Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нарушителите на пътя ще плащат до 4 пъти по-скъпа "Гражданска отговорност"

След 10 години мъки властите най-накрая представиха системата "бонус-малус"

13 коментара
Нарушителите на пътя ще плащат до 4 пъти по-скъпа "Гражданска отговорност"

След десетина години безрезултатни усилия властите у нас най-накрая представиха проект на системата "бонус-малус" в автомобилното застраховане. Така шофьорите, които правят най-много нарушения на пътя, ще плащат 4 пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност", става ясно от проектонаредбата, публикувана за обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор (КФН).

Инициативата на надзора идва в разгара на скандала с обезщетенията по "Гражданска отговорност", избухнал около предложенията на застрахователите полиците да поскъпнат до около 1000 лв.

Цената на "Гражданската отговорност" вече ще зависи от поведението на шофьорите на пътя. От значение ще е не само дали водачът е причинил ПТП с щети, които са покрити от застраховател, но и дали са извършени нарушения на Закона за движение по пътищата като неправилно изпреварване, шофиране в нетрезво състояние и др.

Основната цел на въвеждането на системата "бонус-малус" е да намали войната по пътищата, като доведе до определяне на по-справедлива цена на задължителната застраховка. По този начин най-изрядните шофьори ще плащат с 25% по-евтина застраховка от стандартната, а най-големите нарушители – 400% по-скъпа.

По данни на КФН през 2016 г. и 2017 г. са регистрирани изключително висок брой пътнотранспортни произшествия и пътни нарушения. За двете години общо убитите на пътя са 717 души, а ранените – 9554. Нарушенията за същия период са 634 123, като над 60% от тях са за превишена скорост – нарушението, което според статистиката на МВР води до най-висока смъртност по пътищата у нас.

Според проектонаредбата собствениците на автомобили, шофьорите и самите автомобили ще се категоризират на базата на извършените от тях ПТП и нарушения. Например при тежък инцидент ще се определя по-висок клас не само на собственика, но и на самата кола и на водача, ако той е различен от собственика. Целта е да се избегнат злоупотреби, като например даден автомобил да се прехвърли на собственик, който няма шофьорска книжка. Въведени са и защити при прехвърлянето на МПС - при смяна на собствеността колата ще запазва определения ѝ клас, което значи, че купувачите няма да имат изгода да придобиват возила на тежки нарушители.

Ако класът по бонус-малус на автомобила, на собственика или на водача са различни, при сключването на застраховката се взема предвид най-високият клас, гласи още проектонаредбата. Това значи, че собствениците на коли няма да имат изгода да ги дават за ползване на некоректни водачи.

Според предлаганата система шофьорите и автомобилите ще се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката – 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%.

При въвеждането на системата всички хора и коли автоматично ще се причислят на стандартния клас, но след изтичането на една година ще се прекатегоризират съобразно поведението си на пътя.

В проектонаредбата са заложени 7 категории инциденти, които ще водят до покачване на цената на застраховката. Категория 1 включва най-леките нарушения, които водят до 1 наказателна точка - например превишение на скоростта с 10-30 км/ч в извънградски район. Категории 5 и 6 включват например шофирането в нетрезво състояние, неспазване на дистанция, опасни маневри, нанесени щети върху имущество, телесни повреди. Категория 7 е за най-тежките провинения, санкционирани с 19 наказателни точки – причиняване на смърт на пътя, тежки телесни повреди, ПТП, извършено в пияно състояние и др.

