Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Системата "бонус-малус" по "Гражданска отговорност" за пореден път се отлага

Новият модел на застраховката ще се гласува "най-рано през март"

9 коментара
Системата "бонус-малус" по "Гражданска отговорност" за пореден път се отлага

За пореден път въвеждането на системата "бонус-малус" се отлага, този път за март 2020 г., става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор (КФН).

След провала на предишния опит на ведомството за въвеждане на системата в края на 2018 г., през ноември тази година надзорът представи нов вариант, който трябваше да стартира на 1 януари 2020 г. В сряда обаче комисията обяви, че след сегашното обществено обсъждане ще се направи второ такова, като обнародването на съответните наредби в Държавен вестник "се очаква да се осъществи не по-рано от месец март 2020 г.".

КФН предлага нарушителите на пътя да плащат с до 400% по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност" от 1 януари 2021 г., а изрядните шофьори да ползват отстъпка в полицата до 25% (или 23%).

Според основния вариант на КФН всички шофьори ще започнат на чисто (с базова цена на застраховката), като за целите на системата ще се засичат нарушенията им след 1 януари 2020 г. В случай че за 12 месеца шофьорът няма нито едно от изброените нарушения или престъпления в таблицата на КФН, той ще попадне в първия от общо пет бонус класа, които ще поевтинят застраховката му. За първата година отстъпката е 12% от цената, за две "безгрешни" години тя е 15%, а след това съответно 18%, 20% и 23% при пет години без провинения на пътя.

В същото време, ако водачът направи нарушение, той ще попадне в един от 9-те малус класа в зависимост от тежестта на провинението. Наказателните точки увеличават премията с от 25% до 300%.

Не всяко нарушение на пътя ще води до наказателни точки, но със сигурност по-скъпа застраховка ще плащат шофьорите, хванати да превишават скоростта, защото това е най-честата причина за предизвикването на ПТП. При превишение с между 21-30 км/ч извън населено място шофьорът ще плаща с 25% или с 10% по-скъпа полица.

Ако скоростта е още повече над допустимата, увеличението на сумата съответно нараства. За отнемане на предимство или опасни маневри ще се отива директно на увеличение на цената със 140% или 150%. Същото важи и за управление на автомобил с алкохол в кръвта между 0.8 и 1.2 промила.

Най-сериозно увеличение на цената се предвижда при причиняване на тежки ПТП, причинили смърт или телесни повреди. Тогава водачът попада директно в класа, предвиждащ 4 пъти по-скъпа застраховка през първата година. За да се върне на нормалната цена на застраховката, шофьорът трябва да има между 9 и 13 години, във всяка от които ще му се намалява оскъпяването, ако не направи други нарушения.

До момента най-силни притеснения от въвеждането на новата система изказаха превозвачите, които обясниха, че тя ще се отрази много тежко на сектора и че предложенията са "пладнешки грабеж" и "лобизъм" в полза на застрахователите.

Застрахователите пък обявиха, че промяната няма как да увеличи приходите им по "Гражданска отговорност", защото 80% от водачите ще попаднат в бонус класовете и ще получат отстъпка в цената.

Едва 0.6% от около 3.5 милиона регистрирани водачи в България ще попаднат в категорията с 400% оскъпяване. Това са около 21 000 души, които са рецидивисти по нарушения на пътя или са извършили престъпления, твърдят от Асоциацията на българските застрахователи. В същото време 44% от водачите ще получат максималния бонус от 25%, сочат сметките на АБЗ.

До момента КФН не е организирала публично обсъждане, за да защити предложенията си, а комуникира единствено през интернет страницата си.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Естествено
    #9
    Отговор на коментар #8

    Принципно съм съгласен, освен с десетилетието. Нещата могат да се оправят за много кратко време, стига да изринем рашките и комуняшките. Разорената от войната Италия се справя за три години. Германия - за шест. Поразената от ядрени бомбардировки Япония за осем. На нас ще ни е достатъчна година. Ако се справим с червената чума.

  2. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #8
  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #7
  4. Baraev
    #6

    Какво бърка в джоба на застрахователите (все ненаядени) ако превишавам скоростта, но няма ПТП и няма разходи за застрахователя? По кой закон ще ме накажат два пъти за едно и също провинение? МВР за какво са? МВР вече не наказват ли при нарушение на закона за движение по пътищата? Защо си наемат частник бирник да им върши работата? Кой им е виновен на МВР, че са некaдърни във взимането на адекватни решения и реално работещи мерки? Бонус-Малус ще е рекет!, и то голям! Вече ще киснат куки на всеки ъгъл гледайки за най-малкото провинение от което може да се вдигне ГО, и ще бъде едно нескончаемо "Ся ко праим? Ще имаме една постоянна годишна глоба. И стадото послушно си блее ..

  5. Естествено
    #5

    Мисля, че проблема има простичко решение. ГО става незадължителна. Който няма застраховка да плаща регресивни искове. Така е в нормалния свят. Тогава застрафователите да си въвеждат каквито си щат "системи". Ще припомня, че застраховката ГО стана задължителна, защото нашите застрахователи не можели да плащат европейските щети, а свободата на движение в ЕС предполага такава възможност. Тогава държавата ги спаси като направи ГО задължителна. И започна рекета.

  6. Естествено
    #4
    Отговор на коментар #1

    Зимата ще е минала и хората ще са по-оптимистично настроени. Стар трик.

  7. Petio Petkov
    #3

    Отлагането не е решение. Трябва да бъдат дадени на прокурор хората от КФН, предложили лобисткия проект. Не може в Румъния, след 10 години практика съотношението максимални бонус и малус да е 50 на 80%, а у нас 23 на 400%. И още - определянето на коефициента на базата на почти всички нарушения, а не само на тези, породили неизплатени от нарушителя застрахователни щети, ще ни вкара всички в малуса за има-няма 3-4 години (при 1 милион нарушения годишно). Ще плащаме постоянна годишна глоба от по 300-400

  8. Естествено
    #2

    Не. Натискът трябва да продължи и авторите на предложението да понесат последиците от действията си. В противен случай отново ще ни сервират рекет наречен "бонус-малус".

  9. pozo
    #1

    Всичко напоследък се отлага най-рано за м. март 2020. Какво ще се случва през март? Пропуснал ли съм нещо?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.