Системата "бонус-малус" по "Гражданска отговорност" за пореден път се отлага

Новият модел на застраховката ще се гласува "най-рано през март"

Системата "бонус-малус" по "Гражданска отговорност" за пореден път се отлага

За пореден път въвеждането на системата "бонус-малус" се отлага, този път за март 2020 г., става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор (КФН).

След провала на предишния опит на ведомството за въвеждане на системата в края на 2018 г., през ноември тази година надзорът представи нов вариант, който трябваше да стартира на 1 януари 2020 г. В сряда обаче комисията обяви, че след сегашното обществено обсъждане ще се направи второ такова, като обнародването на съответните наредби в Държавен вестник "се очаква да се осъществи не по-рано от месец март 2020 г.".

КФН предлага нарушителите на пътя да плащат с до 400% по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност" от 1 януари 2021 г., а изрядните шофьори да ползват отстъпка в полицата до 25% (или 23%).

Според основния вариант на КФН всички шофьори ще започнат на чисто (с базова цена на застраховката), като за целите на системата ще се засичат нарушенията им след 1 януари 2020 г. В случай че за 12 месеца шофьорът няма нито едно от изброените нарушения или престъпления в таблицата на КФН, той ще попадне в първия от общо пет бонус класа, които ще поевтинят застраховката му. За първата година отстъпката е 12% от цената, за две "безгрешни" години тя е 15%, а след това съответно 18%, 20% и 23% при пет години без провинения на пътя.

В същото време, ако водачът направи нарушение, той ще попадне в един от 9-те малус класа в зависимост от тежестта на провинението. Наказателните точки увеличават премията с от 25% до 300%.

Не всяко нарушение на пътя ще води до наказателни точки, но със сигурност по-скъпа застраховка ще плащат шофьорите, хванати да превишават скоростта, защото това е най-честата причина за предизвикването на ПТП. При превишение с между 21-30 км/ч извън населено място шофьорът ще плаща с 25% или с 10% по-скъпа полица.

Ако скоростта е още повече над допустимата, увеличението на сумата съответно нараства. За отнемане на предимство или опасни маневри ще се отива директно на увеличение на цената със 140% или 150%. Същото важи и за управление на автомобил с алкохол в кръвта между 0.8 и 1.2 промила.

Най-сериозно увеличение на цената се предвижда при причиняване на тежки ПТП, причинили смърт или телесни повреди. Тогава водачът попада директно в класа, предвиждащ 4 пъти по-скъпа застраховка през първата година. За да се върне на нормалната цена на застраховката, шофьорът трябва да има между 9 и 13 години, във всяка от които ще му се намалява оскъпяването, ако не направи други нарушения.

До момента най-силни притеснения от въвеждането на новата система изказаха превозвачите, които обясниха, че тя ще се отрази много тежко на сектора и че предложенията са "пладнешки грабеж" и "лобизъм" в полза на застрахователите.

Застрахователите пък обявиха, че промяната няма как да увеличи приходите им по "Гражданска отговорност", защото 80% от водачите ще попаднат в бонус класовете и ще получат отстъпка в цената.

Едва 0.6% от около 3.5 милиона регистрирани водачи в България ще попаднат в категорията с 400% оскъпяване. Това са около 21 000 души, които са рецидивисти по нарушения на пътя или са извършили престъпления, твърдят от Асоциацията на българските застрахователи. В същото време 44% от водачите ще получат максималния бонус от 25%, сочат сметките на АБЗ.

До момента КФН не е организирала публично обсъждане, за да защити предложенията си, а комуникира единствено през интернет страницата си.

Още по темата
Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?