Предвижда се гражданите да могат да оспорват класа, който автоматично им е начислен в системата на Гаранционния фонд, като самото обжалване ще става пред МВР. За да прилага системата Гаранционният фонд ще има достъп до системата на вътрешното министерство за наложените санкции по Закона за движение по пътищата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Baraev
    #13

    Имам чувството, че с всяка нова наредба или закон управляващите се състезават как да го напишат по-малоyмен и безсмислен! Слагат клас на кола все едно тя има интелект!? Защо въобще регистрационният номер и ГО са на автомобила а не на шофьора?! Представете си следният случай, купувате си употребявана кола с висок клас (много нарушения) и без значение, че вие сте си изряден и примерен шофьор, вие продължавате да си плащате за провиненията на предишният шофьор на тази кола и евентуално има начин това

  2. Petio Petkov
    #12

    В Румъния бонус-малус предвижда 50% по-ниска ГО за най-добрите шофьори и 180% по-висока за най-лошите. Собственик с повече коли има еднакъв коефициент за всички. Коефициентът се променя надолу при регистриране не на каквото и да е нарушение, а на нарушение с причинени щети. Всяка година без нарушение го вдига с една степен. Може да стигне максимума (минус 50% ГО) за 8 години без нарушения. Всяко застрахователно събитие, последвано от плащане на обезщетение го смъква с две степени. Шофьорът запазва

  3. Светлоносец
    #11

    В момента говори по нова ТВ Владимир Савов - член на КФН, по заместване ръководител на Управление Застрахователен Надзор се изказа че от 01.01.2019г. Стартира бонос малус системата, като се натрупват отрицателни точки при ПТП на шофьора, на собственика на МПС и на самото МПС. КАТО ПРИ ПРОДАЖБА ОРТИЦАТЕЛНИТЕ ТОЧКИ НА БОНОСМАЛУС СИСТЕМАТА ОСТАВАТ НА МПС И НОВИЯ СОБСТВЕНИК , КОЛКОТО И ДОБРОСЪВЕСТЕН ШОФЬОР ДА Е ЩЕ ПЛАЩА ВИСОКА ГО. ТОВА АКО НЕ Е ГЛУПОСТ, НЕКОМПЕТЕНТНОСТ ИЛИ ЛИПСА НА КАКВАТО И ДА Е ЮРИДИЧИСКА

  4. dimitardi100
    #10

    За да стане едто диво племе култивиран народ трябва здрава тояга и сладък морков ! На Запад са го разбрали и направили отдавна ! Ние все още се ослушваме !

  5. dimitardi100
    #9

    Въведе ли се тази система нарушенията ще намалеят осезаемо и бързо ! Трябва също ако караш пиян или с изтъркани гуми или с изтекъл технически преглед и т. н., да плащаш от джоба си щетите въпреки платена ГО ! Застраховката ги плаща, а после си ги търси от теб по съдебен път ! Това е истинската причина на Запад движението да е по-коректно !

  6. dimitardi100
    #8

    Учудващо е колко време му трябва на българина да види и приложи добрите практики на другите ! От 20г. се питам и питам , защо в България не се въвежда тази много добра система ? Най-накрая се намери някой !

  7. dimitardi100
    #7

    Браво ! Разгеле ! Най-после откриха топлата вода ! Целият прогресивен свят работи от десетилетия по тази формула ! Това е една справедлива и силно дисциплинираща система ! Много бабаитлък по улиците можеше да бъде спестен ако успешния опит на другите беше приложен 30 г. по-рано !

  8. Sgt. Pepper
    #6
    Отговор на коментар #3

    Напротив! При определяне на застраховката трябва да се взимат пред вид не само нарушенията на пътя, но и поведението на индивида в обществото, участието му в организираните от герп мероприятия в квартала като борисовски съботници и фандъшки неделници, отношението му към инициативите на ЕНП, а защо не и гласуването му на парламентарните и общински избори.

  9. Кольо Христов
    #5

    Уточнете - надценка 400% или 4 пъти повече? Защото надценка 400 % е 5 пъти повече, а 4 пъти повече е надценка 300%!

  10. Илиев Пешо
    #4

    А би трябвало да се засили Контролът на КАТ за да стане всичко както трябва. Колко шофьои хвърчас с над 20-30 над ограниченията, защото знаят, че никой няма да ги засече. А и полицаите като цяло да почнат да следят, а не само по време на акции. Частта пък "при смяна на собствеността колата ще запазва определения ѝ клас, което значи, че купувачите няма да имат изгода да придобиват возила на тежки нарушители." е идотска.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.