Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Как Габон стана най-големият доставчик на резервни части за руските самолети

12 коментара
Как Габон стана най-големият доставчик на резервни части за руските самолети

През 2023 г. части за самолети на стойност почти 2 милиарда долара са внесени в Русия от чужбина и повечето от тях - почти 1,5 милиарда долара - са били доставени от Габон от една-единствена местна компания. Това показват митнически данни на Руската федерация, с които разполага The Moscow Times. Компанията, посочена в руските митнически декларации, вероятно изобщо не съществува - няма данни за нея в местната база данни на юридическите лица в Габон. В същото време обемът на вноса надхвърля половината от годишния бюджет на Габон. Руските компании, за които са внесени резервни части от Африка, имат белези на фиктивни фирми.

Според руските митнически декларации най-големият вносител на части за самолети през 2023 г. е регистрираната в Габон компания Ter Assala Parts. Като неин бенефициент е посочен гражданин на Киргизстан. Информация за компанията Ter Assala Parts липсва в търговския регистър на Габон. На мястото на регистрация на компанията в габонската столица Либървил се намира жилищна сграда.

За да внесе стоки в Русия, една компания трябва да предостави пакет документи на Федералната митническа служба (ФМС), включително уставните документи на компанията, казва Сергей Учител, партньор в адвокатската кантора Pen & Paper. Федералната митническа служба обаче не е длъжна да извършва цялостна проверка на юридическото лице. "Единственият начин да се провери автентичността на регистрацията на компания в чужда юрисдикция е да се получи официално извлечение от Търговския регистър, но митническите власти не са натоварени с такива правомощия и отговорности", отбелязва експертът.

Бизнесмен, запознат с процедурата за регистриране на вносни стоки, изключва вероятността ФМС самостоятелно да фалшифицира документи или да въведе несъществуваща фирма в митническата декларация. Предприемачът предпочел да остане анонимен, когато коментира информацията пред медия, регистрирана като "чуждестранен агент", каквато е The Moscow Times. Според него най-вероятно доставчиците са закупили фалшиво юридическо лице, регистрирано в трети страни, но работещо през Габон.

Това е "сложна криминална схема", в която може да са замесени високопоставени служители на двете страни, казва пред изданието докторът по икономика Игор Липсиц. "Това е временна компания, която е измислена в Габон за извършване на митнически транзакции и след това ще изчезне. Мисля, че има някаква структура, която се регистрира по един начин в документацията, но се появява по различен начин в митническите декларации. Съответно някой, явно в администрацията на Габон, прикрива това. (Руското) правителство очевидно дава карт бланш", обяснява Липсиц.

Според икономиста руските авиокомпании са тясно свързани с държавата и вносът на такава голяма партида вносни резервни части трябва да е одобрен от властите.

Ter Assala Parts е внесла части за самолети на стойност 1,48 милиарда долара в Руската федерация от Габон и Малдивите. Две други популярни дестинации за внос на части за самолети през 2023 г. са Тайланд (над 200 милиона долара) и ОАЕ (над 160 милиона долара).

Според руските митници Ter Assala Parts е внасяла резервни части за самолети Boeing и Airbus в Руската федерация: кислородни маски, шайби, тръби, болтове, гайки, скоби, регулатори на горивото, използвани компютри и системи за предупреждение за сблъсък със земята и измерване на нивото на горивото.

Освен това от Габон са внесени 15 употребявани двигатели за Boeing-737 и Airbus A320/A321 на стойност над 58 милиона долара. Двигателите са произведени от американските компании Honeywell, International Aero Engines и CFM.

Първите части за самолети от Габон тръгват към Русия през август 2023 г. Три месеца по-рано САЩ ликвидираха голям канал за доставка на вносни резервни части за Русия в заобикаляне на санкциите - бяха арестувани бизнесмените Олег Пацуля и Василий Беседин. Схемата използва регистрираната във Флорида компания MIC P&I, както и посреднически компании и чуждестранни банкови сметки в трети страни, за да скрие истинската самоличност на клиентите и източника на плащанията, пише The New York Times. На американските доставчици е била предоставяна невярна информация за клиентите и крайната дестинация на стоките. Най-големите руски авиокомпании "Аерофлот", S7, "Победа", "Уралски авиолинии", Utair и "Россия" бяха посочени като клиенти на Пацуля и Беседин.

Москва и Либървил започнаха активно да се сближават след военния преврат в Габон миналата година. В резултат на това Габон беше изключен от Договора за растеж и възможности в Африка и загуби износа на петрол, селскостопански продукти и дървен материал за Съединените щати.

