Изборите може да оставят летище София затворено при мъгли

Изборите може да оставят летище София затворено при мъгли

Заради местните избори наесен, летището в София може да не получи по-високата категоризация и да не въведе системата за навигация на самолетите при мъгливо време. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта Петър Мутафчиев (БСП), който в понеделник отчете двегодишното си управление.

Срокът за получаване на втора категория на летище София  е 27 септември, за да не навлезем в мъгливия период, каза Мутафчиев. Всичко е съгласувано с Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГДГВА), изчистени са проблемите със софтуера и светлинното обозначаване, но от Столична община отказват да затворят път, който е перпендикулярен на пистата, уточни министърът. Шосето обслужвало село Враждебна, докъдето имало линия на градския транспорт, и кметът на София не бил съгласен да се спре движението по него преди местните избори.

Според Мутафчиев това пречело на системата за навигация "на сляпо", която трябва да се задейства при мъгливо време. Столичният кмет обаче твърди, че не е информиран за подобен проблем, посочи проверка на Mediapool в пресцентъра на общината.

Миналата есен софийското летища беше принудено за различни периоди от време да спира излитането и кацането на самолетите заради мъглите и незадействаната система за навигация по електронни прибори. Това доведе до много допълнителни разходи на авиокомпаниите, работещи с аеропорта, и до недоволството на пасажерите. Очакванията бяха, че тази година проблемът ще се реши с повишаването на категоризацията на летището.

При отчета на дейността на ведомството си транспортният министър каза още, че се прави всичко възможно за отпадане до края на годината на предпазната клауза за българската авиация, наложена от ЕС заради неизпълнени ангажименти и недостатъчен капацитет на ГДГВА. Сключени са договори за обучение на  специализираната администрация и вече е увеличен нейният капацитет, като ежемесечно се докладва в ЕС за изпълнението на екшън плана за решаване на проблема, допълни Мутафчиев. Той припомни, че на пет авиокомпании бяха отнети лицензите за извършване на полети

През ноември пристига нова мисия на ЕК и ЕАСА, която да оцени капацитета на ГДГВА, съобщи министърът, който изрази надеждата си, че след това ще отпадне ограничението за българската авиация.

Очаква се и мисия от САЩ, която да провери  българските въздушни превозвачи за капацитета им да извършват директни полети до САЩ, както и изваждането им от американския черен списък. В момента нито една българска авиокомпания не може да лети директно до САЩ, Мутафчиев обаче не се ангажира дали те имат реалния капацитет да покриват презокеански дестинации.

Три нови концесии

Министърът съобщи още, че ще предложи още тази седмица на кабинета да одобри три нови концесии в транспорта – на фериботния комплекс Видин-север, на пристанище Лом и на летище Русе. В началото на следващата година пък има реален шанс да стартират процедурите за концесиониране и на летищата в Горна Оряховица и Пловдив, където вече са решени проблемите с имотите на военното министерство, прогнозира Мутафчиев.

Неговото ведомство разработва също така предложение за промяна на сроковете за отдаване под наем на държавна инфраструктура, които по думите на министъра са прекалено кратки, за да може фирмата, която спечели петгодишното управление, да вложи реални средства в поддръжката.

Мутафчиев ще поиска от кабинета да не залага само на концесии, а и на джойнт-венчъри на държавата с частни дружества за управление на публични активи. Това и сега е разрешено от търговския закон, но липсват единни правила за създаване на смесени фирми, смята министърът. Той е възложил на работна група да изготви такива правила, които да бъдат представени през ноември за съгласуване с Министерството на икономиката и енергетиката и последващо одобрение от правителството.

Транспортното министерство явно разчита по този начин да отпуши възможностите за създаване на джойнт венчъри с частни инвеститори най-вече в областта на  жп транспорта, където върви поредното преструктуриране на държавната железница.

Още по темата
Още от Бизнес