КФН е готова с новата система "бонус-малус", но ще я пази в тайна

Само за месец Бойко Атанасов разработи проект на механизма, който се обсъжда 10 години

Председателят на КФН Бойко Атанасов, Снимка: Архив БГНЕС

Комисията за финансов надзор (КФН) вече е готова с алтернативи на представения в края на миналата година вариант на системата "бонус-малус" за цената на застраховката "Гражданска отговорност", съобщиха от ведомството. Засега обаче то няма да я представя пред обществото, а само пред МВР и транспортното министерство. В края на лятото проектът щял да бъде представен и пред обществото.

Идеята на въвеждането на системата "бонус-малус", за която у нас се говори от около 10 години, е нарушителите на пътя да плащат по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори - по-евтина. В държави, в които тя е приложена, се отчита спад на пътно-транспортните произшествия и засилване на дисциплинираността на шофьорите.

За първи път реален проект за въвеждане на системата бе направен през есента на 2018 г., при предишното ръководство на КФН, начело с Карина Караиванова. Тогава обаче предложението финишира с шумен провал заради обществено недоволство и критики, че е недообмислено. 

На базата на разработка на външен консултант през ноември КФН предложи шофьорите, които правят най-много нарушения на пътя, да плащат 4 пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност".

Според предлаганата тогава система шофьорите и автомобилите трябваше да се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката – 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%.

Бяха заложени 7 категории инциденти, които да водят до покачване на цената на застраховката – от най-леките нарушения, които водят до 1 наказателна точка - например превишение на скоростта с 10-30 км/ч в извънградски район, до най-тежките провинения, санкционирани с 19 наказателни точки – причиняване на смърт на пътя, тежки телесни повреди, ПТП, извършено в пияно състояние и др.

Срещу проектонаредбата се появиха много критики. Една от тях бе свързана с неудобството да се продава автомобил на собственик с много нарушения. Друга забележка беше, че има опасност за "дребни" нарушения да се стигне до необосновано оскъпяване на застраховката.

На 28 май тази година КФН, начело с новия си председател Бойко Атанасов, обяви, че възобновява работата по разработването на системата. Малко повече от месец по-късно надзорът обявява, че вече е готов с новите предложения, които обаче първо ще бъдат обсъдени с отговорните министерства, преди да бъдат представени публично. Ведомството очевидно се страхува от нова негативна обществена реакция, поради което се застрахова, че "след общественото обсъждане, като стъпка в комуникационния план на КФН, е заложен и период за оптимизация на системата спрямо получените предложения и препоръки".

От съобщение на КФН от сряда става ясно, че въпросното обществено обсъждане с "граждани, юридически лица, правителствени и неправителствени организации, застрахователи и Асоциацията на българските застрахователи, медии и други" ще започне в края на лятото тази година.

Новосъздадената Държавната агенция за пътна безопасност (ДАПБ) беше официално поканена от КФН да стане част от обсъждането на предложенията, съобщават още от надзора.

На този етап те не са публикували никаква конкретна информация за новата си разработка.

Още от Бизнес