"Интересът на Русия към сближаване с Габон преди всичко като връзка в създаването на трансафрикански коридор от "приятелски" режими. Русия търси възможности за сближаване с всички недемократични режими с проблеми с външната и вътрешната легитимност, които са развалили отношенията си със страните от ЕС, САЩ и Франция“, казва руски учен африканист, пожелал анонимност поради статута на "чуждестранен агент" на изданието.

Габон е една от 4-те държави, които гласуваха против изключването на Русия от Съвета на ООН по правата на човека. Либървил беше обвинен, че помага на Русия да заобиколи петролното ембарго: петролните танкери на "Совкомфлот" плаваха под флага на Габон.

Купувачите на авиационни резервни части от Ter Assala Parts са посочени в руските митнически декларации като "Обединение на доставчиците" (1,2 милиарда долара), "Квантум" (повече от 176 милиона долара) и "Протектор" (над 48 милиона долара).

По данни в интернет "Обединението на доставчиците" и "Протектор" имат един и същ счетоводител - Наталия Гуриева. Ръководител на компанията, която е внесла в Русия стоки на стойност над 1,2 милиарда долара, е Роман Данилин. Още през 2022 г. Данилин е работил във фотолаборатория и е използвал активно услугите на микрофинансиращи организации, както следва от изтичане на информация в интернет.

Шеф на "Протектор" е Генадий Елисеев, който има няколко условни присъди, една от които за кражба на дрехи под прикритието на купувач.

Преди това до септември "Протектор" е била оглавена от Екатерина Провоторова, която също не е пряко свързана с авиацията. Както и писало изданието "Важни истории", тя е предполагаема съпруга на бизнесмена Павел Провоторов. От 2013 до 2017 г. той е бил директор на Eftec Aero Limited, доставчик на части за самолети с офиси в Обединеното кралство, САЩ и Европа.

Според регистрите Павел Провоторов е работил в авиокомпанията "Руслайн" и е бил съсобственик на компаниите Fastair International (включена в санкционния списък на САЩ през 2022 г.) и "Каннам", които са се занимавали с митническо оформяне на товари и търговия с различно оборудване.

Въпреки санкциите в Руската федерация "практически няма" дефицит на чуждестранни самолетни части, казва авиационният експерт Иля Шатилин.

"Съществуват милиони схеми, по които можете да внасяте доставки и за които си затварят очите. Всякакви средства са добри за заобикаляне на идиотските санкции. Санкциите не работеха, не работят и няма да работят", казва Шатилин.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #12

    в соца имаше и такъв ... лек виц-реклама: "летете със самолетите на аЭрофлот...!, че не останаха..."

  2. Deus Vult
    #11
    Отговор на коментар #7

    Маже да е за Боинг, но е гайка. Би трябвало да могат да я направят. Явно не могат.

  3. ПyтлЭр Xyйло
    #10
    Отговор на коментар #9

    Стига де, все пак става дума за ГАБОН, не за ГАНА:) Но иначе сте прав, "Горната Волта" с ЯО и сняг се гушка с една от най-корумпираните държави, чиито военен диктатор Олиги Нгема освен другото е "учило маЦква и може брои 100", по Радо Бимбалов. Дето е думата, "передавой, уникальнъй и даже аЭрокосмический". до Deus Vult, #4 Наистина не могат да произведат качествен пирон, това беше тема на обсъждания дори в Думата им. Да не говорим за свредла, бръснарски ножчета или скалпели.

  4. rusonefil
    #9

    Разбира се Работнически Медиапул пак не задава точния въпрос. Гана не произвежда части за Ербъс и Боинг. От къде отиват в Гана частите е по-важното! Това е да си номенклатурен елит на нацията!

  5. Коментарът е изтрит в 22:28 на 28 март 2024 от автора.
    #8
  6. rusonefil
    #7
    Отговор на коментар #4

    Е, гайка за Боинг не е точно гайка от Практикер.

  7. rusonefil
    #6

    Мисирки, частите не са за руски самолети, а за откраднати от Русия самолети.

  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #5
  9. Deus Vult
    #4

    Много ме заинтригува номенклатурата на внесените стоки. В нея присъстват пера като: шайби, тръби, болтове, гайки, скоби. Носеше се слух, че рф не можела едни пирони да произведе. Започвам да мисля, че е истина.

  10. otide
    #3

    АЗ, КАТ СИ СЕРВИЗИРАМ МЕРЦЕДЕСА, ПИТАМ ПЪРВО ЗА ГАБОНСКИ РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.