кандидат в търга - френско-италианско-българския консорциум Буик/Трансстрой Варна/Ризани де екхер, който обаче е подал първи офертата си на 29 септември, предложи оферта от над 183 149 517 евро за проектирането и строителството на моста.

От транспортното министерство уточниха, че общата дължина на моста може да достигне до 1440 метра магистрала и 2480 метра релсов път. Планирано е моста да има 2 пътни ленти и една жп линия. С един основен отвор на моста от 180 метра , за да минават корабите под него.

Според част от кандидатите обаче, в документацията е било посочено изискването за два отвора от по 150 метра с минимум 20 метра височина, за да могат да преминават корабите под него.

Специализираната комисия трябва да избере кандидатът, който ще проектира и строи мостовото съоръжение, да го съгласува с Европейската комисия до половин година. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. И толкова е много
    #14

    Адвокатската кантора, където работи жена ми, движи делата на румъно-българския консорциум, който кандидатства за концесия на Оряхово-Бекет. За същия мост, само че без влаков коловоз, залагат 45 милиона евро максимум. Металната конструкция ще излезне максимум 12-13 милиона евро в Турция и около 10 милиона в Украйна, след което ще се докара по вода. ПС. С испанците много трябва да се внимава, защото техните бизнесмени след втората ракия почват да се хвалят, колко пари са източили от държавата и ЕС.

  2. Tosho Malboroto Construction
    #13

    Znatci samo dve testeta karti mi trebat i malko know how. Znatci byudjeta mi e 5 mln moya honorar za know how-to i 10 lv za dve testeta karti. Kakvi mostove i kuli pravim ot karti um tce vi zayde. Sega moje da vi predloja i 10% otstqpka ot materialite. Imam priyatel det raboti v budka i prodava kitayski testeta s karti. To moje da mi gi dade po-eftino.

  3. sam
    #12

    Gospodi, sled Trakia, sega pak ispanzi?!Interesno kade e skritoto uchastie na lubimeza na naroda, madridskoto laino?

  4. ...misli, balgarino!!
    #11

    ...misli, balgarino!!

  5. коко от мароко
    #10

    в тази връзка един виц разказан ми от испанец: Обявяват в един испански град конкурс за изпълнение на голяма държавна поръчка. Явяват се 3 фирми - немска, мароканска и испанска. Немците искат 100 млн евро, като прилагат сметка за всеки цент, но офертата е отхвърлена като извънредно скъпа, мароканците искат 1 млн. съответно будят подозрение в комисията и също са илиминирани. Испанците предлагат 11 млн евро и офертата им е приета. Питат директора на испанската фирма: как ще се разпределят средствата"

  6. Василев
    #9

    "105 216 787 млн.евро" се чете така:Сто и пет трилиона, двеста и шестнадесет милиарда и седемстотин осемдесет и седем милиона евро.Дали ще доживеем да видим в Mediapool грамотен журналист?

  7. строители
    #8

    Пак ли Симо-шмекера ще строи в БГ-то. Те ни вземат вече само за мезе и за чувал който ще отупват за да си пълни гушата тази проклета от Бога и от Народа ни фамилия ! Аман от строители на магистрали, детски болници, пък сега и на мостове!!! Абсолютни лъжци и мошеници - Няма ли една Българска строителна фирма да им запуши лакомата уста и да ги изрита...!

  8. Геле
    #7

    Бихме могли да приемем, но само ако участват и португалци, които по възможност до сега въобще да не са строили мостове.

  9. бригадирa Симо
    #6

    Вижте кой е построи двата моста над Босфора и по това ще разберете кои са световните строителите! Погледнете нашите строители с бригадир Симо- шмекера и ще разберете защо сме на този хал!

  10. Баба Яга
    #5

    будят подозрение от където и да ги погледнеш.А свързвайки ги със Сакса, хептен!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.