Капитанът на "Коста Конкордия" съзнателно насочил кораба към брега

"Италианският Титаник" – плаващ палат и храм на забавлението

Капитанът на "Коста Конкордия" съзнателно насочил кораба към брега

Капитанът на злополучния круизен лайнер "Коста Конкордия” е обвинен за съзнателно насочване на кораба твърде близо до скалистия бряг, за да поздрави жителите на италианския остров Джилио, пише в понеделник британският вестник "Дейли Телеграф”.

Италианските прокурори твърдят, че 52-годишният капитан Франческо Скетино е приближил брега на острова "небрежно и несръчно”, малко преди сблъсъка с подводния риф, който причини острото накланяне и преобръщането на лайнера.

Министърът на отбраната Джанпаоло Ди Паола, бивш адмирал от италианския флот, посочи "огромна човешка грешка” като причина за катастрофата.

Собствениците на кораба заявиха, че първоначалните индикации сочат, че капитанът може би е виновен за "значителна човешка грешка”. Компанията собственик, цитирана от Франс прес призна, че капитанът е направил грешни преценки и не е изпълнил процедурите, предвидени за извънредни ситуации.

В същото време компанията "Коста Крочиере" увери, че нейните процедури за действие при извънредни ситуации отговарят на международните стандарти и че Скетино е завършил с успех всички образователни програми в тази сфера.

Рискованата практика на круизните кораби да преминават твърде близо до остров Джилио, за да поздравят със сирена местното население и да впечатлят пасажерите, е станала причина и за бедствието с кораба "Коста Конкордия”, предава АФП, позовавайки се на сведения от властите и от очевидци.

Огромният круизен кораб, който тежи 114 500 тона, е потънал, след като се е ударил в риф късно в петък. Лайнерът е минавал твърде близо до острова на път за Савона в Северна Италия.

Самият, арестуван в събота по обвинения за непредумишлено убийство на няколко души, както и по обвинения за причиняване на корабокрушение и за напускане на кораба преди края на спасителните операции, капитан твърди, че корабът е следвал правилен курс и е попаднал на скали, необозначени на картата.

Прокурорът на провинция Гросето Франческо Верузио, който работи по случая, заяви, че в момента на трагедията, корабът е бил само на 150 метра от брега, което е много близо. Той допълни, че тревогата за бедствие е била подадена час след трагедията. Според италианската брегова охрана сигнал дори не е подаван. Наложило се освен това морската гвардия няколко пъти да прикани капитана на кораба да се върне, за да координира лично спасителните операции.

Спасителите от пожарните екипи, които прекараха нощта срещу понеделник в търсене на около 15 изчезнали пасажери, намериха тялото на мъж, който е носил спасителна жилетка. Жертвата е била открита на втората палуба в тази част от огромния плавателен съд, която не е била потопена. Така жертвите станаха 6, а около 15 души остават в неизвестност.

Оцелели описват сцени на "апокалипсис" и паника

Много оцелели разказват за сцени на "апокалипсис" и паника, с борба между туристите за качване на спасителните лодки, които при това членовете на екипажа не успявали да
спуснат във водата.

Пред в. "Кориере дела сера" италианецът Франческо Сантарпия, пътувал с младата си съпруга и малката им дъщеричка на една годинка, разказва, че още в началото на пътуването пътниците не били инструктирани какво трябва да се прави в случай на корабокрушение. Екипажът, главно от азиатци, трудно разбирал въпросите, задавани на италиански. Когато станала катастрофата, туристите сами се ориентирали към спасителните лодки, разказва Франческо. В неговата лодка се качил член на кухненския персонал, който се заел с управлението ѝ. Когато Франческо и семейството му стигнали до близкия остров Джилио, там вече имало доста членове на екипажа, които очевидно били избягали първи.

Бременната в четвъртия месец 38-годишна французойка Изабел Муген била убедена, че ще изгуби бебето си. Най-ужасяващо за нея било да види как спасителните лодки се отдалечавали от кораба, пълни с хора от екипажа, докато бедстващите пасажери се чувствали напълно изоставени.

Френските съпрузи Ив и Жан Мари разказват, че са се спасили, само защото са плували в ледените води до брега. Техните сънародници Оливие Караско и Джесика Кинтал смятат, че компанията собственик на "Коста Конкордия" изобщо не е била подготвена за подобна трагедия. Оливие вече са подали иск срещу нея.

Седемнайсетгодишната Стефания Винченци продължава да търси майка си и нейната приятелка, които се водят за безследно изчезнали. В момента на трагедията те се били върнали от ресторанта на кораба в каютата си.

"Кориере дела сера" публикува и разказа на доминикански готвач, чието име не се споменава, който заедно със свои колеги спасил близо 450 пасажери.

Героите на трагедията с "Коста Конкордия" са спасителните екипи, които правеха истински акробатични номера, за да извадят оцелели хора, както и бордният комисар Манрико Джампедрони, спасил много хора, въпреки че е бил със счупен крак и който после се озова хванат в капана на кораба и беше изваден по чудо ден по-късно, пише в. "Република".

Има опасност трагедията да се превърне и в екологична катастрофа, ако в морето се излеят 2000-те тона гориво, с които е зареден корабът, тежащ колкото 110 самолета боинг. Ако подобно нещо се случи, екосистемата на Джилио години наред няма да може да се възстанови, пише в. "Стампа".

Потъналият кораб – плаващ палат

Круизният кораб "Коста Конкордия" е плаващ палат, въплъщаващ най-съвременните тенденции при строителството на подобни лайнери, пише Франс прес в понеделник.

Корабът беше смятан за гордостта на италианските корабостроителници Финкантиери.

"Коста Конкордия" е собственост на компанията оператор "Коста Крочиере", която е под контрола на американската компания "Карнивал корпорейшън". Тя вече оцени загубите си от крушението на между 85 и 95 милиона долара.

Корабът, който сега е почти под водата в залива на остров Джилио, е дълъг колкото 3 футболни игрища. Замислен като храм на развлеченията и спокойствието на пасажерите, той е най-големият кораб, строен някога в Италия. Мерките му са 290 метра дължина на 38 метра широчина. Корабът разполагаше с 17 мостика и палуби, от които 14 отворени за пасажерите. Екипажът наброяваше най-малко 1070 души. Корабът можеше да побере до 3780 пътници и това го превръщаше в истински плаващ град.

Пасажерите бяха разпределени в 1500 каюти, от които 505 с балкон. Към тях трябва да се добавят и 70 луксозни апартамента.

Пътниците на "Коста Конкордия" се прехранваха в 5 ресторанта, сред които изискания "Клуб Конкордия", където масите изискваха предварителна резервация, а клиентите бяха само най-отбраните. Пътниците можеха да посещават и 13 тематични бара, сред които особено популярните "Коняк и пура" и "Кафе и шоколад".

Корабът имаше 4 басейна, от които 2 със стъклен подвижен покрив, 5 джакузита, спортно игрище, джогинг пътека на открито. Черешката на тортата беше спа-центърът "Самсара", известен като най-големия подобен център на борда на кораб. Той се простираше на площ от 6000 квадратни метра, на 2 етажа. Петдесет и пет каюти от кораба разполагаха с директен достъп до СПА-центъра, в който имаше спортна зала, комплекс за балнеотерапия, козметични салони, сауна, солариум, хамам.

Корабът разполагаше и с театър на 3 етажа и с казино. Не бива да се забравя и дискотеката, в която се организираха тематични партита.

"Коста Конкордия" предлагаше достъп до интернет и библиотека. Почитателите на шопинга можеха да се посветят на страстта си в десетките бутици на борда. "Коста Конкордия" разполагаше и с автомобилен симулатор, в който човек можеше да си представи, че участва в рали. Филми се гледаха на огромен екран, инсталиран пред един от басейните на лайнера.

В технически план корабът беше оборудван с 2 двигателя с мощност, еквивалентна на 21 мегавата, което му позволяваше да достигне максимална скорост от 23 морски мили в час. При скорост от 21,5 морски мили в час "Коста Конкордия" можеше да плава без спиране за презареждане от 10 до 14 дни.

В италианските морски среди обаче корабът беше известен като прокълнат, заради несчупена бутилка шампанско при морското му кръщене през 2006 г. "Коста Конкордия" регистрира първия си инцидент през 2008 г. в Палермо. При влизането в местното пристанище по време на внезапно разразила се буря, лайнерът беше тласнат от силните вълни и се удари в стените на пристанището. Десният му фланг и носовата час бяха разкъсани, но пътниците и екипажът останаха невредими.

Споделяне
Още по темата
Още от Европа

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?